17 gemeente. De eerste procedure heeft reeds plaatsgevonden, zij het nog op voorlopige basis. De functies op de afdeling Sociale Zaken zijn verdeeld. Afgelopen woensdag is de afdeling Sociale Zaken officieel en voorlopig benoemd. Er is een structuur voor opgezet hoe die na 1 januari 1996 gaat fungeren. Die formatie zal tot 1 januari 1997 gelden. In de loop van dit jaar zal vorm gegeven worden aan de organisatiestructuur van de nieuwe gemeente. Op basis van die organisatiestructuur zullen functies worden ingevuld. Voor die functies zal een functieboek worden gemaakt. Dat wordt ter beschikking gesteld van alle medewerkers, inclusief die van Sociale Zaken, die nu in feite gedetacheerd zijn bij de nieuwe organisatie, maar nog in dienst bij de oude gemeente. Uit dat functieboek kan een keuze gemaakt worden van minimaal twee, maximaal drie functies. Op basis daarvan vindt de inpassing plaats. Dat alles zal voor december 1996 gestalte moeten krijgen. Dat is de personele formatie, maar ook in bestuurlijke zin moet er heel wat gebeuren. Werkgroepen brengen ieder op hun eigen terrein de zaken bij elkaar. Dat wordt straks het pakket, wat de integratie moet bewerkstelligen naar de nieuwe gemeente. We zijn nog maar in een stadium dat men dit soort zaken gaat opzetten. Voor de medewerkers is een sociale leidraad ontwikkeld. Die moet nog vastgesteld worden, maar is de stuurgroep gepasseerd. Vervolgens zal die in de raad een finale vaststelling moeten krijgen. Dat gebeurt via de commissie, die in januari in de Streek B en W en in de commissie ABZ, de fractievoorzitters, aan de orde wordt gesteld en vervolgens doorgeleid naar de raad. Op basis van die sociale leidraad weet men welke rechten men heeft en welke de mogelijkheden zijn als men door het bereiken van een bepaalde leeftijdscategorie kan kiezen. In principe gaat iedereen over naar de nieuwe gemeente. Welke straks de lasten zullen zijn voor de nieuwe gemeente kunnen wij niet vaststellen, omdat we de uitgaven van de nieuwe gemeente niet kennen. Voor de lasten van de herindeling wordt een vergoeding beschikbaar gesteld van ongeveer vijf miljoen, waaruit ook de personeelslasten, die er eventueel zijn vanuit het sociaal beleidsplan, moeten worden bekostigd. Welke extra lasten er nog zijn en nog komen, daar is geen inzicht in te verschaffen. Daarvoor moet je het resultaat hebben van het functioneren van al die werkgroepen, en je moet ook weten wat straks de positie van die nieuwe gemeente is. Dat moet ook nog afgerond worden. Dhr. Maas vraagt of daarvoor niet voldoende materiaal beschikbaar is van andere gemeenten waar herindelingen hebben plaatsgevonden. De voorzitter antwoordt, dat dan nog een aantal basisgegevens nodig is om die analyse te kunnen maken. De vier gemeenten hebben een afspraak gemaakt ten aanzien van het doen van kapitaalinvesteringen. De Provincie houdt toezicht, ook op eventueel potverteren. Dat toetsingsbeleid is aan de Provincie. Aan ons zijn de afspraken, de Provincie houdt daar ook rekening mee, die we met elkaar gemaakt hebben ten aanzien van nieuwe investeringen en de lasten die daaruit voortvloeien.

Raadsnotulen

Huijbergen: 1935-1996 | 1995 | | pagina 110