17
gemeente. De eerste procedure heeft reeds plaatsgevonden, zij het
nog op voorlopige basis. De functies op de afdeling Sociale Zaken
zijn verdeeld. Afgelopen woensdag is de afdeling Sociale Zaken
officieel en voorlopig benoemd. Er is een structuur voor opgezet
hoe die na 1 januari 1996 gaat fungeren. Die formatie zal tot 1
januari 1997 gelden. In de loop van dit jaar zal vorm gegeven
worden aan de organisatiestructuur van de nieuwe gemeente. Op
basis van die organisatiestructuur zullen functies worden
ingevuld. Voor die functies zal een functieboek worden gemaakt.
Dat wordt ter beschikking gesteld van alle medewerkers, inclusief
die van Sociale Zaken, die nu in feite gedetacheerd zijn bij de
nieuwe organisatie, maar nog in dienst bij de oude gemeente. Uit
dat functieboek kan een keuze gemaakt worden van minimaal twee,
maximaal drie functies. Op basis daarvan vindt de inpassing
plaats. Dat alles zal voor december 1996 gestalte moeten krijgen.
Dat is de personele formatie, maar ook in bestuurlijke zin moet
er heel wat gebeuren. Werkgroepen brengen ieder op hun eigen
terrein de zaken bij elkaar. Dat wordt straks het pakket, wat de
integratie moet bewerkstelligen naar de nieuwe gemeente. We zijn
nog maar in een stadium dat men dit soort zaken gaat opzetten.
Voor de medewerkers is een sociale leidraad ontwikkeld. Die moet
nog vastgesteld worden, maar is de stuurgroep gepasseerd.
Vervolgens zal die in de raad een finale vaststelling moeten
krijgen. Dat gebeurt via de commissie, die in januari in de
Streek B en W en in de commissie ABZ, de fractievoorzitters, aan
de orde wordt gesteld en vervolgens doorgeleid naar de raad. Op
basis van die sociale leidraad weet men welke rechten men heeft
en welke de mogelijkheden zijn als men door het bereiken van een
bepaalde leeftijdscategorie kan kiezen. In principe gaat iedereen
over naar de nieuwe gemeente.
Welke straks de lasten zullen zijn voor de nieuwe gemeente kunnen
wij niet vaststellen, omdat we de uitgaven van de nieuwe gemeente
niet kennen.
Voor de lasten van de herindeling wordt een vergoeding
beschikbaar gesteld van ongeveer vijf miljoen, waaruit ook de
personeelslasten, die er eventueel zijn vanuit het sociaal
beleidsplan, moeten worden bekostigd. Welke extra lasten er nog
zijn en nog komen, daar is geen inzicht in te verschaffen.
Daarvoor moet je het resultaat hebben van het functioneren van al
die werkgroepen, en je moet ook weten wat straks de positie van
die nieuwe gemeente is. Dat moet ook nog afgerond worden.
Dhr. Maas vraagt of daarvoor niet voldoende materiaal beschikbaar
is van andere gemeenten waar herindelingen hebben plaatsgevonden.
De voorzitter antwoordt, dat dan nog een aantal basisgegevens
nodig is om die analyse te kunnen maken.
De vier gemeenten hebben een afspraak gemaakt ten aanzien van het
doen van kapitaalinvesteringen. De Provincie houdt toezicht, ook
op eventueel potverteren. Dat toetsingsbeleid is aan de
Provincie. Aan ons zijn de afspraken, de Provincie houdt daar ook
rekening mee, die we met elkaar gemaakt hebben ten aanzien van
nieuwe investeringen en de lasten die daaruit voortvloeien.