I f -17- c. een schrijven aan de deelnemende gemeenten van de gemeenschappelijke regeling genoemd wordt Centrale Milieudienst Drechtsteden, om plaatselijke middenstands- en agrarische bedrijven niet in eerste instan tie door de T.M.D. doch door een plaatselijke milieuambtenaar te laten behandelen tegen aanvaardbare tarieven en dat eerst dan de T.M.D. ingeschakeld wordt, wanneer de plaatselijke ambtenaar oordeelt en aan burgemeester en wethouders laat weten, het bedrijf niet te kunnen behandelen, omdat de aanvrage te ingewikkeld wordt. Voorzitter, het moet toch mogelijk zijn voor een milieuwet om knollen van citroenen te onderscheiden. Ik" bedoel hiermee, dat het mogelijk moet zijn om eenvoudige bedrijven met geringe hinder voor de omgeving (het miliec te onderscheiden van bedrijven die het milieu zwaar belasten of kunnen belasten? Voorts, voorzitter vragen wij U de mogelijkheid te onderzoeken om de kosten, van de te maken tekeningen, behorende bij de aanvrage, terug te brengen; ook deze kosten zijn onaanvaardbaar hoog. De voorzitter antwoordt dat de hinderwet de tekeningen eist. Ze dienen van dien aard te zijn, dat degene, die ze behandeld, in staat moe zijn om ze goed te beoordelen. Spreker ziet geen kans om de kosten van deze) tekeningen te drukken, omdat het hier om vastgestelde zaken gaat, die beslist moeten worden gevoegd bij de aanvraag. Met betrekking tot het inschakelen van de milieudienst bij het behandelen van de aanvragen voor een hinderwetvergunning voor met name de midden- en kleinbedrijven uit Klundert, zegt de voorzitter toe, dat deze zaak nogmaals bij de Milieudienst zal worden bepleit. Een en ander is in de laatste D.B. vergadering al aan de hand van de vrijstellingsverordening voor de agrarische bedrijven aan de orde geweest. Van onze kant is bepleit om al in die gevallen de gemeenten meer armslag te geven. Er is een bepaalde formulering voor gevonden, waarmee de continuïteit van de milieudienst niet in het gedrang komt. Ten aanzien van het door U aangevoerde, moeten wij op dezelfde behoedzame wijze doorgaan. Spreker onderkent dat een hoog bedrag aan advieskosten voor de ondernemer een erg moeilijke zaak is. Aan de andere kant moeten wij ons goed realiseren, dat behoedzaamheid en wijsheid in het algemeen en dagelijks bestuur op dat punt van groot belang is, omdat het gaat om 23 gemeenten, elk met hun eigen eisen en verlangens Wij moeten behoedzaam manoeuvreren en wij vragen U ons op dat punt enige tijd en ruimte te gunnen. Wij hebben ons verbonden in een gemeenschappelijke regeling om deze zaak over te dragen aan de T.M.D. Aan een dergelijke regeling zitten voordelen maar ook nadelen verbonden. i Op dit punt hebben we een kleine overwinning in de agrarische sektor behaald. We hopen op iets dergelijks in de overige sektoren, maar nogmaals, aldus de voorzitter, moet U burgemeester en wethouders de tijd gunnen. De heer Noteboom is van oordeel, dat de verlangens van de andere gemeenten en in het bijzonder van hen die werkzaam zijn in het klein- en m iddenbedrijf niet verschillen van die van de betrokkenen uit Klundert. Met betrekking tot de continuïteit van de T.M.D. merkt spreker op dat het gaat om een dienst die tendienste moet staan van de burger. De burger is toch niet geschapen om de T.M.D. in stand te houden. Het moet toch andersom zijn, zo vraagt de heer Noteboom zich af, of heb ik U verkeerd begrepen. Dat heeft U inderdaad, aldus de voorzitter, die aanvult dat hij dat absoluut niet heeft betoogd. -18-

Raadsnotulen

Klundert: mei 1933-1996 | 1983 | | pagina 84