5 De voorzitter antwoordt, dat dit er een aanvulling op is. Twee omstandigheden, die toen bij ons niet bekend waren, hebben ertoe geleid, dat de berekende personeelslasten niet toereikend blijken te zijn. Ten eerste, de gevolgen van de samenvoeging van de afdelingen Sociale Zaken. Daarbij is aan de betrokken medewerkers de mogelijkheid gegeven om al of niet te kiezen voor een van de functies. Zoniet, dan zou de medewerker volledig in dienst gebleven zijn. Hij heeft geopteerd voor de part-time functie Sociale Zaken. Het overgedragen werk is 70%, maar hij gaat maar voor 50% over naar die part-time functie, dus komen we daar 20% tekort. Ten tweede, het zwangerschapsverlof van een medewerkster en de vervanging daarvoor. Dhr. Buijsse vraagt of er eventueel binnenkort nog zoiets te verwachten is? De voorzitter verwacht dat niet. Het voorstel van het dagelijks bestuur wordt zonder hoofdelijke stemming door de raad vastgesteld. 7. Wijziging Gemeenschappelijke Regeling IZA. Zonder hoofdelijke stemming besluit de raad conform het voorstel van het dagelijks bestuur. 8. Vaststelling nieuwe Drank- en Horecaverordening Dhr. Van der Klis merkt op, dat de Vestigingswet gewijzigd is per 1/1/96, maar dat hem van een wijziging van de Drank- en Horecawet per deze datum niets bekend is. De Drank- en Horecawet is in 1990 gewijzigd, met uitvoering in 1991, vanwege de problemen door para-commercialisme. In 1991 zijn artikelen 3a tot c aan de wet toegevoegd. Deze beoogden de oneerlijke concurrentie door instellingen van sociale, culturele of sportieve aard te bestrijden en te voorkomen. Deze laatste aanpassing bood de mogelijkheid om beperkingen op te leggen in een beleidsnotitie of in een verordening. In de hier voorgestelde verordening vind ik niets terug van de genoemde artikelen. Dus ik begrijp, dat U de wet niet uitvoert. De voorzitter benadrukt van wel: dit is door de vier gemeenten in samenwerking gedaan.De werkgroep Awb heeft de verordening aangepast aan de nieuwe gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht. Tevens werd hierbij de wijziging van de Drank- en Horecawet meegenomen. Dit is aan de adviesinstanties, de Kamer van Koophandel en de Provinciale Raad voor de Volksgezondheid en Maatschappelijke Zorg in Noord-Brabant, toegezonden. Zij controleren en beoordelen de overeenstemming met de wetten. Zij hebben met de tekst van de verordening ingestemd. Dus ik ben geneigd te veronderstellen, dat dit de juiste tekst is. Dhr. Van der Klis beaamt, dat de tekst juist is: hij is echter niet volledig, want de beperkingen in de nieuwe Horecawet van 1991 zijn er niet in meegenomen. De Kamer van Koophandel heeft alleen getoetst, zij maken de verordening niet. De voorzitter antwoordt, dat de Kamer van Koophandel erop zou wijzen, als de wetten onjuist zouden worden toegepast of uitgevoerd

Raadsnotulen

Huijbergen: 1935-1996 | 1996 | | pagina 5