1 artikel.
VOORZ.: We willen nog wel eens onder
zoeken maar niet geheel wijzigen.
Weth. VAN BEEK: We kunnen een Com
missie benoemen.
(Dhr. Geleijns verlaat wegens dringende
zaken de vergadering).
VOORZ.: We kunnen aan hooger hand
berichten dat de verordening niet is aange
nomen of anders kunnen we herzien.
Dhr. MUNTERS: Waar we hier een des
kundige in den Raad hebben lijkt het mij toch
beter om te herzien.
We hebben wel zitten redeneeren over
„uniform" maar dat gaat toch niet.
VOORZ.: We hebben er ook niets aan om
te verwerpen.
Dhr MUNTERS: Als de oude nu toch
voldoende in orde is waarom moeten we die
dan weg doen.
Wie heeft de nieuwe gemaakt.
VOORZ.: De Vereeniging van Ned. Ge
meenten. Dat doen ze niet voor de aardig
heid.
Dhr. MUNTERS: Als er een fout gemaakt
wordt kan het ook wel in het bouwen zitten.
VOORZ.: Het gaat er maar over of we
met de tijd medegaan of niet.
De Commissie die deze verordening heeft
ontworpen bestaat ook uit deskundigen.
Degene die er het meest tegen is, zegt dat
het grootste deel niets is.
Dhr. DE VRIES: Ja, voor het platteland
heb ik gezegd.
VOORZ.: Zij maken ze niet alleen voor
een stad.
Dhr. DE VRIES: Er zijn toch meer ge
meenten die ze verworpen hebben.
VOORZ.: Er is toch al veel in gewijzigd
en we kunnen dus niet zeggen dat het zoo
maar ingediend wordt.
Dhr. L1GTHARTDe uniformiteit is er
mede weg.
VOORZ.: Die is nooit geheel te bereiken.
Het gaat bij uniformiteit er over om in
hoofdpunten gelijk te komen.
Hebben de Heeren geen tegenvoorstel?
Dan zal er bericht worden dat het ver
worpen is,
7. Kohier Hondenbelasting.
Overeenkomstig het voorstel van B. en
W. wordt dit vastgesteld.
8. Verhooging opcenten gemeentefonds
belasting tot 100 en opcenten Personeele be
lasting tot 200.
VOORZ.: We zouden dit in de vorige ver
gadering behandeld hebben maar het werd
toen te laat.
Het is geen plezierig geval.
Van Ged. Staten'is bericht ingekomen dat
verhooging van opcenten op de gemeente
fondsbelasting tot 160 goedgekeurd is maar
nadien is gebleken dat de begrooting niet
sluitend kon worden gemaakt.
B en W. hadden gerekend dat het Rijk de
zelfde regeling zou houden voor subsidie
steunregeling maar door de bekende circu
laire van de AAinister is dit verlaagd tot 40/7d
van vorig jaar.
Hierdoor was een groote wijziging in de
begrooting noodig.
B. en W. hebben alles weer moeten om
rekenen en zijn tot de conclusie gekomen
O ■en dat belastingverhooging moest komen. Wij
hadden gerekend op 83 en dat zou mooi
zijn geweest maar het wordt voor 1934 maar
51
De rest moet komen uit belastingverhoo
ging.
FT en W. stellen daarom voor de opcenten
als boven aangegeven te verhoogen.
Het geeft een meerdere ontvangst van
5000.—.
Din. A1UNTERS: Op de Personeele belas
ting kan wel gerekend worden maar van de
Inkomstenbelasting is het niet zeker dat er
zooveel meer inkomt,
VOORZ.: Het is een droevige taak maar
er is niets aan te doen.
Dhr. I.IGTHART: B. en W. stellen wel
voor om de Personeele belasting tot 200 te
verhoogen, maar zijn er geen andere bron
nen, b.v. Radio-Belasting.
VOORZ.: We hebben ook gedacht over
verhooging van leges, straatbelasting of be
lasting op Radio maar als de Werkloozen
nog meer moeten betalen wordt het te veel.
Hot kan wel wat opbrengen maar niet
veel.
Een Radio-belasting b.v. is ook niet ge-
makkelijk. Dat kost veel aan administratie.
Het is dan ook nog de vraag of Radio een
luxe of dat het niet meer te missen is.
We kunnen wel zeggen dat het een luxe
is en dat degene die het heeft maar moet
betalen maar ik geloof niet dat dit goed is.
Het :s te beschouwen als een krant en dan
is er ook de moeilijkheid om te innen; boven
dien waar we toch al overkropt zitten met de
administratie.
Misschien brengt het 1000.— op. Het is
wel mogelijk dat het nog eens zal moeten
want belastingheffing is een moeilijk ding.
Vroeger konden de gemeenten zelf hun
belasting heffen maar dat is nu niet meer.
Zoo is het ook weer met die regeling van
de Gemeentefondsbelasting.
Wc kunnen niet zeggen dat het voor de
gemeeente gemakkelijk gaat, maar het Rijk