11
10. Vaststelling nieuwe brandbeveiligingsverordening
Het voorstel van het dagelijks bestuur wordt zonder hoofdelijke
stemming door de raad vastgesteld.
11. Voorstel tot accorderinq van het concept-Strategisch
Verkeers- en Vervoersplan voor westelijk Noord-Brabant.
Refererend aan vooral de alinea's onderaan bladzijde 5 en 6 van
dit voorstel, vraagt dhr. Buysse of men dit een leesbaar stuk
vindt. Er wordt veel gepraat over verkeer en vervoer, en over hoe
het zou moeten. In de praktijk worden de files langer en neemt
het gebruik van de auto steeds meer toe. Denkt dit stuk dat op te
kunnen lossen?
Wethouder Damen zegt, dat gestreefd wordt naar eenvoudiger
taalgebruik, maar dit concept is opgesteld door 18 samenwerkende
gemeenten. Daarom komt er misschien wat terminologie in voor, die
in een individuele gemeente anders verwoord zou zijn. Dit is een
model-raadsvoorstel van het StreekgewestAls je in de toekomst
nog een zekere doorstroming van het verkeer wilt garanderen en
maatregelen bedenken ter bevordering van andere vervoersvormen,
het openbaar vervoer en het gebruik van de fiets wil stimuleren,
dan zul je plannen moeten maken om te kijken welke financiële
middelen daarvoor nodig zijn. De overheid is bereid om financiële
middelen beschikbaar te stellen voor stimuleringsmaatregelen om
het autoverkeer terug te dringen. Daar is de strategie op lange
termijn op gericht. Dan is het nodig om alle knelpunten te
inventariseren en mogelijke oplossingen aan te geven. Er is veel
aandacht voor de verbinding Rotterdam-Antwerpenhet knelpunt bij
Halsteren-Steenbergen. Maar ook lokaal zijn alle knelpunten die
binnen de gemeenten, ook deze gemeente, leven,
geïnventariseerd. Dit is een strategisch plan. Hierna moet er een
uitvoeringsplan komen, waarin concrete voorstellen gedaan worden,
welke knelpunten opgelost worden. Daar komt een kostenplaatje
bij, en het Rijk zal zeggen hoeveel financiële middelen daarvoor
beschikbaar zijn.
Dhr. Buysse hoopt, dat het deze keer niet bij voorstellen blijft.
Dhr. Van Agtmaal haalt een passage aan, waarin staat dat in
Huijbergen de verkeersveiligheid sinds 1985 alleen maar is
afgenomen.
Wethouder Damen wijst erop dat de verkeersintensiteit, met name
het personenverkeer, de afgelopen jaren sterk gestegen is. Het is
wel gebleken, dat de reconstructie aanzienlijk bijgedragen heeft
tot de verbetering van de verkeersveiligheid. U moet ook de
afweging maken, wat het gevolg geweest zou zijn, als we geen
maatregelen genomen hadden.
Dhr. Van Agtmaal zegt, dat hij niet doelt op de maatregelen die
er genomen zijn. Er staat in het stuk vermeld, dat tot 2010 een
toename mogelijk is van 100%. We moeten niet wachten tot er geld
uit Den Haag komt, maar alert blijven en er zelf ook rekening mee
houden. We moeten erop inspringen als een commissie zegt, dat het
hier onveilig geworden is.
Wethouder Damen preciseert, dat de nota gaat over verbetering van
de verbindingen tussen de gemeenten.