2. Notulen van de openbare vergadering van 12 november 1991.
N.a.v. de notulen geeft de voorzitter het woord aan wethouder
Verstraeten voor beantwoording van een vraag van dhr. van Agtmaal
inzake baggerspecie.
Onlangs is door de Dienst Waterstaat Milieu en Vervoer van de
Provincie een ontwerp-nota aangeboden m.b.t. baggerspecie
verwijdering. Onder baggerspecie wordt verstaan zand en/of slib
dat op de bodem van een watergang ligt en d.m.v. baggeren moet
worden verwijderd.
In het begeleidend schrijven wordt opgemerkt dat het opslaan en
bewerken van de specie hinderwetplichtig is zodat daartoe de
nodige inrichtingen aanwezig moeten zijn, bv zoals Kragge II.
Nojablz U3Specie^ uit polder- en boezemwateren mits niet
belast door puntlozingen is veelal schoon tot "licht
verontreinigd Bij puntlozingenbv bij een overstort, kan
sprake zijn van verontreinigde specie.
Nota blz.9. "Licht verontreinigde" baggerspecie die vrijkomt bij
regulier onderhoud van kleine watergangen kan op het land worden
verspreid onder voorwaarde dat de specie:
gebiedsgebonden moet zijn, dus niet van elders aangevoerd,"
niet in onevenredig grote hoeveelheden op de kant wordt gezet
-- voldoet aan de norm kwaliteitsdoelstelling 2000
Uitgaande van de gegevens in bovengenoemde nota kan voor de
gemeente Huijbergen voor zover er geen verdere aanwijzing is, het
volgende worden aangenomen:
baggerspecie uit bermsloten, watergangen e.d. is in het
minst gunstige geval licht verontreinigd en kan op de kant
worden gedeponeerd.
baggerspecie uit de bermsloot nabij de overstort, aan het
eind van de Demerstraat, kan verontreinigd zijn zodat voor
het uitbaggeren een monster moet worden genomen.
Het opslaan en bewerken van de baggerspecie binnen de gemeente is
niet mogelijk aangezien de vereiste inrichting ontbreekt.
Afvoeren van de specie kan alleen naar Kragge II (stortgeld
f 50,- p/1000 kg), dat is gezien het gewicht van het vochtige
materiaal erg kostbaar. Deze kosten zijn voor de onderhouds
plichtige in casu de gemeente of het waterschap.
De wethouder merkt nog op dat deze baggerspecie niet mag worden
verward ®.st het materiaal dat bij maaien en schoonmaken van
sloten vrijkomt en ook wel specie wordt genoemd.
Dhr. van Agtmaal merkt nog op, dat er zich ook in de sloot, welke
functioneert als overstort voor het waterleidingbedrijf alhier,
mogelijk baggerspecie kan bevinden.
Wethouder Verstraeten stelt in dit verband, dat dit eerst onder
zocht zal worden onder welke categorie deze specie gerangschikt
moet worden. Daarna kunnen we bezien wat er met deze specie moet
gebeuren
Na deze beraadslaging besluit de raad zonder hoofdelijke stemming
conform het voorstel van het dagelijks bestuur.
3
3. Ingekomen stukken.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de
raad de ingekomen stukken voor kennisgeving aan te nemen.
4. Grondverkopen
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de
raad conform het voorstel van het dagelijks bestuur.
5. Gemeentegarantie t.b.v. Stichting Ouderenzorg Zuid-West-
Brabant
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de
raad conform het voorstel van het dagelijks bestuur.
6. 8e Wijziging gemeenschappelijke regeling IZA.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de
raad conform het voorstel van het dagelijks bestuur.
7. Ie Wijziging van de Leaesverordening t.b.v. paspoortleges
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de
raad conform het voorstel van het dagelijks bestuur.
8. 6e Wijziging Staanaeldverordening Woonwagencentrum Huijbergen.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de
raad conform het voorstel van het dagelijks bestuur.
9. Aanvraag VROM/DGM-biidrage voor de gemeentelijke uitvoering
van het NMP en NMP+
Dhr. Buijsse merkt op, dat het uitwerken van het formulier een
hele klus is geweest. Het verdient een compliment, dat onze
gemeente er in is geslaagd - als enige in het Streekgewest - om
dit formulier in eigen beheer in te vullen. Het blijkt een
moeilijk te volgen verhaal te zijn. De overheid is er in geslaagd
een regelgeving op tafel te brengen, die nauwelijks uitvoerbaar
blijkt te zijn. Het kost bovendien veel tijd en geld om deze klus
te klaren. Dit invullen is echter nog maar een begin, want daarna
komt pas het grote werk. We hebben geconstateerd, dat er in onze
gemeente reeds jaren actief wordt gewerkt aan een adequate uit
voering van alle milieu-voorschriften. Mede hierdoor is het
mogelijk, dat onze gemeente grotendeels aan alle eisen voldoet.
Een nadeel is, dat de kosten per inwoner in onze gemeente het
hoogste zijn. De andere gemeenten zullen in de toekomst mogelijk
extra inspanningen moeten gaan doen, die bij ons dan niet meer
nodig zijn en krijgen we dan een andere kostenverhouding
Nu lijkt het in ieder geval zo dat diegene die er het meest aan
doet, ook de meeste kosten heeft. Onze gemeente loopt voorop in
deze zaken en hieruit blijkt, dat een kleine gemeente wel
degelijk in staat is bepaalde taken goed uit te voeren.
De voorzitter antwoordt hierop, dat hetgeen dhr. Buijsse stelt,
correct is. Je kunt uiteraard op bepaalde punten nuances aan
brengen. Het is natuurlijk niet zo, dat het niet uitvoeren van de
milieu-voorschriften gepremieerd wordt. De ambtenaren, die
administratieve, juridische en technische aspecten van de milieu
taken uitvoeren, doen het werk correct.
y -