-2- De heer van Steeg merkt op dat het om twee zaken gaat, t.w. de ontwikkeling van het bedrijf alsmede de ontsluitingsweg Volgens spreker is sprake van geluidsoverlast voor den Engelse als voor de noordelijke variant wordt gekozen. Hij kan verder de mening van de provincie niet plaatsen m.b.t. de mening over de geluidsoverlast en vraagt wat de rol is van het ammoniak-reductieplan (ARP) De heer Coppens is van oordeel dat den Engelse kan gaan bouwen. Hij ziet geen oplossing in een ander traject. Zijn voorkeur gaat uit naar verkeersremmende maatregelen in de Zevenbergsepoort en Oliemolenstraat. Hij is van oordeel dat geen schoonheidsprijs is verdiend en dat van het hele geval veel geleerd dient te worden. Spreker vraagt wat de kwestie in totaliteit, tot op dit moment, heeft gekost. Bij de heer Damen bestaat geen twijfel dat de weg nodig is maar hij geeft toe niet te weten hoe het nu verder zou moeten. Ook de heer Hollemans zet vraagtekens bij de kosten en zou één en ander graag wat inzichtelijker gemaakt zien. Hij spreekt over "geen water naar de zee dragen" en merkt verder op dat één db(A) wel degelijk een groot verschil kan zijn. De heer Vermeulen frist de gang van zaken rondom de taxatie nog even op. Hij spreekt in dit verband over een half complete zaak, taxeren op economische waarde en hij mist de taxatie-planschade. Spreker vraagt hoe de Provincie er tegenover staat en vindt het vreemd dat pas als laatste met de Provincie is gesproken. Volgens de heer Vermeulen zijn verkeerde volgordes gebruikt. Spreker merkt op "Ermee kappen. Laat den Engelse maar bouwen. We belasten onze ambtenaren enorm, en dat moeten we zeker met de herindeling voor de boeg niet meer doen." De fraktie van de heer van Wijgerden is nog steeds van oordeel dat het verkeer buiten het centrum van Klundert moet worden omgeleid. De voorzitter geeft aan dat, gelet op het informatieve karakter van deze bijeenkomst, het onmogelijk is alle onderdelen uit te diepen. Vervolgens geeft wethouder den Engelse nog een toelichting op het gesprek met de Provincie en merkt op dat het college de aanleg van de weg wel nodig acht. Bij aanleg van tracé A-C vormen alternatieve routes voor de pachter een groot probleem. Er zal dan omgereden moeten worden. De pachter kan bepaalde eisen inbrengen bij de onderhandelingen waardoor de kosten nog hoger zouden kunnen uitvallen. De ontpachting zit in de totale prijs per vierkante meter. Het ARP speelt in deze (nog) geen rol. De heer Vermeulen voert nogmaals aan niet te veel werk meer te doen.

Raadsnotulen

Klundert: mei 1933-1996 | 1996 | | pagina 9