6 Er is een wetswijziging, die de hertaxatie noodzakelijk maakt. Er is ook de herindeling, die ermee te maken heeft. Wij hebben daarover binnen de vier gemeenten afspraken gemaakt. In verband met de verschillen in jaren waarin getaxeerd is, zullen Ossendrecht en Huijbergen tot nieuwe taxatie over moeten gaan. Dat gebeurt per 1 januari 1997, althans de heffing, de peildatum is 1995. Over 1996 en 1997 kunnen wij nog de oude tarieven hanteren, tenzij de nieuwe gemeenteraad binnen de eerste drie maanden van 1997 een hertaxatie in de andere plaatsen laat uitvoeren en dan een nieuw tarief voor alle gemeenten vaststelt. Vooralsnog zullen wij de geëigende maatregelen treffen om gezamenlijk met Ossendrecht tot hertaxatie over te gaan. Dat betekent dat wij, omdat de taxatie hier aanmerkelijk eerder ligt dan in de andere gemeenten, de data zijn daar 1993 en 1994, daar een paar jaar voordeel van hebben. Dit houdt in, dat de tarieven niet vergelijkbaar zijn. De pers legt zich nogal eens vast op tarieven om daarmee de belastingdruk te vergelijken. Dat is een totaal verkeerd systeem, omdat je niet in hetzelfde jaar taxeert, en omdat je bovendien bij die taxatie rekening moet houden met de al of niet aanwezigheid van bijvoorbeeld veel industriële gebouwen. Dat bepaalt ook de heffing per eigen of gehuurde woning. Wij houden dus rekening met 1990. Ten opzichte van nu, 1995, volgens de cijfers die de makelaars verstrekken, hebben we in deze hoek te maken gehad met 40% prijsstijging. Als we de jaren 1993 en 1990 nemen, is dat ongeveer 25%. Ten opzichte van de tarieven die in Ossendrecht, Putte en Woensdrecht gelden en rekening houdend met 25%, duiken onze tarieven onder die andere tarieven. Het is misleidend om de tarieven te vergelijken. Als bij de hertaxatie die 40% prijsstijging in het onroerend goed naar voren komt, dan hangt het ervan af welk uitgangspunt je neemt. Dat is aan het nieuwe gemeentebestuur om dat vast te stellen. Welk is je uitgavenpakket dat je wil dekken door de opbrengst uit de OZB? Aan de hand daarvan, rekening houdend met de totale waarde van het onroerend goed, zul je je tarieven bepalen. Dat is nu niet te voorspellen. Uitgaande van gelijkblijvende opbrengst voor Huijbergen, zou het tarief inderdaad met 40% kunnen zakken. Dat is alleen straks niet meer vast te stellen, omdat er een totaal nieuwe situatie ontstaat voor wat betreft het vaststellen van de nieuwe tarieven. BrandweerAls het CDA zegt, dat er een hele pagina nodig was om te zeggen dat er niet veel verandert, heeft men die pagina niet goed gelezen, zo stelt de voorzitter, want op impuls van een landelijk vastgesteld rapport dient de hele brandweer te worden gereorganiseerd. In de loop van de jaren zijn namelijk de techniek, de middelen die in de industrie gebruikt worden, zodanig geavanceerd, dat een brandweer niet meer kan functioneren zoals dat 10 jaar geleden kon. Aan bevelvoerendencommandanten van brandweerkorpsen, en aan personeel, moet je dezelfde eisen stellen als aan een beroepsbrandweer. Als je diezelfde taken toebedeelt aan de vrijwillige brandweer is het onmogelijk, dat je aan die eisen zult kunnen voldoen.

Raadsnotulen

Huijbergen: 1935-1996 | 1995 | | pagina 99