- 6 - afvalproductie per gemeente is in onze vorige voorstellen aan uw gewestraad gebaseerd geweest op gegevens van de gemeenten zelf. Deze opgave is om twee redenen weinig exact. Op de eerste plaats hebben slechts enkele gemeen ten exacte weeggegevens van het huisvuil omdat alleen te Bavel momenteel wordt gewogen. Op de tweede plaats halen de afvalauto1s naast huisvuil vaak ook allerlei bedrijfs afval op, zodat de gegevens ook hierdoor niet meer gelijk luidend zijn. In de opgave van de gemeenten heeft deze on zuiverheid meegespeeld. Om -aan de bovengenoemde onjuistheid van de cijfers van het afvalaanbod een einde te maken wordt op verschillende plaat sen in Nederland bij de pooling gewerkt met een gemiddeld aanbod van huisvuil per hoofd van de bevolking. De meest ob jectieve gegevens die hierover bestaan zijn de gegevens van de Stichting Verwijdering Afvalstoffen (S.V.A.), die jaar lijks worden bijgesteld. Zolang in ons stadsgewestgebied niet al het afval exact gewogen wordt en zolang het huishou delijk afval te zamen met allerlei bedrijfsafval wordt inge zameld lijkt er geen betere methode om te hanteren bij de transportkostenpooling dan deze gemiddelde vuilopbrengsten Aan de hand van het inwonertal van de gemeente kan dan im mers objectief per gemeente worden vastgesteld wat het af valaanbod is. Als uitwerking van uw eerder genomen besluiten stellen wij uw gewestraad daarom voor om bij de transportkostenpooling alleen uit te gaan van het aanbod van huisvuil in de bete kenis onder 7.1. genoemd en hiervan het gemiddelde per in woner te gebruiken volgens de SVA-gegevensVoor 1979 is dit gemiddelde 330 kg per inwoner. In de als bijlage hier- bijgaande tabellen is op basis van dit gemiddelde tot een herberekening van de transportkostenpooling gekomen voor de situatie waarin in 1980 zeer waarschijnlijk gestart zal wor den en de eindsituatie op basis van het huidige prijspeil. 7 3 Gegevens afstand tot de stortplaats De gegevens over de afstanden van een gemeente naar de stort plaats zijn gebaseerd op kaartkilometers van het centrum van een gemeente tot de stortplaats. Vooralsnog kunnen deze af standen als een goede indicatie worden beschouwd. In de uit voeringsfase van de gewestelijke afvalverwerking kan in o- verleg met de gemeenten nog een verfijning plaatsvinden in dien dit gewenst is. 8. BESTUURSCOMMISSIE Op 25 augustus 1978 hebt u gekozen voor een beheersstructuur waarbij enerzijds de zorg voor de gewestelijke afvalverwer king in handen is van het Stadsgewest Breda en anderzijds voor de uitvoering gebruik gemaakt wordt van de bestaande diensten van de Grontmij in Bavel en de gemeente Zevenbergen Deze beheersstructuur kan concreet vorm krijgen in een stads gewestelijke bestuurscommissie waarin naast gewestraadsleden de gemeenten Nieuw-Ginneken en Zevenbergen een zetel krij gen. Ook de Grontmij als rechtstreeks betrokkene wordt door een adviseursplaats bij het werk van de bestuurscommissie ingeschakeld Deze bestuurscommissie zal de volgende taken behartigen: - de regulering van het afvalaanbod en de afvalstromen naar de centrale verwerkingsinrichtingen; - de kwaliteitscontrole van de afvalverwerking door de uit voerende diensten; - de controle op de verwerkingstarieven; - het ontwerpen van een inrichtingsplan voor de eindbestem ming van de gewestelijke stortplaatsen - de advisering van uw gewestraad over de afvalverwijdering in gewestelijk verband en de daarmee samenhangende proble matiek De regulerende en controlerende taak zullen waarborg zijn dat de afvalstoffenproductie in ons gewest op een milieuhy giënisch verantwoorde wijze verwerkt zal worden overeenkom stig de eisen van de afvalstoffenwet. Hiermee kan ook aan de afbouw van de afvalstromen van elders naar ons gewest worden gewerkt. De bedrijfsvoering van de twee gewestelijke stortplaatsen is respectievelijk in handen van de Grontmij en de gemeente Zevenbergen. Een adviserende en controleren de taak ten aanzien van de verwerkingsprijs vinden wij in dit verband binnen de bestuurscommissie op zijn plaats. De ontwerptaak voor de inrichtingsplannen biedt de mogelijkheid om tot een gecoördineerde en daadwerkelijke aanpak te komen van de afwerking en inpassing van de stortplaats in de ge wenste eindbestemming. Deze ontwerp-plannen kunnen de betrok ken gemeenten als een welkome advisering gebruiken bij hun beleid terzake. Tenslotte zal de bestuurscommissie het aan gewezen orgaan zijn om uw gewestraad te adviseren over de totale afvalverwijderingsproblematiek en om de dagelijkse verantwoordelijkheid terzake te dragen. Gelet op het bovenstaande stellen wij u voor de bestuurscom missie als volgt samen te stellen: de portefeuillehouder voor milieuhygiëne als voorzitter; - twee gewestraadsleden; - een lid afkomstig uit Zevenbergen; - een lid afkomstig uit Nieuw-Ginneken; - een adviseursplaats voor de Grontmij andere adviseurs, waarbij te denken valt aan de provincie en de inspectie voor milieuhygiëne; - een beleidsmedewerker van het Stadsgewest Breda als secre taris. Een en ander is vastgelegd in de ontwerp-verordening voor de bestuurscommissie afvalverwerking, die u als bijlage 2 bij ons voorstel aantreft. Indien u met de samenstelling en de taak van deze bestuurscommissie instemt, zullen wij deze ver ordening in ontwerp toezenden aan de raden van de deelnemen de gemeenten, die hun beschouwingen binnen drie maanden aan uw gewestraad ter kennis kunnen brengen. Over drie maanden zullen wij uw gewestraad terzake rapporteren.

Raadsnotulen

Klundert: mei 1933-1996 | 1979 | | pagina 390