10 Lastenverzwaring De voorzitter stelt dat het college het eens is met het standpunt van het Algemeen Belang om in principe vervuilers/gebruikers te laten betalen. De tussenbalans. De gevolgen hiervan hebben wij middels een brief aan U ter kennis gebracht, d.w.z. met name op het gebied waar de algemene uitkering word aangepast. Het verschil is zichtbaar als U de cijfers van de algemene uitkering van dit jaar vergelijkt met die van vorig jaar. De voorzitter sluit hiermede de beantwoording van de vragen in eerste termijn en vraagt of er raadsleden zijn die nog vragen hebben in een 2e termijn. Mevr. v.d. Eslhout merkt t.a.v. het onderwerp "plaatselijke middenstand" op, dat de CDA-fraktie hier niet alleen de inwoners op het oog heeft maar ook de gemeente zou hierin een stimulerend voorbeeld kunnen geven door bijv. zelf zoveel mogelijk alles binnen de gemeentegrenzen te kopen. Mevr. v.d. Elshout vraagt ook om de inwoners te betrekken bij de evaluatie-bespreking aangaande de dorpskern. T.a.v. de rolstoelvriendelijkheid van de gemeente, stelt mevrouw v.d. Elshout dat bepaalde zaken niet kunnen wachten, o.a. het kerkplein. Mogelijk dat het straatwerk daar wat verlaagd kan worden of betere verlichting kan worden aangebracht. Het akoestisch rapport m.b.t. de reconstructie van de dorpskern heeft geleid tot een VR0M-subsidie van f 550.000,=. Mevr. v.d. Elshout vraagt of dit alleen voor de weg was of ook voor de bewoners T.a.v. de mogelijkheid tot het realiseren van een fietspad naar Ossendrecht, vraagt mevr. v.d. Elshout om hiertoe een verzoek te doen aan de gemeente Ossendrecht. Wethouder Verstraeten antwoordt op de vragen omtrent de plaatselijke middenstand. Daar waar mogelijk zal ook de gemeente zich positief opstellen t.a.v. de plaatselijke middenstand, voor zovel dit uiteraard al niet het geval is. Overigens stelt de wethouder, dat dit slechts een klein onderdeeltje van het grote geheel is. We moeten nu proberen om dit onderwerp structureel en in zijn geheel op te lossen. Handhaving van de plaatselijke voor zieningen is voor onze gemeente van essentieel belang. Het college zal hierin het nodige bijdragen. De voorzitter geeft vervolgens het woord aan wethouder van Gastel voor de beantwoording van de vragen zijn portefeuille betreffende M.b.t. de evaluatie van de reconstructie van de dorpskern stelt de wethouder dat in principe is afgesproken om dit tesamen met de rijkspolitie te doen. Uiteraard kunnen wij ook nog anderen hierin betrekken. Wij zullen dit in nadere overweging nemen. 11 Aangaande de rolstoelvrienlijkheid van onze gemeente zegt de wethouder, dat volgens het POG-rapport onze gemeente na de reconstructie een stuk rolstoelvriendelijker is geworden. Er zijn nog weinig knelpunten overgebleven. De nieuwe plannen zullen hierin echter voorzien. Ook het kerkplein zal zo nodig aandacht kri jgen De voorzitter gaat in op de vragen inzake de akoestische rapportage Destijds is er voor de reconstructie een prognose gemaakt. Er werd toen berekend hoe hoog de geluidsbelasting op de gevels zou worden na de reconstructie. Uit deze cijfers kwam vast te staan, dat een aantal woningen niet meer gesaneerd behoefden te worden als gevolg van deze reconstructie. De hoogte van de verkregen subsidie is hieraan gerelateerd. Deze subsidie staat dus los van de woningen, die na de reconstructie alsnog gesaneerd moeten worden. Hiervoor komt t.z.t. een budget beschikbaar middels de budgethouder, zijnde het Streekgewest T.a.v. het fietspad langs de Abdijlaan maar Ossendrecht, merkt de voorzitter op, dat destijds onze gemeente heeft gepoogd hierom trent overeenstemming met de gemeente Ossendrecht te verkrijgen. Ossendrecht wenste destijds hieraan geen medewerking te verlenen. Als gevolg hiervan is toen besloten de Abdijlaan te verbreden, hetgeen nogal wat geld gekost heeft. Alvorens we nu iets gaan doen, zullen we de verkeersintensiteit van deze weg moeten gaan bestuderen c.q. nagaan. Zoals U bekend komt er geen vrachtverkeer meer over deze weg en de aanleg van de Zoomweg zal t.z.t. positieve consequenties hebben voor de Abdijlaan. We moeten deze weg dus niet voorzien van deze voorzieningen als het niet echt nodig is. We moeten de ontwikkelingen afwachten. Bovendien is t.a.v. dit onderwerp niets opgenomen in de beleidsvoornemens. De begroting biedt voorlopig hiertoe ook geen ruimte. De heer Maas heeft in 2e termijn de volgende vragen: - De aanbieding van de begroting, d.w.z. het cijfermatige gedeelte is inderdaad 3 weken geleden ontvangen. Het tekstuele gedeelte, hetwelk later werd aangeboden, verduidelijkt een aantal zaken aanzienlijk. Onze fraktie zou graag zien, dat in de toekomst het gehele pakket 3 weken van te voren aan de frakties werd aangeboden. - M.b.t. de post "reiskosten" en de fiscale problemen daarmee verband houdende, merkt dhr. Maas op, dat de indruk bestaat dat niet alle bij deze post behorende zaken ook echt reiskosten vergoedingen zijn en daarom zouden er wel eens fiscale problemen naar voren kunnen komen. - T.a.v. de automatisering vraagt dhr. Maas of de huidige geheugencapaciteit nog voldoende is. - M.b.t. de criminaliteit bedoelt onze fraktie de bereikbaarheid van het postbureau van Huijbergen. Het gebeurt nogal eens dat de inwoners daar aankloppen, terwijl het geopend behoort te zijn en dat niemand aanwezig is. Omtrent de openingstijden dient goede informatie te worden verstrekt, bijv. in het informatie-bulletin.

Raadsnotulen

Huijbergen: 1935-1996 | 1991 | | pagina 33