AGENDAPUNT
9
RAADSVERGADERING
9 maart 1976.
bijlage 9
CODENR
-2.07.23
VOORSTEL TOT HET OPZEGGEN VAN DE IN 1969 MET DE STICHTING INSTITUUT VOOR PSYCHO
LOGISCH ONDERZOEK TE ROTTERDAM GESLOTEN OVEREENKOMST INZAKE PSYCHOLOGISCHE DIENST
VERLENING OP DE G.L.O.-EN BO-SCHOLEN
Aan de gemeenteraad.
Bij besluit van 19 september 1969 werd door uw raad in samenwerking met de
gemeenten in de regio Bergen op Zoom een overeenkomst aangegaan met do Stichting
Instituut voor Psychologisch onderzoek te Rotterdam (i.P.O.) tot hot verrichten
van psychologische dienstverlening op scholen voor gewoon- en buitengewoon lager
onderwijs. De kosten van deze dienstverlening kwamen voor rekening van deze gemeen
ten naar rato van het aantal inwoners
Ingevolge artikel 4 word deze overeenkomst aangegaan voor de duur van 2 school
jaren, ingaande 1 augustus 1969 en eindigende 31 juli 1971 en zulks met dien ver
stande, dat de overeenkomst geacht word telkens met óón jaar te zijn verlangd, ten
zij 6ên der partijen haar vóór 31 meert van enig jaar opzegde. In dat geval eindigt
de overeenkomst op 31 juli daaropvolgend.
Wij achten thans do tijd gekomen om tot opzegging van deze overeenkomst over
te gaan.
Zoals u bekend zal zijn, is sinds 20 februari 1975 de zogenaamde Studiecom
missie Schoalgobeleidingsdienst Westelijk Noord-Brabant werkzaam, waarin hoofd
zakelijk vertegenwoordigers van hot onderwijsveld zitting hebben.
Dezu commissie publiceerde op 5 september 1975 oen discussienota over de tot
standkoming van een strookgawestulijke onderwijsbegeleidingsdienst, terwijl op 5
februari 1976 hot eindverslag op deze nota het licht zag.
Uit doze gegevens is duidelijk geworden, dat er voldoende gronden on mogelijk
heden zijn om in 1977 met een gewestelijke schoolbegeleidingsdienst te starten voor
het klcutor-, basis- on buitengewoon onderwijs.
Het streukgewost zal zich nu moeten uitsproken in welke mate er gelden beschik
baar moeten komen en daaromtrent aan de tot het stroekgowest behorende gemeenten
een advies verstrekken.
Wij menen ook, dat in de veranderde maatschappelijke situatie van nu oen
schoolbegeleidingsdienst node kan worden gemist.
In het belang van de ondsrwijsgoniutanden en de onderwijsgevenden zal een
schoolbegeleidingsdienst de nodige service kunnen verlenen op het gebied van in
dividuele- en systeembegeleiding, alsmede op het terrein van verbetering cn ver
nieuwing van het onderwijs zelf.