11
Dhr. Van Agtmaal is het eens met het concept-verweerschrift, maar
vraagt hoe op het moment de registratie gebeurt. Welke sancties
hebben we? Hoe controleren we of die registratie klopt?
De voorzitter zegt dat dit een heikel punt is. Een nachtregister
biedt een hulpmiddel bij controle op de naleving van de
voorschriften. Het is ondoenlijk, en ligt niet in onze bedoeling,
om dagelijks controle uit te oefenen op het al of niet aanwezig
zijn van bewoners. Wij moet er goed vertrouwen in hebben dat het
nachtregister naar waarheid wordt ingevuld. Als er
vergunningsvoorwaarden worden verleend, mag verwacht worden dat
die nageleefd worden. Maar op het moment dat de exploitant te
kennen geeft die vergunningsvoorwaarden niet te willen naleven,
zal dat moeten worden afgedwongen. Wij wachten de uitspraak van
de rechter af, want die uitspraak biedt ons een aanknopingspunt
voor sancties.
Dhr. Huizinga vindt dat deze kwestie praktisch benaderd moet
worden. De burgemeester van Woensdrecht overweegt om in een
aantal soortgelijke gevallen het permanent bewonen toe te staan.
Hij wil dat gaan doen, omdat de controle niet uitvoerbaar is, en
omdat er jurisprudentie is waaruit blijkt, dat gemeenten die de
zaak doorzetten bijna geen gelijk kunnen halen en veel kosten
kwijt zijn zonder resultaat. In het kader van de paraplunota en
van de heroverweging van bestemmingsplannen is het waarschijnlijk
beter af te wachten wat daarvan het gevolg is. Ik stel voor om in
deze kwestie een gedoogbeleid te hanteren. Dat bespaart
waarschijnlijk ook een hoop kosten op gerechtelijk gebied.
De voorzitter zegt dat deze kwestie meermalen in de vier colleges
aan de orde is geweest. De gemeente Woensdrecht, en ook de
gemeente Putte, hebben duidelijk te kennen gegeven dat zij eerst
af zullen wachten hoe deze procedure uitvalt.
Een andere zaak is, ik denk dat U daarop doelt, dat de gemeente
Woesndrecht een procedure verloren heeft voor de Raad van State,
waarbij het ging om een losstaande recreatiewoning, niet in
georganiseerd verband zoals de GroenendriesDat is een
individueel geval, dus de vraag is in hoeverre daar
jurisprudentie aan vastzit. Familyland heeft een prima systeem
met nachtregistratiedat zal de gemeente Woensdrecht niet
overboord zetten. Wij hanteren dezelfde systematiek voor het
caravanpark Staartse Duinen. Dat heeft nog nooit aanleiding
gegeven tot problemen. Gelijke monniken, gelijke kappen. De
exploitatievoorwaarden zijn nagenoeg identiek, terwijl ze door de
een wel worden nageleefd en de ander er geen gehoor aan wil
geven. Als wij ons dus bij de rechtbank niet zouden verweren,
zouden wij in feite de andere exploitant zwaardere voorwaarden
opleggen. Dan is het geen kwestie van gedogen, dan wordt in
feite het niet naleven van voorwaarden beloond en dat willen we
zeker niet.
Dhr. Huizinga zegt: voor mij blijft overeind, dat dit een kwestie
is die ingrijpt op de privacy.