3
bijstand gedaan. Hij stelt echter, dat men het WVS geen
vrijbrief moet geven om steeds verder uit te breiden, want dan
wordt de bijdrage in WSW-verband weer hoger. Bovendien kunnen
mensen zonder handicap daar weer de dupe van worden. Hij noemt
het voorbeeld van schoonmaakbedrijven die werknemers ontslaan,
wanneer het WVS het werk overneemt.
In de brief bij de begroting heeft Dhr. Buijsse een fout
geconstateerd: het aannemen van meer mensen kost 4 miljoen.
2,6 miljoen kan worden terugverdiend. Blijft een groter verlies
van'ƒ2,4 miljoen. Deze twee laatste cijfers samen 5 miljoen.
Hij vraagt of er misschien sprake is van een tel- of tikfout.
Mw. Somers vraagt in dit verband om het sociale aspect niet uit
het oog te verliezen door alleen naar het financiële aspect te
kijken. Het werk geeft de gehandicapte zelfvertrouwen. Het levert
hem sociale contacten op en hij hoeft niet hele dagen thuis te
zitten, waardoor ook voor de ouders, meestal vooral de moeders,
de belasting minder wordt.
Dhr.Van der Klis brengt andermaal zijn standpunt naar voren: het
WVS doet uitstekend en nuttig werk, maar hij heeft problemen met
de uitbreiding met steeds meer oneigenlijke taken.
Wethouder Verstraeten zal het WVS wijzen op de discrepantie in
de rekensom. De discussie blijft hier: deze groep mensen die in
het bedrijfsleven kansloos is, verdient passend werk, maar door
de beknotting van bovenaf moet het WVS commerciëler worden om te
blijven functioneren en dat levert gevaren op. De gemeente
raad, en straks de nieuwe gemeenteraad, zal moeten beslissen hoe
het verder moet met het WVS.
Met betrekking tot ingekomen stuk nr. 5, vergaderstukken van het
WVS, vraagt Dhr. Maas of in die vergadering namens deze raad is
gevraagd naar de afwijkende volgorde die het WVS hanteert bij
het aannemen van nieuw personeel, waarbij voorrang gegeven zou
worden aan de beter geschikte kandidaat. In de stukken is op die
vraag geen antwoord te vinden.
Wethouder Verstraeten antwoordt, dat de vraag schriftelijk is
ingediend en dat daarop nog geen reactie ontvangen is. Zodra die
binnenkomt, krijgt U antwoord.
Voor wat betreft de begrotingen 1997 van Streekgewestingekomen
stuk nr. 3, wijst Dhr. Maas erop dat de kosten van de
milieustraten de pan uit gaan rijzen. Nu wordt een groot deel van
de kosten gedekt door het afleveren van bedrijfsvuilmaar als
dat in de toekomst niet meer mag, zullen de kosten moeten worden
doorberekend aan de burger. Dat zal neerkomen op ongeveer 100
per huishouden. Daarbij komt dat, waar momenteel de taak van de
overheid is het ophalen en storten van het huisvuil, dat in het
kader van de nieuwe milieuwetgeving ook het verwerken van het
huisvuil zal worden en wel op de meest milieuvriendelijke manier.
De composteringsbedrijven betalen omzetbelasting met als gevolg
teruggave van de voordruk van de investeringen. Als het
composteren een overheidstaak wordt, zullen die bedrijven niet
meer gelden als ondernemingen, dus geen belaste activiteiten en
dus ook geen aftrek van voorbelasting verkrijgen. Wat voor
gevolgen zal dit hebben? Is er al bekend op welke wijze men denkt
de kosten te kunnen drukken? In dit kader wil hij het voorstel
promoten, dat Dhr. Huigen heeft geopperd in de gemeente
Woensdrecht, namelijk artikelen, die worden aangeboden in de
milieustraten, voor hergebruik geschikt maken.