- de vermindering van de invloed van de kleine gemeenten- - de vermindering van het aantal rechtstreeks gekozen ver tegenwoordigers de redenen voor vermindering van de omvang. Vastgesteld moet worden, dat de invloed van getalsmatig kleiner wordt Daart-» kleine gemeenten y ieiner wordt. Daartegenover staat een aantal andere overwegingen. enuax anaere 1. Alle gemeenten raken een zetel kwijt en worden in dat opzicht gelijk behandeld. 2. De kleinere gemeenten behouden getalsmatig een groot over wicht in aantal zetels. Dat overwicht is nog groter in relati tot het aantal inwoners. De 3 gemeenten Breda, Ett'en-Leur en Oosterhout hebben dan 18 zetels met ruim 187.000 inwoners en de kleinere gemeenten 43 zetels met bijna 162.000 inwoners. 3. Ook in de onderlinge verhoudingen zijn de kleinere gemeenten verhoudingsgewijs veel sterker vertegenwoordigd dan de grotere gemeenten. Chaam met ruim 3000 inwoners heeft 2 zetel en Breda met ruim 117.000 inwoners heeft er 9. Nog een voor beeld: Zevenbergen met 15.000 inwoners heeft slechts één zetel minder namelijk 3, dan Etten-Leur met 28.000 inwoners. 4. Overigens is een tegenstelling kleinere/grotere gemeenten volstrekt onjuist. Van een blokvorming in die zin is hele maal geen sprake. Voor zover er verschil van opvatting is geweest over de gewestraadsvoorstellen, heeft daarbij een tegenstelling tussen grotere en kleinere gemeenten, voor zover bekend, nooit een rol gespeeld. 5. Verder constateren wij, dat ook'bij de voorgestelde kleinere omvang van de gewestraad de kleinere gemeenten de 2-/3 meer derheid in handen houden, die nodig is voor alle belangrijke besluiten. 6. Tenslotte noemen wij als waarborg voor de invloed van elke gemeente het handhaven van het vetorecht. De eventuele vermindering van het aantal rechtstreeks gekozen vertegenwoordigers achten wij geen gevolg van het voorstel, maar een kwestie van afweging binnen alle gemeentebesturen afzonderlijk. Het aantal door de raad aan te wijzen gewestraads leden blijft exact hetzelfde. Het democratisch gehalte wordt naar onze opvatting verhoogd, doordat de burgemeester niet meer als vanzelfsprekend deel uitmaakt van de gewestraad, maar daar- toe in vrijheid door het college kan worden aangewezen. Hij valt nu ook onder het terugroepingsrecht Voor een verkleining van de omvang van de gewestraad gelden de volgende argumenten. De huidige omvang steekt ver uit boven de bij andere gewesten voorkomende omvang. Ook het niet bezetten van een kwaliteitszetel door de burgemeester is gebruikelijk bij andere gewesten. Ter illustratie vindt u op bijlage 3 een overzicht van-een aantal gewesten. Voor wat de gang van zaken in de gewestraad betreft is niet te voorspellen in hoeverre daarin verandering optreedt. Wellicht komt een verkleining de levendigheid van de vergaderingen ten goede. Vergadertechnisch zijn er in ieder geval wel voordelen. Voor wat de samenstelling van de commissies betreft verwachten wij, gelet op de vergader frequentie daarvan, geen problemen. Overigens is ook daarvan Op de vraag over de kwaliteitszetel van de burgemeester reageren 16 van de 21 gemeenten, dat deze kan vervallen Van deze gemeenten willen er wel twaalf een kwaliteitszetel voor het college van burgemeester en wethouders mogelijk maken De vijf overige gemeenten zijn geheel of in meerderheid voor stander van handhaving van de kwaliteitszetel van de burge meester Op de vraag over de omvang van de gewestraad hebben zeven gemeenten niet gereageerd. Van de overige gemeenten zijn er tien zondermeer voor verkleining, waarbij 50, 51 en 61 als gewenst aantal gewestraadsleden worden genoemd. Twee gemeenten willen de huidige omvang geheel of in meerderheid handhaven Van een gemeente mag de huidige omvang blijven, een andere gemeente wil een zo doelmatig mogelijke omvang-; 3.2. Voorstel Rekening houdend met deze reacties, hebben wij ons vooral laten leiden door het streven naar een doelmatig aantal, even wichtig gespreid over het gebied. Het huidige aantal van 82 gewestraadsleden achten wij aan de hoge kant. Bi] het bepalen van de omvang zijn verschillende mogelijkheden denkbaar, naar aantal, maar ook naar verdeelsleutel en manier van aanwijzing. Op bijlage 2 hebben wij de mogelijkheden ge schetst. Wij geven de voorkeur aan mogelijkheid 2. Deze mogelijkheid houdt in, dat de kwaliteitszetels voor de burgemeester en voor een wethouder worden vervangen door eén kwaliteitszetel voor het college van burgemeester en wet houders, maar dat overigens de verdeelsleutel wordt gehandhaafd. De omvang van de gewestraad wordt hiermede verminderd tot 61 leden Onze overwegingen daarbij zijn de volgende geweest. Wij vinden et een praktische oplossing om de kwaliteitszetel voor de burgemeester en die voor een wethouder te vervangen door één kwaliteitszetel voor het college van burgemeester en wet houders. Wij achten het daarbij niet juist onderscheid te maken an gemeentegroottes. Het aantal gewestraadsleden willen wij oppelen aan het aantal inwoners en niet aan een aantal raads leden, omdat daartussen geen evenredig verband bestaat. Het aantal inwoners, dat als norm dient moet wel zodanig zijn, dat een redelijke verhouding bestaat tussen de aantallen leden van de gemeenten.De voorgestelde norm achten wij het meest aanvaard- Gezien het vervallen van de kwaliteitszetel van de burgemeester achten wij het niet noodzakelijk de deelname van de burgemeester in de aanhef van de regeling te handhaven. 3.3. Behandeling gewestraad De gewestraad heeft aandacht besteed aan: cl 3.2T

Raadsnotulen

Klundert: mei 1933-1996 | 1979 | | pagina 408