2. Notulen van de openbare vergadering van 12 november 1991. N.a.v. de notulen geeft de voorzitter het woord aan wethouder Verstraeten voor beantwoording van een vraag van dhr. van Agtmaal inzake baggerspecie. Onlangs is door de Dienst Waterstaat Milieu en Vervoer van de Provincie een ontwerp-nota aangeboden m.b.t. baggerspecie verwijdering. Onder baggerspecie wordt verstaan zand en/of slib dat op de bodem van een watergang ligt en d.m.v. baggeren moet worden verwijderd. In het begeleidend schrijven wordt opgemerkt dat het opslaan en bewerken van de specie hinderwetplichtig is zodat daartoe de nodige inrichtingen aanwezig moeten zijn, bv zoals Kragge II. Nojablz U3Specie^ uit polder- en boezemwateren mits niet belast door puntlozingen is veelal schoon tot "licht verontreinigd Bij puntlozingenbv bij een overstort, kan sprake zijn van verontreinigde specie. Nota blz.9. "Licht verontreinigde" baggerspecie die vrijkomt bij regulier onderhoud van kleine watergangen kan op het land worden verspreid onder voorwaarde dat de specie: gebiedsgebonden moet zijn, dus niet van elders aangevoerd," niet in onevenredig grote hoeveelheden op de kant wordt gezet -- voldoet aan de norm kwaliteitsdoelstelling 2000 Uitgaande van de gegevens in bovengenoemde nota kan voor de gemeente Huijbergen voor zover er geen verdere aanwijzing is, het volgende worden aangenomen: baggerspecie uit bermsloten, watergangen e.d. is in het minst gunstige geval licht verontreinigd en kan op de kant worden gedeponeerd. baggerspecie uit de bermsloot nabij de overstort, aan het eind van de Demerstraat, kan verontreinigd zijn zodat voor het uitbaggeren een monster moet worden genomen. Het opslaan en bewerken van de baggerspecie binnen de gemeente is niet mogelijk aangezien de vereiste inrichting ontbreekt. Afvoeren van de specie kan alleen naar Kragge II (stortgeld f 50,- p/1000 kg), dat is gezien het gewicht van het vochtige materiaal erg kostbaar. Deze kosten zijn voor de onderhouds plichtige in casu de gemeente of het waterschap. De wethouder merkt nog op dat deze baggerspecie niet mag worden verward ®.st het materiaal dat bij maaien en schoonmaken van sloten vrijkomt en ook wel specie wordt genoemd. Dhr. van Agtmaal merkt nog op, dat er zich ook in de sloot, welke functioneert als overstort voor het waterleidingbedrijf alhier, mogelijk baggerspecie kan bevinden. Wethouder Verstraeten stelt in dit verband, dat dit eerst onder zocht zal worden onder welke categorie deze specie gerangschikt moet worden. Daarna kunnen we bezien wat er met deze specie moet gebeuren Na deze beraadslaging besluit de raad zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van het dagelijks bestuur. 3 3. Ingekomen stukken. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad de ingekomen stukken voor kennisgeving aan te nemen. 4. Grondverkopen Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad conform het voorstel van het dagelijks bestuur. 5. Gemeentegarantie t.b.v. Stichting Ouderenzorg Zuid-West- Brabant Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad conform het voorstel van het dagelijks bestuur. 6. 8e Wijziging gemeenschappelijke regeling IZA. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad conform het voorstel van het dagelijks bestuur. 7. Ie Wijziging van de Leaesverordening t.b.v. paspoortleges Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad conform het voorstel van het dagelijks bestuur. 8. 6e Wijziging Staanaeldverordening Woonwagencentrum Huijbergen. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad conform het voorstel van het dagelijks bestuur. 9. Aanvraag VROM/DGM-biidrage voor de gemeentelijke uitvoering van het NMP en NMP+ Dhr. Buijsse merkt op, dat het uitwerken van het formulier een hele klus is geweest. Het verdient een compliment, dat onze gemeente er in is geslaagd - als enige in het Streekgewest - om dit formulier in eigen beheer in te vullen. Het blijkt een moeilijk te volgen verhaal te zijn. De overheid is er in geslaagd een regelgeving op tafel te brengen, die nauwelijks uitvoerbaar blijkt te zijn. Het kost bovendien veel tijd en geld om deze klus te klaren. Dit invullen is echter nog maar een begin, want daarna komt pas het grote werk. We hebben geconstateerd, dat er in onze gemeente reeds jaren actief wordt gewerkt aan een adequate uit voering van alle milieu-voorschriften. Mede hierdoor is het mogelijk, dat onze gemeente grotendeels aan alle eisen voldoet. Een nadeel is, dat de kosten per inwoner in onze gemeente het hoogste zijn. De andere gemeenten zullen in de toekomst mogelijk extra inspanningen moeten gaan doen, die bij ons dan niet meer nodig zijn en krijgen we dan een andere kostenverhouding Nu lijkt het in ieder geval zo dat diegene die er het meest aan doet, ook de meeste kosten heeft. Onze gemeente loopt voorop in deze zaken en hieruit blijkt, dat een kleine gemeente wel degelijk in staat is bepaalde taken goed uit te voeren. De voorzitter antwoordt hierop, dat hetgeen dhr. Buijsse stelt, correct is. Je kunt uiteraard op bepaalde punten nuances aan brengen. Het is natuurlijk niet zo, dat het niet uitvoeren van de milieu-voorschriften gepremieerd wordt. De ambtenaren, die administratieve, juridische en technische aspecten van de milieu taken uitvoeren, doen het werk correct. y -

Raadsnotulen

Huijbergen: 1935-1996 | 1991 | | pagina 48