13 ReinigingsrechtenZowel CDA als Algemeen Belang hebben opmerkingen gemaakt over het dekkingspercentage. De VVD vroeg naar de mogelijkheid van gespreide betaling. Als U alleen kijkt naar de kosten van f.240.000 voor het ophalen en de afvoer van het huisvuil, dan zou U inderdaad kunnen concluderen, dat er sprake is van een dekkingspercentage van 111%. Bij die kosten komen nog de kosten van de chemokar, inzameling van chemisch afval, van het gemeentelijk KCA-depot, inzamelen van koelkasten en ander "witgoed"en de kapitaallasten van de investeringen, onder andere de duobakken. Dat totaal brengt de kosten op f.268.000. Daarvoor staat een dekking van f.267.500, een dekkingspercentage van 99,86%. Vorig jaar was dat 79,6%. Dus de kosten van afvalverwerking bestaan uit meer dan alleen de kosten van het ophalen van het huisvuil. De suggestie dat hierin ook de kosten van het contract met de RMD zouden zitten, is onjuist. Die behoren niet tot de dekking van de HOP. Of door deze heffingen de grenzen van de draagkracht van iemand met een uitkering of het minimumloon zijn overschreden, kan slechts in individuele gevallen worden vastgesteld. De uitkeringen en het minimumloon zijn zodanig samengesteld, dat daarin rekening gehouden is met de gemiddelde belastingdruk, die landelijk f.80 per persoon hoger ligt dan hier in Huijbergen. Als blijkt dat iemand zijn draagkracht is aangetast, kan alleen in die individuele gevallen sprake zijn van bijzondere bijstand. MilieuWethouder Damen sluit daar gelijk op aan met betrekking tot de vragen over de Regionale Milieu Dienst. Wij hebben de doelstellingen gerealiseerd. Wij zijn een van de weinige gemeenten in het Streekgewestdie op een adequaat niveau zitten. Wij kennen 10 meldingsplichtige en 62 vergunningsplichtige bedrijven die, conform het NMP (Nationaal Milieu Beleidsplan), periodiek moeten worden gecontroleerd. Op basis van die kentallen blijkt uit het werkprogramma, dat hier in 1995 290 uur nodig is. Dat is afgezien van eventuele behandeling van vergunningen. Voor dit jaar zijn al 370 uur gerealiseerd, waarvan 90 uur voor de Delta Nutsbedrijven. Dat betekent dat er nog 280 uur overblijven, dat is 30 uur meer dan wij gepland hadden voor dit jaar. Wij hebben met de RMD afgesproken om slechts 265 uur af te nemen. Dat is wel 15 uur meer dan vorig jaar, maar dat is altijd nog 25 uur minder dan volgens de kentallen nodig zou zijn. Dat hebben wij gedaan, omdat het merendeel van onze vergunningen vrij nieuw is. Wij verwachten dat de controle en de rapportages daarover minder inspanning zullen vergen. Daarnaast is met de RMD afgesproken, dat de werkzaamheden buiten het contract op offertebasis zullen geschieden U hebt in de begroting kunnen lezen, dat daar nog vele andere taken uitgevoerd moeten worden, onder andere sanering van ondergrondse opslagtanks. Dan is de BUGM-regeling vervangen door VOGM, Vervolg Bijdrageregeling Gemeentelijk Milieubeleid. Daarbij biedt VOGM de gemeente extra taken aan, waaruit we er vier verplicht moeten kiezen. Dat brengt extra werk met zich mee.

Raadsnotulen

Huijbergen: 1935-1996 | 1994 | | pagina 43