- 9 -
7. SLOTOPMERKINGEN
Inzake de ingangsdatum van de veranderingen zien wij twee
mogelijkheden. Voorstelbaar is een datum in de loop van
1980, bij voorbeeld 1 september 1980. De andere mogelijkheid
is de veranderingen met ingang van de volgende zittingsperi
ode 1982-1986 na te streven. Een tijdstip halverwege 1981
achten wij geen aanbeveling verdienen, vanwege de dan te
korte tijd tot de volgende zittingsperiode. Wij zijn voor
stander van het invoeren van de veranderingen per 1 september
.1980
De gewestraad adviseert u de besluiten tot wijziging van de
stadsgewestregeling zo spoedig mogelijk te nemen. Gelet op
het vorenstaande kan het bepalen van de ingangsdatum worden
overgelaten aan de gewestraad.
De ontwerp-wijziging van de stadsgewestregeling is als
negende genummerd. Gelet op de overige in procedure zijnde
wijzigingen van de stadsgewestregeling verzoeken wij u ons
te machtigen de nummering van de wijziging af te stemmen
op de volgorde van vaststelling.
Wij stellen u voor te besluiten tot wijziging van de Regeling
Stadsgewest Breda overeenkomstig het in bijlage 4 opgenomen
ontwerp
Breda, 15 oktober 1979
Het dageli j ks^blTstuur
voorzitter
ir v pMerkx
Gorrissenwnd. secretaris
Wij noemen daarbij de volgende overwegingen:
1. de invloed van de kleinere gemeenten blijft ruimschoots
gehandhaafd
2. de democratische wijze van samenstelling van de gewestraad
wordt ons inziens eerder versterkt dan verzwakt door het ver
vallen van"de kwaliteitszetels van de burgemeesters;
3. de verkleining van de gewestraad sluit aan bij de situatie
bij andere gewesten en biedt vergadertechnische en financi
ële voordelen.
6.2. Verkleining dagelijks bestuur
Wij stellen u voor de omvang van het dagelijks bestuur te
verkleinen tot zeven leden en daarbij het aantal kwaliteits
zetels van Breda te verminderen tot één zetel.
Daarbij gelden de volgende overwegingen:
1. de verkleining leidt ons inziens niet tot een onverant
woorde taak-verzwaring. Een vergelijking met de andere
gewesten wijst ook in die richting;
2. de verkleining leidt evenmin als vanzelfsprekend tot veel
omvattende part-time functies. De gewestraad blijft, in
samenspraak met de gemeenten, de reikwijdte van het'begrip
part-time zelf bepalen;
3. een op het tijdsbeslag afgestemde vergoeding voor een of
meer leden van het dagelijks bestuur behoeft niet tot een
financiële lastenverzwaring te leiden;
4. de kleinere omvang vergroot de slagvaardigheid
5. het voorstel als geheel maakt het voor raadsleden gemakke
lijker zich kandidaat te stellen voor een lidmaatschap van
het dagelijks bestuur;
6. het voorstel vermindert naar onze mening de kans op ver-
ambte1i j king van het stadsgewestelijk bestuur.
6-3. Benoeming en stemrecht voorzitter
Wij stellen u voor de keuzemogelijkheden voor de benoeming van
de voorzitter te verruimen. Tevens stellen wij u voor het stem
recht van de voorzitter te beperken tot het dagelijks bestuur.
Wij tekenen daarbij het volgende aan:
1. wij onderschrijven, dat een keuze van de voorzitter uit de
gewestraad voor de hand ligt. Wij benadrukken dat ons voor
stel alleen een verruiming van de keuzemogelijkheden in
houdt;
2. de verkleining van het dagelijks bestuur houdt allerminst
in, dat de voorzittersfunctie als vanzelfsprekend veel
tijd vergt. Het tijdsbeslag van die functie hangt van aller
lei omstandigheden af
3. het veranderen van het stemrecht van de voorzitter vergroot
de waarborgen voor zijn functioneren in de gewestraad en
sluit aan bij de gemeentelijke situatie.