bekeken en deze zegt dat de straat niet ver der kan zakken in verband met de afwate ring. B. en W. hebben het ook met de Architect besproken en deze heeft ook zijn bezwaren en die bezwaren deelen B. en W. ook. Men moet tevens in het oog houden dat het verkeer een algemeen belang is en dat alle nadeelen niet zijn te voorkomen. Wanneer het trottoir 5 c.M. hoog wordt, wordt het een onding. De bedoeling van trottoirs is om een af scheiding te geven van den rijweg en wan neer die 10 c.M. hoog zijn zal er niets op rijden hetgeen wel het geval zal zijn als ze maar 5 c.M. hoog worden. Als de trottoirs 5 c.M. hoog moeten wor- den kunnen ze evengoed niet gelegd worden N en dat is niet volgens de overeenkomst met de Provincie. Als de eene zijde lager wordt moet dat ook aan de andere zijde en men moet het al gemeen belang voorop stellen. Er zijn ook al andere straten veranderd zonder dat er een klacht over is ingekomen. Spr. kan wel zeggen dat aan de bezwaren niet tegemoet gekomen kan worden omdat het technisch onmogelijk is. Dhr, LIGT HART zegt de bespreking van Voorz.' te hebben gehoord en merkt op dat de Heer Vogel er toch in wilde toestemmen om het trottoir op sommige plaatsen te laten zakken. U hebt toen gezegd dat niet te willen omdat dit niet mooi was. De Architect is er naar gevraagd en die zegt dat kan niet. Nu wordt aangevoerd dat het publiek over een trottoir van 10 c.M. moet loopen maar an dere bezwaren zijn er niet om te verlagen. Wij hebben gedacht om het hier niet bij te laten en zoodoende is er een request inge diend. Wat betreft dat de Architect heeft ge zegd om geen trottoir te leggen, dat strijdt toch heelemaal tegen elkaar. I VOORZ. zegt dat het op sommige plaat- 0w sen laten zakken heelemaal een onding zou worden vanwege de golving. Dat is uit tech nisch oogpunt onmogelijk. Weth. KNOOK zegt voor geen der Heeren onder te willen doen om te voorkomen dat de bewoners in den druk komen. Wanneer de weg van de gemeente was dan zou men het spoedig eens zijn omdat dan dezelfde hoogte van voorheen zou zijn gebleven maar de weg is niet van de gemeente maar van de Provincie, en die rekenen met vooruitgang en toch probeeren zij zooveel mogelijk aan de wensch ender bewoners tegemoet te komen hoewel het niet is gelukt ieder te bevredigen. Ik ben blij dat we zooeven de beëediging van Dhr. van Es hebben gehoord. Het gaat hier over de belangen van de gemeente. Wij hebben allen neiging vanwege onze goede harten om de menschen tegemoet te komen maar we verliezen daardoor dik wijls uit het ook dat we dan de belangen van anderen schaden. Ik wil de trottoirs zien als een vluchtheu vel, ten bate van de veiligheid. De Voorstraat is een groote verkeersweg al is onze gemeente niet groot en zooals het voorheen was had ieder zijn eigen trottoir. Op sommige plaatsen waren er zelfs staket sels. De een had een paal voor het huis staan en een ander een hekje maar op den nieuwen weg zal dat alles verdwijnen. Dat wordt een trottoir van 1 M. breed. Er is met verschillende menschen over gespro ken en de een vindt 5 c.M. hoog genoeg en een ander vindt 10 c.M. geen bezwaar. De een spreekt over verkeer en een ander spreekt over verkeer maar ik heb eens geïnformeerd bij Ottevanger wat die er van denkt of het geen verschil maakt dat een trottoir 5 c.M. of 10 c.M. hoog is. Deze zegt dat men op een trottoir van 5 c.M. oprijdt zonder het bijna te bemerken maar tegen een van 10 c.M. schampt men af. Wij moeten dit bedenken. De toekomst is lang. Een besluit is gauw genoeg genomen maar we moeten rekening houden met de veiligheid en als er een ongeluk gebeurt kan men er zich niet mee afmaken door te zeg gen dat het met 10 c.M. ook gebeurd zou zijn. De deskundigen zeggen toch dat 5 c.M. niets is en bovendien worden de menschen er toch niet mede gered. Als het trottoir 5 c.M. zakt blijven verschillenden er toch on- dc zitten. Spr. noemt dan de verschillende hoogten voor de huizen waaruit blijkt dat deze bijna alle meer dan 5 c.M. bedragen. Het is dus, zegt spr. nog niet afdoende en ik ben tot de overtuiging gekomen dat het onverantwoordelijk is om ze 5 c.M. hoog te maken. Dhr. LIGTHART merkt nogmaals op dat de Architect toch met een voorstel is geko men om geen trottoirs te leggen. Hoe is dat dan te verklaren. Waarom zegt de Architect zoo iets. VOORZ. zegt: Ik sta aan de zijde van den Architect dat een trottoir van 5 c.M. een on ding is en dan kan er beter geen gelegd worden. VOORZ, zegt dat al het mogelijke is ge daan om de straat nog te verlagen maar uit technisch oogpunt gaat dat niet. Er kan nog lang over gesproken worden maar de Provincie heeft de meeste zeggen-

Raadsnotulen

Klundert: mei 1933-1996 | 1934 | | pagina 15