-3-
Artikol 1
De ontwikkeling heeft uitgewezen, dat do oorspronkelijke benaming "industrieschap"
dit schap onvoldoende karakteriseert.
In de Statenvergadering van 14 november 1969 o.a. werd door de Commissaris der
Koningin het "haven"-aspect gestipuleerd, ja, werd zelfs van een "zeehaven" ge
sproken.
Gemeend word dan ook, dat de benaming "Industrie- en Havenschap Moerdijk", dit
schap beter karakteriseert en ook naar huiten meer duidelijkheid schept.
Artikel 3»
In dit artikel wordt gepoogd de taken af te bakenen tussen het Schap en de betrok
ken gemeenten, op wier territoir het industrieterrein is gelegen.
Wat politiezorg en 'brandweer betreft, kan worden gesteld, dat deze zaken in dit
bestek buiten beschouwing kunnen blijven.
Deze diensten kunnen niet naar het Schap worden overgebracht.
M.b.t. de openbare werken, zoals reiniging, onderhoud straten, - pleinen -
plantsoenen, verlichting, - riolering, zomede onderhoud van bruggen, - havens,
- kranen, - gemeenschappelijke loswal en verdere terreinaccomodatie, ligt dit
anders.
Hier doen zich drie mogelijkheden voor:
a. uitvoering door de gemeenten Klundert en Zevenbergen, ieder voor zijn eigen
territoir;
b. uitvoering door één dier gemeenten, b.v. de centrumgemeente Zevenbergen;
c. uitvoering door het industrieschap-zelf.
Bij deze 3 mogelijkheden heeft men nog de keus om deze werkzaamheden in eigen be
heer te verrichten, dan wel uit te besteden.
M.b.t. het afgeven van vergunningen ingevolge wettelijke voorschriften (hinderwet,
bouwverordening e.d.), dient rekening te worden gehouden met het feit, dat deze
werkzaamheden niet anders mogen geschieden dan door de daartoe in de wottelijke
voorschriften aangewezen gemeentebesturen.
Artikel 5.
Diverse mogelijkheden zijn hierbij bezien, waarbij als uitgangspunt is genomen de
congruentie tussen do financiële participatie, het stemrecht en de bestuurssamen
stelling. Een raad van bestuur van 18 personen werd te groot bevonden. De voorkeur
ging aanvankelijk uit naar een redelijke verdeling tussen raad van bestuur (12
personen) en een dagelijks bestuur (6 personen).
Bij het nader afchecken van de standpunten der partners te dezer zake, bleek uit
eindelijk, dat de voorkeur uitging naar een algemeen bestuur van 12 leden een
(objectief opererende) voorzitter en een dagelijks bestuur van 4 leden, waarbij in
dit dagelijks bestuur de vertegenwoordiging uit elk der deelnemers werd losgelaten.
Daar in deze regeling zowel de Staten en Raden, alswel Gedeputeerde Staten en de
colleges van Burgemeester en Wethouders samenwerken, is het logisch, dat elk dier
colleges hun vertegenwoordiging aanwijzen.
Gedeputeerde Staten en de Provinciale Staten wijzen ieder 2 vertegenwoordigers aan,
zodat een verhouding ontstaat van iedere deelnemende gemeente 16 en de provincie
l/3. Gemeend wordt, dat hiermee een redelijke (ofschoon moeilijk meetbare) verhou
ding tussen het belang der partners bij dit industrieterrein is gevonden.
Bij deze samenstelling van raad van bestuur en dagelijks bestuur is het instituut
van plaatsvervanger" bijzonder belangrijk om een zo voltallig mogelijk vergaderen
te waarborgen.
Teneinde de plaatsvervangers voldoende te informeren, zullen ook aan hen regelmatig
vergaderstukken worden toegezonden.