- 9 - 7. SLOTOPMERKINGEN Inzake de ingangsdatum van de veranderingen zien wij twee mogelijkheden. Voorstelbaar is een datum in de loop van 1980, bij voorbeeld 1 september 1980. De andere mogelijkheid is de veranderingen met ingang van de volgende zittingsperi ode 1982-1986 na te streven. Een tijdstip halverwege 1981 achten wij geen aanbeveling verdienen, vanwege de dan te korte tijd tot de volgende zittingsperiode. Wij zijn voor stander van het invoeren van de veranderingen per 1 september .1980 De gewestraad adviseert u de besluiten tot wijziging van de stadsgewestregeling zo spoedig mogelijk te nemen. Gelet op het vorenstaande kan het bepalen van de ingangsdatum worden overgelaten aan de gewestraad. De ontwerp-wijziging van de stadsgewestregeling is als negende genummerd. Gelet op de overige in procedure zijnde wijzigingen van de stadsgewestregeling verzoeken wij u ons te machtigen de nummering van de wijziging af te stemmen op de volgorde van vaststelling. Wij stellen u voor te besluiten tot wijziging van de Regeling Stadsgewest Breda overeenkomstig het in bijlage 4 opgenomen ontwerp Breda, 15 oktober 1979 Het dageli j ks^blTstuur voorzitter ir v pMerkx Gorrissenwnd. secretaris Wij noemen daarbij de volgende overwegingen: 1. de invloed van de kleinere gemeenten blijft ruimschoots gehandhaafd 2. de democratische wijze van samenstelling van de gewestraad wordt ons inziens eerder versterkt dan verzwakt door het ver vallen van"de kwaliteitszetels van de burgemeesters; 3. de verkleining van de gewestraad sluit aan bij de situatie bij andere gewesten en biedt vergadertechnische en financi ële voordelen. 6.2. Verkleining dagelijks bestuur Wij stellen u voor de omvang van het dagelijks bestuur te verkleinen tot zeven leden en daarbij het aantal kwaliteits zetels van Breda te verminderen tot één zetel. Daarbij gelden de volgende overwegingen: 1. de verkleining leidt ons inziens niet tot een onverant woorde taak-verzwaring. Een vergelijking met de andere gewesten wijst ook in die richting; 2. de verkleining leidt evenmin als vanzelfsprekend tot veel omvattende part-time functies. De gewestraad blijft, in samenspraak met de gemeenten, de reikwijdte van het'begrip part-time zelf bepalen; 3. een op het tijdsbeslag afgestemde vergoeding voor een of meer leden van het dagelijks bestuur behoeft niet tot een financiële lastenverzwaring te leiden; 4. de kleinere omvang vergroot de slagvaardigheid 5. het voorstel als geheel maakt het voor raadsleden gemakke lijker zich kandidaat te stellen voor een lidmaatschap van het dagelijks bestuur; 6. het voorstel vermindert naar onze mening de kans op ver- ambte1i j king van het stadsgewestelijk bestuur. 6-3. Benoeming en stemrecht voorzitter Wij stellen u voor de keuzemogelijkheden voor de benoeming van de voorzitter te verruimen. Tevens stellen wij u voor het stem recht van de voorzitter te beperken tot het dagelijks bestuur. Wij tekenen daarbij het volgende aan: 1. wij onderschrijven, dat een keuze van de voorzitter uit de gewestraad voor de hand ligt. Wij benadrukken dat ons voor stel alleen een verruiming van de keuzemogelijkheden in houdt; 2. de verkleining van het dagelijks bestuur houdt allerminst in, dat de voorzittersfunctie als vanzelfsprekend veel tijd vergt. Het tijdsbeslag van die functie hangt van aller lei omstandigheden af 3. het veranderen van het stemrecht van de voorzitter vergroot de waarborgen voor zijn functioneren in de gewestraad en sluit aan bij de gemeentelijke situatie.

Raadsnotulen

Klundert: mei 1933-1996 | 1979 | | pagina 405