I f
-17-
c. een schrijven aan de deelnemende gemeenten van de gemeenschappelijke
regeling genoemd wordt Centrale Milieudienst Drechtsteden,
om plaatselijke middenstands- en agrarische bedrijven niet in eerste instan
tie door de T.M.D. doch door een plaatselijke milieuambtenaar te laten
behandelen tegen aanvaardbare tarieven en dat eerst dan de T.M.D.
ingeschakeld wordt, wanneer de plaatselijke ambtenaar oordeelt en aan
burgemeester en wethouders laat weten, het bedrijf niet te kunnen
behandelen, omdat de aanvrage te ingewikkeld wordt.
Voorzitter, het moet toch mogelijk zijn voor een milieuwet om knollen
van citroenen te onderscheiden. Ik" bedoel hiermee, dat het mogelijk moet
zijn om eenvoudige bedrijven met geringe hinder voor de omgeving (het miliec
te onderscheiden van bedrijven die het milieu zwaar belasten of kunnen
belasten?
Voorts, voorzitter vragen wij U de mogelijkheid te onderzoeken om de kosten,
van de te maken tekeningen, behorende bij de aanvrage, terug te brengen;
ook deze kosten zijn onaanvaardbaar hoog.
De voorzitter antwoordt dat de hinderwet de tekeningen eist.
Ze dienen van dien aard te zijn, dat degene, die ze behandeld, in staat moe
zijn om ze goed te beoordelen. Spreker ziet geen kans om de kosten van deze)
tekeningen te drukken, omdat het hier om vastgestelde zaken gaat, die
beslist moeten worden gevoegd bij de aanvraag.
Met betrekking tot het inschakelen van de milieudienst bij het behandelen
van de aanvragen voor een hinderwetvergunning voor met name de midden-
en kleinbedrijven uit Klundert, zegt de voorzitter toe, dat deze zaak
nogmaals bij de Milieudienst zal worden bepleit. Een en ander is in de
laatste D.B. vergadering al aan de hand van de vrijstellingsverordening
voor de agrarische bedrijven aan de orde geweest. Van onze kant is bepleit
om al in die gevallen de gemeenten meer armslag te geven. Er is een
bepaalde formulering voor gevonden, waarmee de continuïteit van de
milieudienst niet in het gedrang komt. Ten aanzien van het door U
aangevoerde, moeten wij op dezelfde behoedzame wijze doorgaan.
Spreker onderkent dat een hoog bedrag aan advieskosten voor de ondernemer
een erg moeilijke zaak is.
Aan de andere kant moeten wij ons goed realiseren, dat behoedzaamheid
en wijsheid in het algemeen en dagelijks bestuur op dat punt van groot
belang is, omdat het gaat om 23 gemeenten, elk met hun eigen eisen en
verlangens
Wij moeten behoedzaam manoeuvreren en wij vragen U ons op dat punt enige
tijd en ruimte te gunnen.
Wij hebben ons verbonden in een gemeenschappelijke regeling om deze zaak
over te dragen aan de T.M.D. Aan een dergelijke regeling zitten voordelen
maar ook nadelen verbonden. i
Op dit punt hebben we een kleine overwinning in de agrarische sektor
behaald. We hopen op iets dergelijks in de overige sektoren, maar nogmaals,
aldus de voorzitter, moet U burgemeester en wethouders de tijd gunnen.
De heer Noteboom is van oordeel, dat de verlangens van de andere gemeenten
en in het bijzonder van hen die werkzaam zijn in het klein- en m iddenbedrijf
niet verschillen van die van de betrokkenen uit Klundert.
Met betrekking tot de continuïteit van de T.M.D. merkt spreker op dat het
gaat om een dienst die tendienste moet staan van de burger.
De burger is toch niet geschapen om de T.M.D. in stand te houden. Het
moet toch andersom zijn, zo vraagt de heer Noteboom zich af, of heb ik U
verkeerd begrepen.
Dat heeft U inderdaad, aldus de voorzitter, die aanvult dat hij dat
absoluut niet heeft betoogd.
-18-