- 2 -
heden van de gemeentebesturen krijgen om tot een verant
woorde zorg te kunnen komen. Het gaat hierbij om bevoegd
heden die de gemeentebesturen hebben op grond van de gemeen
tewet en de afvalstoffenwet. Er worden geen hinderwets
bevoegdheden overgedragen. Aanvankelijk was de overdracht
van de bevoegdheden in de tekst van de wijziging algemeen
en ruim omschreven. Dit in navolging van de systematiek
van de bestaande regeling. Enige gemeenten hebben echter
liever een wat concretere aanduiding van de verschillende
over te dragen bevoegdheden. Deze aanvulling heeft in
de bijgaande ontwerp-achtste wijziging zijn weerslag ge
vonden
In hoofdlijnen komt de aanvulling op het volgende neer:
1. De tekst is volledig in overeenstemming gebracht met
de op 1 oktober 1979 in werking getreden afvalstoffen
wet. Hiermee is via artikel 31 van deze wet tevens
een duidelijke scheiding tot stand gebracht tussen de
afvalverwerking die tot de gewestelijke verantwoorde
lijkheid behoort en de "afvalverwerking" in allerlei
locale inrichtingen zoals bedrijfjes in oud papier,
lompen etcetera.
2. Van de algemene aanbiedingsplicht kan op verzoek onthef
fing worden gegeven. Aan de ontheffing kunnen voorwaar
den worden gekoppeld.
3. Het gewest neemt voor het taakgebied alle rechten en
verplichtingen van de gemeentebesturen over. Alleen de
adviesbevoegdheden uit artikel 38 en 48 van de afval
stoffenwet zijn zowel in handen van de gemeentebesturen
als het gewestbestuurieder voor zover het zijn eigen
verantwoordelijkheid betreft.
4. Vastgelegd is, dat de transportkostenpooling plaatsvindt
volgens het zogenaamde tienkilometertarief.
5. Niet alleen bevoegdheden worden overgedragen, maar ook
de verplichtingen, waaronder onder andere de acceptatie
plicht van de aangeboden huishoudelijke en daarmee ge
lijk te stellen afvalstoffen.
6. Er is uitdrukkelijk een overgangsregeling opgenomen voor
de verschillende contractuele verplichtingen van gemeen
ten ten aanzien van de afvalverwerking.
7. Aanwijzing van de verwerkingslocaties binnen het stadsge
west vindt plaats na voorafgaand overleg met de betrok
ken gemeenten. Buiten het stadsgewest vindt aanwijzing
plaats met instemming van de betrokken gemeenten.
8. De transportkostenpooling voor het afval wordt geba
seerd op de gegevens van de Stichting Verwijdering Afval
stoffen die periodiek de gemiddelde afvalproductie in
Nederland per hoofd van de bevolking becijfert.
Op enkele van deze aanvullingen gaan wij hierna dieper in.
3. AANBIEDINGSPLICHT
Gelet op de verantwoordelijkheid van het gewest voor de
verwerking van de totale stroom van huishoudelijke en daar
mee verwerkbare afvalstoffen is in artikel 44 m lid 1 een
algemene aanbiedingsplicht vastgelegd. Indien een gemeente
echter op een bepaald moment het ingezamelde afval in de
eigen gemeente nuttig kan aanwenden, kan hiertoe onthef
fing van de aanbiedingsplicht worden gegeven. Te denken
valt hier bijvoorbeeld aan de aanleg van fluisterwallen
Als orgaan voor het verlenen van de ontheffing is de be
stuurscommissie afvalverwerking gekozen, waarop onder
punt 8 van dit voorstel nader wordt ingegaan. Bij het
verlenen van de ontheffing kunnen voorwaarden worden ge
steld die met name de financiële en milieuhygiënische
kanten van de gewestelijke verwerking moeten garanderen.
4. OVERGANGSREGELING
Bij het in werking treden van de stadsgewestelijke ver
antwoordelijkheid voor de afvalverwerking wordt volledig
rekening gehouden met bestaande contractuele leverings
plichten van huishoudelijk afval aan exploitanten van
verwerkingsplaatsen. Dit dient echter wel als een over
gangssituatie te worden beschouwd. Het stadsgewest zal
waar mogelijk de contractuele verplichtingen overnemen en
afbouwen en waar dit niet mogelijk is deze verplichtingen res
pecteren tot de contracten zijn verlopen. Hiermee wordt
een eventuele dubbele leveringsplicht derhalve voorkomen.
Daarna geldt de aanbiedingsplicht aan het stadsgewest van
de door of namens de gemeenten ingezamelde huishoudelijke
en daarmee gelijk te stellen afvalstoffen echter voor al
le deelnemende gemeenten.
Naast het voorkomen van een dubbele leveringsplicht wordt
tijdens de afbouwfase van de locale stortplaatsen ook zo
veel mogelijk rekening gehouden met de daar nog bestaande
stortmogelijkhedenZo zullen vooralsnog in deze periode
de gemeentelijke of semi-gemeentelijke stortplaatsen te
Baarle-NassauDussen, Etten-Leur, Oosterhout, Prinsenbeek,
Werkendam en Zundert, voorzover de provincie zich als ver
gunningverlener op basis van de afvalstoffenwet hiertegen
niet verzet, als tijdelijke subregionale stortplaatsen
blijven voortbestaan. De locale stortplaatsen te Dussen en
Werkendam zullen zeker in 1980 volgestort zijn. De stort
plaats van Baarle-Nassau zal zeer waarschijnlijk worden
afgebouwd met niet-huishoudelijk afval en grof gezinsafval.
5ADVIESBEVOEGDHEDEN
Door de achtste wijziging van de Regeling Stadsgewest Breda
neemt het gewest alle bevoegdheden en verplichtingen over
van de gemeentebesturen op het terrein van de afvalverwer
king en de financiële verrekening van de transportkosten.
Er zijn echter bevoegdheden uit de afvalstoffenwet, vastgele
in artikel 37 lid 2, 38, 46 lid 2, 48 en 49 lid 1, die aan h
bestuur van de gemeente, waarin een verwerkingsinrichting is
wordt opgericht, advisering aan de porvincie mogelijk maken.
Voor deze adviesbevoegdheden zi j n wij van mening dat deze
zowel door het gewest, als verantwoordelijk orgaan voor de