-8- 40. Met de door de li\lD.-f raktie gedans suggestie om da kosten van de T.M.D. te splitsen in technische- en formele kosten en alleen de eerste kosten bij de aanvragsr in rekening te brengen, zijn wij niet zo gelukkig. Ten eerste vinden wij een dergelijke splitsing principieel niet juist. Het é£n hoort nu eenmaal bij het andere. Ten tweede is een dergelijke maatregel voor de aanvragers amper lonend. In de praktijk belopen de kosten verbonden aan het formele deel van de vergunningsprocedure slechts enkele procenten van hetgeen in totaliteit door de T.fl.D. in rekening wordt gebracht. Vooral ook omdat reeds zo goed als alle procedurele werkzaamheden door het eigen ambtelijke apparaat worden verricht, walks kosten niet worden doorberekend. Wij hebben ook niet het voornemen om een voorstel daartoe te doen. Ook landelijk is dit onderwerp overigens in discussie. De ont wikkelingen terzake volgen wij nauwlettend. Wij zien overigens meer heil in een uitbreiding van de vrijs teil ings- regeling, zoals deze nu in de maak is voor de agrarische bedrijven en uitbreiding daarvan tot andere sektoren. 41. Door de P.v.d.A.-fraktie wordt de post "representatiekosten" onnodig hoog geacht. De suggestie wordt gedaan om o.a. door Uw raad eigen bijdragen te verstrekken c.q. zelf te betalen. Deze suggestie kunnen wij niet overnemen. Gezien da soberheid die wij daarbij altijd trachten na te streven, zien wij geen aanleiding voor een eigen bijdrage. Uiteraard zullen wij proberen om zo zuinig mogelijk met de beschikbare middelen om te springen. 42. Op de vraag van de S.G.P./R.P.F.—fraktie wat de financiële conse quenties voor de gemeente zijn van opheffing van het Woonwagen schap kunnen wij geen volledig antwoord geven. Immers, wat de zgn. opheffings"bijdrage zal zijn, is niet bekend. Wel zullen alsdan de volledige kapitaal- en exploitatielasten van het Klundertse woonwagenkamp alsmede de eventuele bijstandskosten van de bewoners ervan ten onze laste kamen. Thans worden deze kosten over de gehele regio naar inwonertal verdeeld. Met andere woorden, een gemeente die geen eigen woonwagenkamp heeft moet nu wel meebetalen. Dit achten wij redelijk daar immers alle deelnemende gemeenten tesamen bepaald hebbsn waar wel of geen woonwagenkampen in stand gehouden zullen worden. Bij opheffing van het schap zullen derhalve de direkte kosten van ons kamp rechtstreeks ten onzen laste gaan komen. Daarnaast zal een en ander voor ons ambtelijk apparaat veel meer werk met zich brengen waardoor ook belangrijke in direkte kosten op ons af zal gaan komen. Hoofdstuk III. 43. Da wens van de P.v.d.A.-fraktie tot opstelling van een rampen bestrijdingsplan kunnen wij zeer wel indenken. De moeilijkheid daarbij is echter dat dergelijke plannen, uitzonderingen daarge laten, niet of nauwelijks zijn vast te stellen daar de omstandig heden en b ij zonderheden bij elke ramp verschillend zullen zijn. Het is on doen lijk op elke eventualiteit en zijn gevolgen middels een uitgewerkt plan voorbereid te zijn. Landelijke oplossingen terzake zullen wij goed in de gaten houden. -9- Hoofdstuk Ili. 44. Ten aanzien' van het gestelde over het zwembad is door enkele frakties een opmerking gemaakt aangaande het vakantie— ofwel aktie-tarie f Hierover hebben wij de Raad van Beheer advies gevraagd. Zonder daarop te willen vooruitlopen kunnen wij U mededelen er geen bezwaar tegen te hebben, indien een blijvend vakantie- tarief zou worden ingevoerd dat gekoppeld is aan het normale tariefOver de uitwerking daarvan wachten wij gaarne het gevraagde advies af. Ten aanzien van de openingstijden staan wij op het standpunt dat deze in eerste instantie gericht dienen te zijn op de Klundertse situatie. Bovendien dient het openhouden van het bad op bepaalde tijden ook economisch verantwoord te zijn zulks in relatie met het daadwerkelijke gebruik. Met betrekking tot de recreatievoorzieningen staan wij op het standpunt dat deze wel tot stimulering van het vrij zwemmen mogen dienen, doch nimmer zodanig overheersend zullen mogen zijn, dat het daardoor in het gedrang zou komen. 45. De Liet l/oorzieningen Gezondheidszorg heeft als zodanig geen invloed op de bouwplannen voor de Klundertse kruisvereniging. Voor toepassing daarop is met name de Algemene LJet Bijzondere Ziektekosten waarin financiering en bouweisan zijn geregeld. 46. Het is ons bekend, dat de Klundertse gezondheidszorg ook gedeeltelijk georiënteerd is op Roosendaal. LJb zullen er dan ook voor waken, dat deze belangen zo harmonieus mogelijk inge past zullen worden in de beleidslijnen welke door het Stads gewest zullen worden opgesteld. Een voorbeeld van onze zorg hoe daaraan gestalte te geven is de huidigB regeling met betrekking tot het ambulance-vervoer die wij zeker gehandhaafd willen zien. Hoofdstuk V. Hoofdstuk l/I 47. De C.D.A.-fraktie geeft te kennen, zij het op beperkte schaal, voorstander te zijn van een vernatuurlijking" van het openbaar groen in onze gemeente. Wij kunnen zeer beslist niet achter dit standpunt staan. Wij kunnen ons wel indenken dat vooral in erg stedelijke gebieden het voor jong en oud opvoedkundige waarde kan hebben om de natuur z'n gang te laten gaan, maar dit gaat volgens ons beslist niet op voor een plattelands gemeente als Klundert. In onze direkte omgeving is voldoende "puur natuur" te vinden, zoals daar zijn da Grienden, de Groenzone, de vele polder sloten en bermen. Ook op het industrieterrein Moerdijk valt vooralsnog noodzakelijkerwijze een b ij zonder flora (en fauna) te bewonderen. Wij voelen er derhalve niets voor om deze sug gestie op te volgen. Anders ligt het met de C.D.A. suggestie om enkele straten op te fleuren met bloembakken of iets derge lijks. Deze mogelijkheid is door ons reeds onderzocht. Wij zijn hiermede op bescheiden schaal reeds gestart. Of het mogelijk is om het onderhoud hiervan door de Anders Aktieven Klundert te laten verrichten, zullen wij met hen bespreken. In de door de SGP./RP.F.-fraktie gedane suggestie tot privatisering van (gedeeltelijk) het openbaar groen zien wij niet de oplossing van de problematiekDaar waar de mogelijkheden zich aandienen zullen wij er gebruik van maken, doch in z'n totaliteit zal het - gezien de ervaring met aanvragen daartoe - weinig zoden aan de dijk zetten. Wij zijn daarbij immers te zeer afhankelijk van de goede

Raadsnotulen

Klundert: mei 1933-1996 | 1983 | | pagina 323