5
De voorzitter antwoordt, dat dit er een aanvulling op is. Twee
omstandigheden, die toen bij ons niet bekend waren, hebben ertoe
geleid, dat de berekende personeelslasten niet toereikend blijken
te zijn. Ten eerste, de gevolgen van de samenvoeging van de
afdelingen Sociale Zaken. Daarbij is aan de betrokken medewerkers
de mogelijkheid gegeven om al of niet te kiezen voor een van de
functies. Zoniet, dan zou de medewerker volledig in dienst
gebleven zijn. Hij heeft geopteerd voor de part-time functie
Sociale Zaken. Het overgedragen werk is 70%, maar hij gaat maar
voor 50% over naar die part-time functie, dus komen we daar 20%
tekort. Ten tweede, het zwangerschapsverlof van een medewerkster
en de vervanging daarvoor.
Dhr. Buijsse vraagt of er eventueel binnenkort nog zoiets te
verwachten is? De voorzitter verwacht dat niet.
Het voorstel van het dagelijks bestuur wordt zonder hoofdelijke
stemming door de raad vastgesteld.
7. Wijziging Gemeenschappelijke Regeling IZA.
Zonder hoofdelijke stemming besluit de raad conform het voorstel
van het dagelijks bestuur.
8. Vaststelling nieuwe Drank- en Horecaverordening
Dhr. Van der Klis merkt op, dat de Vestigingswet gewijzigd is per
1/1/96, maar dat hem van een wijziging van de Drank- en Horecawet
per deze datum niets bekend is. De Drank- en Horecawet is in 1990
gewijzigd, met uitvoering in 1991, vanwege de problemen door
para-commercialisme. In 1991 zijn artikelen 3a tot c aan de wet
toegevoegd. Deze beoogden de oneerlijke concurrentie door
instellingen van sociale, culturele of sportieve aard te
bestrijden en te voorkomen. Deze laatste aanpassing bood de
mogelijkheid om beperkingen op te leggen in een beleidsnotitie of
in een verordening. In de hier voorgestelde verordening vind ik
niets terug van de genoemde artikelen. Dus ik begrijp, dat U de
wet niet uitvoert.
De voorzitter benadrukt van wel: dit is door de vier gemeenten in
samenwerking gedaan.De werkgroep Awb heeft de verordening
aangepast aan de nieuwe gemeentewet en de Algemene wet
bestuursrecht. Tevens werd hierbij de wijziging van de Drank- en
Horecawet meegenomen. Dit is aan de adviesinstanties, de Kamer
van Koophandel en de Provinciale Raad voor de Volksgezondheid en
Maatschappelijke Zorg in Noord-Brabant, toegezonden. Zij
controleren en beoordelen de overeenstemming met de wetten. Zij
hebben met de tekst van de verordening ingestemd. Dus ik ben
geneigd te veronderstellen, dat dit de juiste tekst is.
Dhr. Van der Klis beaamt, dat de tekst juist is: hij is echter
niet volledig, want de beperkingen in de nieuwe Horecawet van
1991 zijn er niet in meegenomen. De Kamer van Koophandel heeft
alleen getoetst, zij maken de verordening niet.
De voorzitter antwoordt, dat de Kamer van Koophandel erop zou
wijzen, als de wetten onjuist zouden worden toegepast of
uitgevoerd