- 6 -
afvalproductie per gemeente is in onze vorige voorstellen
aan uw gewestraad gebaseerd geweest op gegevens van de
gemeenten zelf. Deze opgave is om twee redenen weinig
exact. Op de eerste plaats hebben slechts enkele gemeen
ten exacte weeggegevens van het huisvuil omdat alleen te
Bavel momenteel wordt gewogen. Op de tweede plaats halen
de afvalauto1s naast huisvuil vaak ook allerlei bedrijfs
afval op, zodat de gegevens ook hierdoor niet meer gelijk
luidend zijn. In de opgave van de gemeenten heeft deze on
zuiverheid meegespeeld.
Om -aan de bovengenoemde onjuistheid van de cijfers van het
afvalaanbod een einde te maken wordt op verschillende plaat
sen in Nederland bij de pooling gewerkt met een gemiddeld
aanbod van huisvuil per hoofd van de bevolking. De meest ob
jectieve gegevens die hierover bestaan zijn de gegevens van
de Stichting Verwijdering Afvalstoffen (S.V.A.), die jaar
lijks worden bijgesteld. Zolang in ons stadsgewestgebied
niet al het afval exact gewogen wordt en zolang het huishou
delijk afval te zamen met allerlei bedrijfsafval wordt inge
zameld lijkt er geen betere methode om te hanteren bij de
transportkostenpooling dan deze gemiddelde vuilopbrengsten
Aan de hand van het inwonertal van de gemeente kan dan im
mers objectief per gemeente worden vastgesteld wat het af
valaanbod is.
Als uitwerking van uw eerder genomen besluiten stellen wij
uw gewestraad daarom voor om bij de transportkostenpooling
alleen uit te gaan van het aanbod van huisvuil in de bete
kenis onder 7.1. genoemd en hiervan het gemiddelde per in
woner te gebruiken volgens de SVA-gegevensVoor 1979 is
dit gemiddelde 330 kg per inwoner. In de als bijlage hier-
bijgaande tabellen is op basis van dit gemiddelde tot een
herberekening van de transportkostenpooling gekomen voor de
situatie waarin in 1980 zeer waarschijnlijk gestart zal wor
den en de eindsituatie op basis van het huidige prijspeil.
7 3 Gegevens afstand tot de stortplaats
De gegevens over de afstanden van een gemeente naar de stort
plaats zijn gebaseerd op kaartkilometers van het centrum van
een gemeente tot de stortplaats. Vooralsnog kunnen deze af
standen als een goede indicatie worden beschouwd. In de uit
voeringsfase van de gewestelijke afvalverwerking kan in o-
verleg met de gemeenten nog een verfijning plaatsvinden in
dien dit gewenst is.
8. BESTUURSCOMMISSIE
Op 25 augustus 1978 hebt u gekozen voor een beheersstructuur
waarbij enerzijds de zorg voor de gewestelijke afvalverwer
king in handen is van het Stadsgewest Breda en anderzijds
voor de uitvoering gebruik gemaakt wordt van de bestaande
diensten van de Grontmij in Bavel en de gemeente Zevenbergen
Deze beheersstructuur kan concreet vorm krijgen in een stads
gewestelijke bestuurscommissie waarin naast gewestraadsleden
de gemeenten Nieuw-Ginneken en Zevenbergen een zetel krij
gen. Ook de Grontmij als rechtstreeks betrokkene wordt door
een adviseursplaats bij het werk van de bestuurscommissie
ingeschakeld
Deze bestuurscommissie zal de volgende taken behartigen:
- de regulering van het afvalaanbod en de afvalstromen
naar de centrale verwerkingsinrichtingen;
- de kwaliteitscontrole van de afvalverwerking door de uit
voerende diensten;
- de controle op de verwerkingstarieven;
- het ontwerpen van een inrichtingsplan voor de eindbestem
ming van de gewestelijke stortplaatsen
- de advisering van uw gewestraad over de afvalverwijdering
in gewestelijk verband en de daarmee samenhangende proble
matiek
De regulerende en controlerende taak zullen waarborg zijn
dat de afvalstoffenproductie in ons gewest op een milieuhy
giënisch verantwoorde wijze verwerkt zal worden overeenkom
stig de eisen van de afvalstoffenwet. Hiermee kan ook aan
de afbouw van de afvalstromen van elders naar ons gewest
worden gewerkt. De bedrijfsvoering van de twee gewestelijke
stortplaatsen is respectievelijk in handen van de Grontmij
en de gemeente Zevenbergen. Een adviserende en controleren
de taak ten aanzien van de verwerkingsprijs vinden wij in
dit verband binnen de bestuurscommissie op zijn plaats. De
ontwerptaak voor de inrichtingsplannen biedt de mogelijkheid
om tot een gecoördineerde en daadwerkelijke aanpak te komen
van de afwerking en inpassing van de stortplaats in de ge
wenste eindbestemming. Deze ontwerp-plannen kunnen de betrok
ken gemeenten als een welkome advisering gebruiken bij hun
beleid terzake. Tenslotte zal de bestuurscommissie het aan
gewezen orgaan zijn om uw gewestraad te adviseren over de
totale afvalverwijderingsproblematiek en om de dagelijkse
verantwoordelijkheid terzake te dragen.
Gelet op het bovenstaande stellen wij u voor de bestuurscom
missie als volgt samen te stellen:
de portefeuillehouder voor milieuhygiëne als voorzitter;
- twee gewestraadsleden;
- een lid afkomstig uit Zevenbergen;
- een lid afkomstig uit Nieuw-Ginneken;
- een adviseursplaats voor de Grontmij
andere adviseurs, waarbij te denken valt aan de provincie
en de inspectie voor milieuhygiëne;
- een beleidsmedewerker van het Stadsgewest Breda als secre
taris.
Een en ander is vastgelegd in de ontwerp-verordening voor de
bestuurscommissie afvalverwerking, die u als bijlage 2 bij
ons voorstel aantreft. Indien u met de samenstelling en de
taak van deze bestuurscommissie instemt, zullen wij deze ver
ordening in ontwerp toezenden aan de raden van de deelnemen
de gemeenten, die hun beschouwingen binnen drie maanden aan
uw gewestraad ter kennis kunnen brengen. Over drie maanden
zullen wij uw gewestraad terzake rapporteren.