11 10. Vaststelling nieuwe brandbeveiligingsverordening Het voorstel van het dagelijks bestuur wordt zonder hoofdelijke stemming door de raad vastgesteld. 11. Voorstel tot accorderinq van het concept-Strategisch Verkeers- en Vervoersplan voor westelijk Noord-Brabant. Refererend aan vooral de alinea's onderaan bladzijde 5 en 6 van dit voorstel, vraagt dhr. Buysse of men dit een leesbaar stuk vindt. Er wordt veel gepraat over verkeer en vervoer, en over hoe het zou moeten. In de praktijk worden de files langer en neemt het gebruik van de auto steeds meer toe. Denkt dit stuk dat op te kunnen lossen? Wethouder Damen zegt, dat gestreefd wordt naar eenvoudiger taalgebruik, maar dit concept is opgesteld door 18 samenwerkende gemeenten. Daarom komt er misschien wat terminologie in voor, die in een individuele gemeente anders verwoord zou zijn. Dit is een model-raadsvoorstel van het StreekgewestAls je in de toekomst nog een zekere doorstroming van het verkeer wilt garanderen en maatregelen bedenken ter bevordering van andere vervoersvormen, het openbaar vervoer en het gebruik van de fiets wil stimuleren, dan zul je plannen moeten maken om te kijken welke financiële middelen daarvoor nodig zijn. De overheid is bereid om financiële middelen beschikbaar te stellen voor stimuleringsmaatregelen om het autoverkeer terug te dringen. Daar is de strategie op lange termijn op gericht. Dan is het nodig om alle knelpunten te inventariseren en mogelijke oplossingen aan te geven. Er is veel aandacht voor de verbinding Rotterdam-Antwerpenhet knelpunt bij Halsteren-Steenbergen. Maar ook lokaal zijn alle knelpunten die binnen de gemeenten, ook deze gemeente, leven, geïnventariseerd. Dit is een strategisch plan. Hierna moet er een uitvoeringsplan komen, waarin concrete voorstellen gedaan worden, welke knelpunten opgelost worden. Daar komt een kostenplaatje bij, en het Rijk zal zeggen hoeveel financiële middelen daarvoor beschikbaar zijn. Dhr. Buysse hoopt, dat het deze keer niet bij voorstellen blijft. Dhr. Van Agtmaal haalt een passage aan, waarin staat dat in Huijbergen de verkeersveiligheid sinds 1985 alleen maar is afgenomen. Wethouder Damen wijst erop dat de verkeersintensiteit, met name het personenverkeer, de afgelopen jaren sterk gestegen is. Het is wel gebleken, dat de reconstructie aanzienlijk bijgedragen heeft tot de verbetering van de verkeersveiligheid. U moet ook de afweging maken, wat het gevolg geweest zou zijn, als we geen maatregelen genomen hadden. Dhr. Van Agtmaal zegt, dat hij niet doelt op de maatregelen die er genomen zijn. Er staat in het stuk vermeld, dat tot 2010 een toename mogelijk is van 100%. We moeten niet wachten tot er geld uit Den Haag komt, maar alert blijven en er zelf ook rekening mee houden. We moeten erop inspringen als een commissie zegt, dat het hier onveilig geworden is. Wethouder Damen preciseert, dat de nota gaat over verbetering van de verbindingen tussen de gemeenten.

Raadsnotulen

Huijbergen: 1935-1996 | 1995 | | pagina 78