- 7 - Wij hebben ons tevens, op advies van de commissie algemene zaken, beraden over het stemrecht van de voorzitter. Wij stellen u voor het stemrecht van de voorzitter te beperken tot het dagelijks bestuur. Wel vinden wij het juist om de stemverhoudingen in de gewestraad te bewaren. Daarom stellen wij voor, dat ingeval de voorzitter een gewestraadslid is, het gemeentebestuur, dat hem heeft aangewezen alsnog een gewestraadslid aanwijst. 5.3. Behandeling gewestraad In de gewestraad waren de meningen verdeeld. Een groep ging akkoord met de verruiming van de keuzemogelijkheden, al dan niet onder het uitspreken van een voorkeur voor een voor zitter uit de gewestraad. Een andere groep had bezwaar tegen die verruiming, vanwege de vrees voor een beroepsvoorzitter Bij het stemrecht is de mogelijkheid geopperd om, indien de voorzitter gewestraadslid is, hem het stemrecht in de ge westraad te laten behouden. De gewestraad heeft uiteindelijk toch ons voorstel aanvaard. Wij onderschrijven dat een keuze van een voorzitter uit de gewestraad voor de hand ligt. Elk dagelijks bestuur zal bij een voorstel over de voorzittersfunctie nadrukkelijk rekening houden met zo'n voorkeur. Er moeten zeer overtuigende argu menten op tafel komen om daarvan af te wijken. Het gaat echter alleen om een verruiming van de keuzemogelijkheden. Wij achten de gewestraad volledig in staat om rekening houdend met de standpunten van de gemeenten en de commissie-adviezen tot een juiste afweging te komen. Wij herhalen, dat de verruiming van de keuzemogelijkheden allerminst tot een full-time voorzitter moet leiden. Zowel de huidige situatie als een voorzitter met een meer om vattende part-time tijdsbesteding met alle variaties van dien behoren tot die keuzemogelijkheden. Inzake de regeling van het stemrecht is ons voorstel er op gericht om de voorzittersrol met meer waarborgen te omringen. Door het uitsluitend hebben van een adviserende stem, kan hij meer afstand nemen van de onderwerpen. Het voorstel sluit bovendien volledig aan bij de gemeentelijke situatie. Daar heeft de burgemeester geen stemrecht in de raadsverga deringen, maar wel in die van het college. 6. SAMENVATTING 6.1. Verkleining gewestraad Wij stellen u voor de omvang van de gewestraad te verkleinen door het vervangen van de kwaliteitszetels van de burgemeester en een wethouder door één zetel voor het college van burge meester en wethouders. Als uitvloeisel daarvan stellen wij voor, dat de burgemeesters niet langer meer formeel deelnemen aan de regeling. - 6 - Het voorstel, zoals dat door de gewestraad is aanvaard, zal naar onze mening de kansen op verambtelijking van het bestuur verminderen. Een verambte 1ijking wordt bevorderd indien de beschik bare tijd van de bestuurders niet genoeg is voor het bewaken van prioriteiten, het onderhouden van bestuurlijke contacten en het begeleiden van de noodzakelijke werkzaamheden. Ons voor stel voorziet in een soepel afstemmen van het tijdsbeslag van de leden op de persoonlijke situatie en de werkzaamheden. 5. BENOEMING EN STEMRECHT VOORZITTER 5.1. Gemeentelijke reacties Op 31 maart 1978 heeft de gewestraad bij het voorstel bestuurs structuur besloten de gemeenten te adviseren de stadsgewest regeling aan te passen op het punt van de benoeming van de voorzitter. De opvatting hield in een verruiming van de moge lijkheden voor de keuze van een voorzitter door de verplichting te laten vervallen, dat de voorzitter alleen vanuit de gewest raad kan worden benoemd. De gewestraad maakt daarbij uit of en wanneer van die ruimere mogelijkheid gebruik wordt gemaakt. Van de 16 toen deelnemende gemeenten hebben 15.. gemeenten het advies overgenomen. Vanwege de benodigde instemming van alle gemeenten is de stadsgewestregeling op dit punt niet gewijzigd. Inmiddels zijn twee van deze gemeenten hierop teruggekomen. Van de vijf gemeenten, die nadien zijn toegetreden, hebben drie gemeenten zich niet hierover uitgesproken, de andere twee staan afwijzend tegenover een verruiming van de keuzemogelijkheden. 5.2. Voorstel Wij handhaven onze oorspronkelijke opvatting, mede gelet op de voorgestelde verkleining van het dagelijks bestuur. Wij zijn van mening, dat de huidige oplossing, waarbij de voorzitter niet belast wordt met een portefeuille dan minder makkelijk toepasbaar is. Wij hebben begrip voor een terughoudende opstelling inzake deze verruiming vanwege de eventuele financiële gevolgen. Daarbij denkt men aan een full-time voorzitter. Wij pleiten toch voor de verruiming, omdat uw gewestraad dan tot een samenstelling van het dagelijks bestuur kan komen, die het beste is afgestemd op de zich voordoende situatie. Bij uw keuze zullen de financiële gevolgen ongetwijfeld een zeer belangrijke rol spelen. Het volledig tot zijn recht komen van alle overwegingen achten wij, mede rekening houdend met het horen van de gemeenten en de advisering van de com missies algemene zaken en financiën, voldoende gewaarborgd. Overigens bevat ons voorstel ook de mogelijkheid van een Part~time voorzitter. Tenslotte attenderen wij u erop,, dat de regeling van het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant eveneens de ruimere keuzemogelijkheden inzake de voorzitter kent 1

Raadsnotulen

Klundert: mei 1933-1996 | 1979 | | pagina 406