- 2 - heden van de gemeentebesturen krijgen om tot een verant woorde zorg te kunnen komen. Het gaat hierbij om bevoegd heden die de gemeentebesturen hebben op grond van de gemeen tewet en de afvalstoffenwet. Er worden geen hinderwets bevoegdheden overgedragen. Aanvankelijk was de overdracht van de bevoegdheden in de tekst van de wijziging algemeen en ruim omschreven. Dit in navolging van de systematiek van de bestaande regeling. Enige gemeenten hebben echter liever een wat concretere aanduiding van de verschillende over te dragen bevoegdheden. Deze aanvulling heeft in de bijgaande ontwerp-achtste wijziging zijn weerslag ge vonden In hoofdlijnen komt de aanvulling op het volgende neer: 1. De tekst is volledig in overeenstemming gebracht met de op 1 oktober 1979 in werking getreden afvalstoffen wet. Hiermee is via artikel 31 van deze wet tevens een duidelijke scheiding tot stand gebracht tussen de afvalverwerking die tot de gewestelijke verantwoorde lijkheid behoort en de "afvalverwerking" in allerlei locale inrichtingen zoals bedrijfjes in oud papier, lompen etcetera. 2. Van de algemene aanbiedingsplicht kan op verzoek onthef fing worden gegeven. Aan de ontheffing kunnen voorwaar den worden gekoppeld. 3. Het gewest neemt voor het taakgebied alle rechten en verplichtingen van de gemeentebesturen over. Alleen de adviesbevoegdheden uit artikel 38 en 48 van de afval stoffenwet zijn zowel in handen van de gemeentebesturen als het gewestbestuurieder voor zover het zijn eigen verantwoordelijkheid betreft. 4. Vastgelegd is, dat de transportkostenpooling plaatsvindt volgens het zogenaamde tienkilometertarief. 5. Niet alleen bevoegdheden worden overgedragen, maar ook de verplichtingen, waaronder onder andere de acceptatie plicht van de aangeboden huishoudelijke en daarmee ge lijk te stellen afvalstoffen. 6. Er is uitdrukkelijk een overgangsregeling opgenomen voor de verschillende contractuele verplichtingen van gemeen ten ten aanzien van de afvalverwerking. 7. Aanwijzing van de verwerkingslocaties binnen het stadsge west vindt plaats na voorafgaand overleg met de betrok ken gemeenten. Buiten het stadsgewest vindt aanwijzing plaats met instemming van de betrokken gemeenten. 8. De transportkostenpooling voor het afval wordt geba seerd op de gegevens van de Stichting Verwijdering Afval stoffen die periodiek de gemiddelde afvalproductie in Nederland per hoofd van de bevolking becijfert. Op enkele van deze aanvullingen gaan wij hierna dieper in. 3. AANBIEDINGSPLICHT Gelet op de verantwoordelijkheid van het gewest voor de verwerking van de totale stroom van huishoudelijke en daar mee verwerkbare afvalstoffen is in artikel 44 m lid 1 een algemene aanbiedingsplicht vastgelegd. Indien een gemeente echter op een bepaald moment het ingezamelde afval in de eigen gemeente nuttig kan aanwenden, kan hiertoe onthef fing van de aanbiedingsplicht worden gegeven. Te denken valt hier bijvoorbeeld aan de aanleg van fluisterwallen Als orgaan voor het verlenen van de ontheffing is de be stuurscommissie afvalverwerking gekozen, waarop onder punt 8 van dit voorstel nader wordt ingegaan. Bij het verlenen van de ontheffing kunnen voorwaarden worden ge steld die met name de financiële en milieuhygiënische kanten van de gewestelijke verwerking moeten garanderen. 4. OVERGANGSREGELING Bij het in werking treden van de stadsgewestelijke ver antwoordelijkheid voor de afvalverwerking wordt volledig rekening gehouden met bestaande contractuele leverings plichten van huishoudelijk afval aan exploitanten van verwerkingsplaatsen. Dit dient echter wel als een over gangssituatie te worden beschouwd. Het stadsgewest zal waar mogelijk de contractuele verplichtingen overnemen en afbouwen en waar dit niet mogelijk is deze verplichtingen res pecteren tot de contracten zijn verlopen. Hiermee wordt een eventuele dubbele leveringsplicht derhalve voorkomen. Daarna geldt de aanbiedingsplicht aan het stadsgewest van de door of namens de gemeenten ingezamelde huishoudelijke en daarmee gelijk te stellen afvalstoffen echter voor al le deelnemende gemeenten. Naast het voorkomen van een dubbele leveringsplicht wordt tijdens de afbouwfase van de locale stortplaatsen ook zo veel mogelijk rekening gehouden met de daar nog bestaande stortmogelijkhedenZo zullen vooralsnog in deze periode de gemeentelijke of semi-gemeentelijke stortplaatsen te Baarle-NassauDussen, Etten-Leur, Oosterhout, Prinsenbeek, Werkendam en Zundert, voorzover de provincie zich als ver gunningverlener op basis van de afvalstoffenwet hiertegen niet verzet, als tijdelijke subregionale stortplaatsen blijven voortbestaan. De locale stortplaatsen te Dussen en Werkendam zullen zeker in 1980 volgestort zijn. De stort plaats van Baarle-Nassau zal zeer waarschijnlijk worden afgebouwd met niet-huishoudelijk afval en grof gezinsafval. 5ADVIESBEVOEGDHEDEN Door de achtste wijziging van de Regeling Stadsgewest Breda neemt het gewest alle bevoegdheden en verplichtingen over van de gemeentebesturen op het terrein van de afvalverwer king en de financiële verrekening van de transportkosten. Er zijn echter bevoegdheden uit de afvalstoffenwet, vastgele in artikel 37 lid 2, 38, 46 lid 2, 48 en 49 lid 1, die aan h bestuur van de gemeente, waarin een verwerkingsinrichting is wordt opgericht, advisering aan de porvincie mogelijk maken. Voor deze adviesbevoegdheden zi j n wij van mening dat deze zowel door het gewest, als verantwoordelijk orgaan voor de

Raadsnotulen

Klundert: mei 1933-1996 | 1979 | | pagina 388