15 Molen Johanna. De Monumentenwacht bestaat hoofdzakelijk uit bouwkundigen. Zij richten hun aandacht hoofdzakelijk op de bouwkundige staat en zien daarbij wellicht de slechte staat van het technisch gedeelte over het hoofd. Er is inmiddels contact opgenomen met een ingenieursbureau, gespecialiseerd en deskundig op het gebied van molenbouw. Daar wordt nu overleg mee gepleegd om te kijken of zij de periodieke inspecties kunnen uitvoeren en wat dat gaat kosten. Verkeersveiligheid a. FietspadenOok een punt wat door het CDA naar voren is gebracht. Over de fietspaden naar Ossendrecht en Woensdrecht is al een keer gesproken door de portefeuillehouders in het informeel overleg. Ossendrecht laat momenteel een onderzoek uitvoeren naar realisatie van een fietspad richting Huijbergen. Wat dat gaat kosten, wat de mogelijkheden zijn, wat de eventuele subsidiemogelijkheden zijn. Zodra die gegevens bekend zijn, zal ik met mijn collega van Ossendrecht daarover verder praten, want dat zal dan de nodige financiële konsekwenties hebben. Over het fietspad naar Woensdrecht is al een keer gesproken met de portefeuillehouder van Woensdrecht. Die heeft dat onmiddellijk gekoppeld aan een mogelijke ontsluiting van de Kooi. Wij zijn niet zon voorstander van ontsluiting van de Kooi door een soort randweg. Wij zijn wel bereid om mee te werken aan een onderzoek naar een ontsluiting voor lokaal gebruik naar het industrieterrein. De aanleg van een dergelijke weg zal voor Huijbergen veel extra lasten meebrengen, waar nagenoeg geen voordelen tegenover staan. Het zal leiden tot extra verkeer. Dat betekent dat wegen, die niet op het provinciaal plan voorkomen, maar lokale wegen zijn, daardoor extra belast worden. Ze zullen extra onderhoud vergen. Het kan konsekwenties hebben voor doorgaand verkeer voor wat betreft de middenstand. Er zullen zeer hoge kosten aan verbonden zijn. Wellicht ligt hier een zeer grote taak voor het toekomstig bestuur van de nieuwe Zuidwesthoek, want wij praten nu over projecten die, gezien de voorbereiding die daaraan voorafgaat, niet meer in de huidige periode vóór 1997 gerealiseerd zullen kunnen worden. b. MoerkantsebaanHet slechte weggedeelte is eigendom van de gemeente Woensdrecht, maar de beherende, onderhoudsplichtige gemeente is Bergen op Zoom. Telefonisch contact heeft niet tot resultaat geleid. Door onze gemeente is een brief gestuurd, waarin wij het college van Bergen op Zoom wijzen op haar verantwoordelijkheid als wegbeheerderDe staat van de weg is zodanig, dat die de verkeersveiligheid in gevaar zou kunnen brengen. De wetten zijn onlangs aangepast.

Raadsnotulen

Huijbergen: 1935-1996 | 1994 | | pagina 45