3 bijstand gedaan. Hij stelt echter, dat men het WVS geen vrijbrief moet geven om steeds verder uit te breiden, want dan wordt de bijdrage in WSW-verband weer hoger. Bovendien kunnen mensen zonder handicap daar weer de dupe van worden. Hij noemt het voorbeeld van schoonmaakbedrijven die werknemers ontslaan, wanneer het WVS het werk overneemt. In de brief bij de begroting heeft Dhr. Buijsse een fout geconstateerd: het aannemen van meer mensen kost 4 miljoen. 2,6 miljoen kan worden terugverdiend. Blijft een groter verlies van'ƒ2,4 miljoen. Deze twee laatste cijfers samen 5 miljoen. Hij vraagt of er misschien sprake is van een tel- of tikfout. Mw. Somers vraagt in dit verband om het sociale aspect niet uit het oog te verliezen door alleen naar het financiële aspect te kijken. Het werk geeft de gehandicapte zelfvertrouwen. Het levert hem sociale contacten op en hij hoeft niet hele dagen thuis te zitten, waardoor ook voor de ouders, meestal vooral de moeders, de belasting minder wordt. Dhr.Van der Klis brengt andermaal zijn standpunt naar voren: het WVS doet uitstekend en nuttig werk, maar hij heeft problemen met de uitbreiding met steeds meer oneigenlijke taken. Wethouder Verstraeten zal het WVS wijzen op de discrepantie in de rekensom. De discussie blijft hier: deze groep mensen die in het bedrijfsleven kansloos is, verdient passend werk, maar door de beknotting van bovenaf moet het WVS commerciëler worden om te blijven functioneren en dat levert gevaren op. De gemeente raad, en straks de nieuwe gemeenteraad, zal moeten beslissen hoe het verder moet met het WVS. Met betrekking tot ingekomen stuk nr. 5, vergaderstukken van het WVS, vraagt Dhr. Maas of in die vergadering namens deze raad is gevraagd naar de afwijkende volgorde die het WVS hanteert bij het aannemen van nieuw personeel, waarbij voorrang gegeven zou worden aan de beter geschikte kandidaat. In de stukken is op die vraag geen antwoord te vinden. Wethouder Verstraeten antwoordt, dat de vraag schriftelijk is ingediend en dat daarop nog geen reactie ontvangen is. Zodra die binnenkomt, krijgt U antwoord. Voor wat betreft de begrotingen 1997 van Streekgewestingekomen stuk nr. 3, wijst Dhr. Maas erop dat de kosten van de milieustraten de pan uit gaan rijzen. Nu wordt een groot deel van de kosten gedekt door het afleveren van bedrijfsvuilmaar als dat in de toekomst niet meer mag, zullen de kosten moeten worden doorberekend aan de burger. Dat zal neerkomen op ongeveer 100 per huishouden. Daarbij komt dat, waar momenteel de taak van de overheid is het ophalen en storten van het huisvuil, dat in het kader van de nieuwe milieuwetgeving ook het verwerken van het huisvuil zal worden en wel op de meest milieuvriendelijke manier. De composteringsbedrijven betalen omzetbelasting met als gevolg teruggave van de voordruk van de investeringen. Als het composteren een overheidstaak wordt, zullen die bedrijven niet meer gelden als ondernemingen, dus geen belaste activiteiten en dus ook geen aftrek van voorbelasting verkrijgen. Wat voor gevolgen zal dit hebben? Is er al bekend op welke wijze men denkt de kosten te kunnen drukken? In dit kader wil hij het voorstel promoten, dat Dhr. Huigen heeft geopperd in de gemeente Woensdrecht, namelijk artikelen, die worden aangeboden in de milieustraten, voor hergebruik geschikt maken.

Raadsnotulen

Huijbergen: 1935-1996 | 1996 | | pagina 40