-8-
40. Met de door de li\lD.-f raktie gedans suggestie om da kosten van de
T.M.D. te splitsen in technische- en formele kosten en alleen
de eerste kosten bij de aanvragsr in rekening te brengen, zijn wij
niet zo gelukkig.
Ten eerste vinden wij een dergelijke splitsing principieel niet
juist. Het é£n hoort nu eenmaal bij het andere. Ten tweede is een
dergelijke maatregel voor de aanvragers amper lonend.
In de praktijk belopen de kosten verbonden aan het formele deel
van de vergunningsprocedure slechts enkele procenten van hetgeen
in totaliteit door de T.fl.D. in rekening wordt gebracht.
Vooral ook omdat reeds zo goed als alle procedurele werkzaamheden
door het eigen ambtelijke apparaat worden verricht, walks kosten
niet worden doorberekend. Wij hebben ook niet het voornemen om
een voorstel daartoe te doen.
Ook landelijk is dit onderwerp overigens in discussie. De ont
wikkelingen terzake volgen wij nauwlettend.
Wij zien overigens meer heil in een uitbreiding van de vrijs teil ings-
regeling, zoals deze nu in de maak is voor de agrarische bedrijven
en uitbreiding daarvan tot andere sektoren.
41. Door de P.v.d.A.-fraktie wordt de post "representatiekosten"
onnodig hoog geacht. De suggestie wordt gedaan om o.a. door Uw
raad eigen bijdragen te verstrekken c.q. zelf te betalen.
Deze suggestie kunnen wij niet overnemen. Gezien da soberheid die
wij daarbij altijd trachten na te streven, zien wij geen aanleiding
voor een eigen bijdrage. Uiteraard zullen wij proberen om zo zuinig
mogelijk met de beschikbare middelen om te springen.
42. Op de vraag van de S.G.P./R.P.F.—fraktie wat de financiële conse
quenties voor de gemeente zijn van opheffing van het Woonwagen schap
kunnen wij geen volledig antwoord geven. Immers, wat de zgn.
opheffings"bijdrage zal zijn, is niet bekend. Wel zullen alsdan
de volledige kapitaal- en exploitatielasten van het Klundertse
woonwagenkamp alsmede de eventuele bijstandskosten van de bewoners
ervan ten onze laste kamen. Thans worden deze kosten over de
gehele regio naar inwonertal verdeeld.
Met andere woorden, een gemeente die geen eigen woonwagenkamp
heeft moet nu wel meebetalen. Dit achten wij redelijk daar immers
alle deelnemende gemeenten tesamen bepaald hebbsn waar wel of
geen woonwagenkampen in stand gehouden zullen worden.
Bij opheffing van het schap zullen derhalve de direkte kosten van
ons kamp rechtstreeks ten onzen laste gaan komen. Daarnaast zal
een en ander voor ons ambtelijk apparaat veel meer werk met zich
brengen waardoor ook belangrijke in direkte kosten op ons af zal
gaan komen.
Hoofdstuk III.
43. Da wens van de P.v.d.A.-fraktie tot opstelling van een rampen
bestrijdingsplan kunnen wij zeer wel indenken. De moeilijkheid
daarbij is echter dat dergelijke plannen, uitzonderingen daarge
laten, niet of nauwelijks zijn vast te stellen daar de omstandig
heden en b ij zonderheden bij elke ramp verschillend zullen zijn. Het
is on doen lijk op elke eventualiteit en zijn gevolgen middels een
uitgewerkt plan voorbereid te zijn. Landelijke oplossingen terzake
zullen wij goed in de gaten houden.
-9-
Hoofdstuk Ili.
44. Ten aanzien' van het gestelde over het zwembad is door enkele
frakties een opmerking gemaakt aangaande het vakantie— ofwel
aktie-tarie f
Hierover hebben wij de Raad van Beheer advies gevraagd.
Zonder daarop te willen vooruitlopen kunnen wij U mededelen
er geen bezwaar tegen te hebben, indien een blijvend vakantie-
tarief zou worden ingevoerd dat gekoppeld is aan het normale
tariefOver de uitwerking daarvan wachten wij gaarne het
gevraagde advies af.
Ten aanzien van de openingstijden staan wij op het standpunt
dat deze in eerste instantie gericht dienen te zijn op de
Klundertse situatie. Bovendien dient het openhouden van het
bad op bepaalde tijden ook economisch verantwoord te zijn zulks
in relatie met het daadwerkelijke gebruik.
Met betrekking tot de recreatievoorzieningen staan wij op
het standpunt dat deze wel tot stimulering van het vrij zwemmen
mogen dienen, doch nimmer zodanig overheersend zullen mogen
zijn, dat het daardoor in het gedrang zou komen.
45. De Liet l/oorzieningen Gezondheidszorg heeft als zodanig geen
invloed op de bouwplannen voor de Klundertse kruisvereniging.
Voor toepassing daarop is met name de Algemene LJet Bijzondere
Ziektekosten waarin financiering en bouweisan zijn geregeld.
46. Het is ons bekend, dat de Klundertse gezondheidszorg ook
gedeeltelijk georiënteerd is op Roosendaal. LJb zullen er dan
ook voor waken, dat deze belangen zo harmonieus mogelijk inge
past zullen worden in de beleidslijnen welke door het Stads
gewest zullen worden opgesteld. Een voorbeeld van onze zorg
hoe daaraan gestalte te geven is de huidigB regeling met
betrekking tot het ambulance-vervoer die wij zeker gehandhaafd
willen zien.
Hoofdstuk V.
Hoofdstuk l/I
47. De C.D.A.-fraktie geeft te kennen, zij het op beperkte schaal,
voorstander te zijn van een vernatuurlijking" van het openbaar
groen in onze gemeente.
Wij kunnen zeer beslist niet achter dit standpunt staan.
Wij kunnen ons wel indenken dat vooral in erg stedelijke gebieden
het voor jong en oud opvoedkundige waarde kan hebben om de
natuur z'n gang te laten gaan, maar dit gaat volgens ons
beslist niet op voor een plattelands gemeente als Klundert.
In onze direkte omgeving is voldoende "puur natuur" te
vinden, zoals daar zijn da Grienden, de Groenzone, de vele polder
sloten en bermen. Ook op het industrieterrein Moerdijk valt
vooralsnog noodzakelijkerwijze een b ij zonder flora (en fauna)
te bewonderen. Wij voelen er derhalve niets voor om deze sug
gestie op te volgen. Anders ligt het met de C.D.A. suggestie
om enkele straten op te fleuren met bloembakken of iets derge
lijks. Deze mogelijkheid is door ons reeds onderzocht. Wij zijn
hiermede op bescheiden schaal reeds gestart. Of het mogelijk
is om het onderhoud hiervan door de Anders Aktieven Klundert
te laten verrichten, zullen wij met hen bespreken. In de door
de SGP./RP.F.-fraktie gedane suggestie tot privatisering
van (gedeeltelijk) het openbaar groen zien wij niet de oplossing
van de problematiekDaar waar de mogelijkheden zich aandienen
zullen wij er gebruik van maken, doch in z'n totaliteit zal het
- gezien de ervaring met aanvragen daartoe - weinig zoden aan de
dijk zetten. Wij zijn daarbij immers te zeer afhankelijk van de goede