sing. (J
Bedoelde persoon welke 3 jaren als volon
tair in dienst onzer gemeente is, en nadien
gesalarieerd werd en op den dag van netten
den ouderdom van 22 jaren bereikt heel.,
re paard gaande met een salaris van <>00.
per jaar noem ik voor den Raad een daad
die ver beneden hun waardigheid is.
De too.welke deze Ambtenaar door
dit voorstel meer ontvangen zou, was rede
lijk ,doch waar het rapport verder spreekt:
„En Voorts een korting van 10% op olie
salarissen", dus ook weder deze Ambtenaar
korting te geven, vind ik niet in den haak.
Het spreekwoord: „Veel beloven en weinig
geven" is dunkt mij hierop wel van toepas-
Om met duidelijk bewijsmateriaal vooi den
dag te komen dat deze Ambtenaar niet naai
behooren betaald wordt, wil ik hier even
memoreeren wat in het Grafisch Bedrijf,
waarin ik zelf werkzaam ben verdiend wordt.
Wanneer een jongen vanaf den 14-jarigen
leeftijd in genoemd bedrijf treedt is deze ver
plicht een 4 of 5-jarige leerovereenkomst aan
te gaan, waarna hij dan op 18 of 19-jarige
leeftijd zijn examen moet afleggen op een
andere drukkerij in een vreemde plaats.
Zoodra deze gediplomeerd is, komt hij
gerekend naar de laagste loonklasse in
ons'land in dat bedrijf boven de 10.-
per week.
Na deze leeftijd moet hij zich nog 5 a (j
jaren bekwamen onder leiding, waarbij hij
jaarlijks in loon stijgt totdat hij op 24-jarigen
leeftijd door de Patroonsorganisatie erkend
wordt als een volslagen arbeider te zijn, en
betaalt wordt naar de loonklasse welke zijn
plaats aangeeft.
Onze 2e Ambtenaar welke naar mijn over
tuiging een 2-jaarlijksche verhooging van
100. toekomt zonder korting en meteen
dan ook den 24-jarigen leeftijd bereikt zal Mfl
hebben kon dan nog niet in de schaduw
staan bij een grafisch werker, en dan M.
d. V. bekleedt zoo iemand de functie van 2e
Ambtenaar der Secretarie.
Het 2e punt betreft hier voornamelijk de
Arbeiders-Correspondent.
Daar genoemde persoon in de vorige Sa
laris-Commissie op 900. per jaar gebracht
werd en in dit voorstel op 800.- zou komen
lijkt mij niet billijk.
Daar ik meerdere malen een onverwacht
bezoek gebracht heb bij dhr. Strootman is
mij gebleken dat bedoelde persoon vele avon
den en zelfs nog Zaterdagsavonds voor de
gemeente zat te werken.
Ik ben er van overtuigd dat deze werk
zaamheden een aparte afdeeling is en niet
ten Raadhuize zou kunnen worden waarge
nomen.
Den heer Strootman heeft te behandelen
de Arbeidsbemiddeling, Werkverschaffing,
Steunregeling, Werkloozenkassen, Controle
en tevens het Secretariaat van de Commissie
als zoodanig, waar m. i. zeer veel zorg aan
besteed is.
Echter wil ik hierbij opmerken dat alle
vakken bij elkaar behooren.
Zoodoende kan een dergelijk Ambtenaar
met alles practisch op de hoogte zijn.
Als men echter in deze zaak de toestand
verder bekijkt, en b.v. in een onzer naburige
gemeenten met name Zevenbergen wat men
in „DE WESTHOEK" heeft kunnen lezen,
een Ambtenaar benoemd, werd met een aan-
vangsalaris van 1500.-1- een 5-jaarlijk-
sche verhooging van 100.— lijkt mij de
jaarwedde van onzen Arbeidscorrespondent
te stiefmoederlijk bedeeld.
Gaarne zag ik ook voor deze Ambtenaar
een wijziging in zijn salaris, doch wil dit
punt in overweging geven aan de Raad.
Het 3e voorstel in het rapport luidende:
Een algemeene korting van 6 welke ook
door Dhr. Ligthart in de laatste vergadering
naar voren is gebracht lijkt mij het meest
gewenschte, echter onder voorbehoud dat in
het salaris der 2e Ambtenaar en in de Ar
beiderscorrespondent een andere regeling
komt.
Daar het hier een kwestie is die naar
ieders goeddunken niet geregeld kan wor
den wil ik den Raad in overweging geven
de zaak niet van te ernstige kant te bekijken
en te trachten een weg te vinden welke èn
voor de Gemeente èn voor de Ambtenaren
ten goede kan komen.
VOORZ. merkt op dat dhr. Dietvorst blijk
baar de indruk had dat een verlaging
niet zou gaan en er daarom niet aan mede
werkte. De begrooting is echter vastgesteld
onder voorbehoud van een salariskorting.
Dhr. DIETVORST zegt dat 6% verlaging
toch 1800— opbrengt en het tekort van de
begrooting was 1200.—.
VOORZ. zegt dat het toch niet kan blijven.
Het gaat er maar over welk percentage de
Raad wenscht.
Dhr. LIGTHART kan zich behoudens en
kele uitzonderingen met 6 wel vereenigen.
VOORZ. gelooft ook dat dit het beste is.
Dhr. MUNTERS meent dat het toch geen
bezwaar is om de verlaging van de Com
missie onder de oogen van Ged. Staten te
brengen. Die voelen dan eens wat de Raad
wil. Het wordt niet voorgesteld omdat de
Commissie het graag wil verlagen maar om
dat iedereen gevoelt dat het noodig is. Zij