- 2 -
De heer van Drimmelen meent begrepen te hebben, dat ook de gemeen
tebesturen van Zevenbergen en Hooge en lage Zwaluwe bijeen zijn ter
bespreking van dit voorstel. Spreker merkt op, dat het college
van burgemeester en wethouders aan dit voorstel verschillende punten
heeft gekoppeld. Spreker zou graag het voorstel gesplitst zien, waar
door men zich afzonderlijk kan beraden over de in het voorstel neer
gelegde conclusies.
De voorzitter zegt, dat dit theoretisch te doen is, doch dat het
praktisch moeilijk uitvoerbaar is. Door deze wijze van handelen
wordt nu niet bepaald het juiste klimaat geschapen.
De heer van Drimmelen memoreert het verzoek van de voorzitter aan
de burgemeester van Zevenbergen om de notulen van de vergadering
te Zevenbergen te mogen ontvangen, opdat men zich nader zou kunnen
beraden over de in deze vergadering vastgelegde conclusies, opre-
ker heeft het betreffende voorstel echter niet tijdig ontvangen,
maar begrijpt de omstandigheden.
Spreker stelt voor om over te gaan in besloten vergadering.
Hierna schorst de voorzitter de vergadering.
Na heropening der vergadering stelt de heer Lansen voor de onkosten
ter uitvoering van dit plan hoofdelijk per gemeente te nemen.
De heer Baan is blij, dat het structuurplan nu van de grond komt,
daar niet alleen de gemeente Zevenbergen, maar tevens ook de beide
andere gemeenten in deze opgang betrokken zullen worden.
Ten aanzien van dê opmerking van de 'heer Lansen zegt de voorzitter
dat het de bedoeling is, de kosten gezamenlijkte dragen. Eventuele
andere voorzieningen ter realisering van het uitbreidingsplan komen
voor rekening van elke afzonderlijke gemeente. Bij realisering van
het project aan de kop van de Hoode Taart zal tevens financiële
steun van andere zijde nodig zijn, daar dit anders te grote finan
ciële offers van de samenwerkende gemeenten zal vergen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt hierna overeenkomstig het voor
stel van burgemeester en wethouders besloten.
10. VOORSTEL VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS TOT HET VERLENEN VAN MEBE-
WERKING OVEREENKOMSTIG DE ARTIKELEN 72 EN VOLGENDE DER LAGER-ONDBR-
WIJSWET 1020 TEN BEHOEVE VAN AANSCHAEEING VAN DIVERSE LEER- EN
HULPMIDDELEN TEN BEHOEVE VAN DE NEDERLANDS HERVORMDE SCHOOL.
De heer Baan ziet graag een zo hoog mogelijk bedrag per leerling,
zowel voor het U.L.O. als voor het G.L.O.. Dit mag niet inhouden,
dat de schoolbesturen zo maar raak gaan vragen. Spreker heeft in
de stukken gezocht naar een aanbeveling, alsmede naar een advies
van de inspekteur? Spreker is niet tegen het voorstel, maar vindb
wel, dat de schoolbesturen de nodige zuinigheid moeten betrachten.
Ook de heer Spierings zag graag vooraf het advies van de inspekteur.
De voorzitter vestigt naar aanleiding van deze vragen de aandacht
op het systeem van de L.O.-wet. Daaruit blijkt, dat de inspekteur
pas aan bod komt, nadat de raad gesproken heeft. Bij twijfelgevallen
zal altijd vooraf het advies van de inspekteur worden gevraagd.
Betreft het invoering van een nieuwe methode, dan kan een aanvrage
ex artikel 72 ev der L.O.-wet worden ingediend, in andere gevallen
dienen deze kosten te worden bestreden uit het bedrag per leerling.
De voorzitter deelt mede, dat het hier een oude school betreft,
met slechte opbergmogelijkheden. Het instrumentarium voor het vak
natuurkunde was eerst op schappen gezet. Het bleek echter niet te
voldoen, vandaar nu de aanvrage om een aparte kast.
De raad dient te beoordelen of de eisen, aan het geven van lager-
onderwijs te stellen, niet worden overschreden.
Zonder hoofdelijke stemming wordt hierna overeenkomstig het voor
stel van burgemeester en wethouders besloten.
11. VOORSTEL VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS TOT HET VASTSTELLEN VAN
BEGROTIH GS WIJ ZIGINGEN
De begrotingswijzigingen, voortvloeiende uit de in deze vergadering
genomen besluiten, worden zonder hoofdelijke stemming vastgesteld.
De voorzitter sluit hierna de vergadering te 9»15 uur met dankgebed.