sing. (J Bedoelde persoon welke 3 jaren als volon tair in dienst onzer gemeente is, en nadien gesalarieerd werd en op den dag van netten den ouderdom van 22 jaren bereikt heel., re paard gaande met een salaris van <>00. per jaar noem ik voor den Raad een daad die ver beneden hun waardigheid is. De too.welke deze Ambtenaar door dit voorstel meer ontvangen zou, was rede lijk ,doch waar het rapport verder spreekt: „En Voorts een korting van 10% op olie salarissen", dus ook weder deze Ambtenaar korting te geven, vind ik niet in den haak. Het spreekwoord: „Veel beloven en weinig geven" is dunkt mij hierop wel van toepas- Om met duidelijk bewijsmateriaal vooi den dag te komen dat deze Ambtenaar niet naai behooren betaald wordt, wil ik hier even memoreeren wat in het Grafisch Bedrijf, waarin ik zelf werkzaam ben verdiend wordt. Wanneer een jongen vanaf den 14-jarigen leeftijd in genoemd bedrijf treedt is deze ver plicht een 4 of 5-jarige leerovereenkomst aan te gaan, waarna hij dan op 18 of 19-jarige leeftijd zijn examen moet afleggen op een andere drukkerij in een vreemde plaats. Zoodra deze gediplomeerd is, komt hij gerekend naar de laagste loonklasse in ons'land in dat bedrijf boven de 10.- per week. Na deze leeftijd moet hij zich nog 5 a (j jaren bekwamen onder leiding, waarbij hij jaarlijks in loon stijgt totdat hij op 24-jarigen leeftijd door de Patroonsorganisatie erkend wordt als een volslagen arbeider te zijn, en betaalt wordt naar de loonklasse welke zijn plaats aangeeft. Onze 2e Ambtenaar welke naar mijn over tuiging een 2-jaarlijksche verhooging van 100. toekomt zonder korting en meteen dan ook den 24-jarigen leeftijd bereikt zal Mfl hebben kon dan nog niet in de schaduw staan bij een grafisch werker, en dan M. d. V. bekleedt zoo iemand de functie van 2e Ambtenaar der Secretarie. Het 2e punt betreft hier voornamelijk de Arbeiders-Correspondent. Daar genoemde persoon in de vorige Sa laris-Commissie op 900. per jaar gebracht werd en in dit voorstel op 800.- zou komen lijkt mij niet billijk. Daar ik meerdere malen een onverwacht bezoek gebracht heb bij dhr. Strootman is mij gebleken dat bedoelde persoon vele avon den en zelfs nog Zaterdagsavonds voor de gemeente zat te werken. Ik ben er van overtuigd dat deze werk zaamheden een aparte afdeeling is en niet ten Raadhuize zou kunnen worden waarge nomen. Den heer Strootman heeft te behandelen de Arbeidsbemiddeling, Werkverschaffing, Steunregeling, Werkloozenkassen, Controle en tevens het Secretariaat van de Commissie als zoodanig, waar m. i. zeer veel zorg aan besteed is. Echter wil ik hierbij opmerken dat alle vakken bij elkaar behooren. Zoodoende kan een dergelijk Ambtenaar met alles practisch op de hoogte zijn. Als men echter in deze zaak de toestand verder bekijkt, en b.v. in een onzer naburige gemeenten met name Zevenbergen wat men in „DE WESTHOEK" heeft kunnen lezen, een Ambtenaar benoemd, werd met een aan- vangsalaris van 1500.-1- een 5-jaarlijk- sche verhooging van 100.— lijkt mij de jaarwedde van onzen Arbeidscorrespondent te stiefmoederlijk bedeeld. Gaarne zag ik ook voor deze Ambtenaar een wijziging in zijn salaris, doch wil dit punt in overweging geven aan de Raad. Het 3e voorstel in het rapport luidende: Een algemeene korting van 6 welke ook door Dhr. Ligthart in de laatste vergadering naar voren is gebracht lijkt mij het meest gewenschte, echter onder voorbehoud dat in het salaris der 2e Ambtenaar en in de Ar beiderscorrespondent een andere regeling komt. Daar het hier een kwestie is die naar ieders goeddunken niet geregeld kan wor den wil ik den Raad in overweging geven de zaak niet van te ernstige kant te bekijken en te trachten een weg te vinden welke èn voor de Gemeente èn voor de Ambtenaren ten goede kan komen. VOORZ. merkt op dat dhr. Dietvorst blijk baar de indruk had dat een verlaging niet zou gaan en er daarom niet aan mede werkte. De begrooting is echter vastgesteld onder voorbehoud van een salariskorting. Dhr. DIETVORST zegt dat 6% verlaging toch 1800— opbrengt en het tekort van de begrooting was 1200.—. VOORZ. zegt dat het toch niet kan blijven. Het gaat er maar over welk percentage de Raad wenscht. Dhr. LIGTHART kan zich behoudens en kele uitzonderingen met 6 wel vereenigen. VOORZ. gelooft ook dat dit het beste is. Dhr. MUNTERS meent dat het toch geen bezwaar is om de verlaging van de Com missie onder de oogen van Ged. Staten te brengen. Die voelen dan eens wat de Raad wil. Het wordt niet voorgesteld omdat de Commissie het graag wil verlagen maar om dat iedereen gevoelt dat het noodig is. Zij

Raadsnotulen

Klundert: mei 1933-1996 | 1934 | | pagina 11