-
-4-
Artikel 10.
Zoals uit de toelichting hij artikel 3 blijkt dit vooralsnog geen eenvoudige zaak,
omdat momenteel het industrieterrein op het grondgobied van 2 gemeenten ligt.
Hiervoor zal inmiddels een oplossing moeten worden gevonden.
Overigens mag worden verwacht, dat de retributies, rechten en precarioheffingen,
naast zakelijke rechten als erfpacht of verhuur, voldoende mogelijkheden zullen
bieden om een verantwoorde exploitatie mogelijk te maken.
Artikel 11
Lang is stilgestaan bij deze bepaling. De werkgroep was aanvankelijk van mening,
dat alleen de eerste zin van dit artikel diende te worden opgenomen, doch uit
eindelijk bestond voorkeur om de facultatieve bevoegdheid ex art. 29 van de wet
gemeenschappelijke regelingen op te nemen.
Artikel 27.
De werkgroep heeft zich over de benoeming van de voorzitter uitvoerig beraden en
enkele alternatieven bezien:
a. redactie huidige regeling;
b. benoeming voorzitter door de raad van bestuur, al dan niet onder goedkeuring
van Gedeputeerde Staten;
c. benoeming voorzitter door en uit de raad van bestuur, al dan niet onder goed
keuring van Gedeputeerde Staten;
d. benoeming voorzitter door Gedeputeerde Staten op aanbeveling of voordracht van
de raad van bestuur;
e. benoeming voorzitter door Gedeputeerde Staten, de raad van bestuur gehoord.
Na diverse besprekingen is men tot de conclusie gekomen, dat de voorliggende
redactie voorkeur verdient, waarbij de verantwoordelijkheid bewust is gelegd bij
de raad van bestuur.
Artikel 34.
Ofschoon aanvankelijk -op basis van de bestaande regeling- de secretarisfunctie
was gehandhaafd, kwam bij nadere bestudering de wens naarvoren deze, in feite
weinig inhoudsvolle functie, te doen vervallen.
Uiteindelijk kwam het neer op het mede-ondertekenen van stukken.
Om praktische redenen, wordt de voorliggende redactie aanbevolen, zodat de raad
van bestuur zelf kan bezien, welke vorm hier het meest effectief wordt geoordeeld.
Artikel 42.
Teneinde uit een oogpunt van interne contröle bijtende functies te voorkomen en een
verantwoorde scheiding van deze functies te bewerkstelligen, is het financieel-
administratieve en het kasbeheer in een directe lijn gebracht tot het dagelijks
bestuur.
Artikel 43.
Lang is stilgestaan bij het al dan niet opnemen van het 7e lid van dit artikel.
Ofschoon uit democratisch oogpunt meer aansprekend, moet wol de vraag worden ge
steld, of hierdoor een noodzakelijk slagvaardig beleid niet wordt belemmerd.
In ieder geval moet bepaling opgenomen worden, waarbij ook de wijzigingen der
begroting, aan de koninklijke goedkeuring worden onderworpen.
Vertrouwd wordt, dat geen stagnatie ontstaat in een snelle afdoening dezer zaken.
Artikel 47. 2e lid.
Onder ''nader overeen te komen voorwaarden" is opgenomen, omdat vooropgesteld wordt,
dat primair het Schap zelf gelden tracht aan te trekken en indien dit redelijker
wijze niet mocht gelukken, zal -na overleg met betrokkenen- de weg van het onder
havige artikel worden gevolgd.
Overigens mag nog worden opgemerkt, dat men in dit artikel de congruentie met de
bestuurlijke deelname terugvindt.