8
Bloembakkenproiect
U heef t de bloemenmarkt gemist. Wij hebben aan de plaatselijke
middenstanders overgelaten om dit al of niet te doen. De
plaatselijke middenstanders geven er de voorkeur aan om het
project te ondersteunen vanuit hun eigen bedrijven. Hierdoor was
er een betere presentatie en een ruimere keuze van bloemen voor
de deelnemers aan het project.
Evenemententerrein
U vraagt om optimalisering van het gebruik van dit terrein. Het
eerste jaar is op initiatief van de gemeente het gebruik van het
terrein ^opgestart. Met mankracht en financiële middelen is
hieraan door ons vorm gegeven. U herhinnert zich de vier fraaie
dagen in juni j.l. De plaatselijke horeca heeft toen hieraan alle
medewerking verleend. Voor 1992 ligt het initiatief geheel bij de
plaatselijke horeca, zoals dit hoort. Ook de plaatselijke
verenigingen en de andere middenstanders kunnen de nodige
initiatieven ontplooien c.q. meedoen aan het initiatief van de
plaatselijke horeca-ondernemers
Het is niet de taak van het college om de aktiviteiten aldaar
structureel te organiseren. De kosten hiervan zouden bovendien
jaarlijks op de be gr o t ing gaan dx~ ukken. Wij hebben een goed voor -
beeld van een aktiviteit gegeven. Het is nu aan anderen om dit
voorbeeld te volgen. Uiteraard zullen wij de initiatieven onder
steunen en stimuleren. De plaatselijke horeca is voornemens om in
juni 1992 een festiviteit zoals vorig jaar te organiseren en is
dus ons initiatief niet voor niets geweest.
Sportcomplex
Gehoord Uw overwegingen dient U zich te realiseren, dat dit voor
vvVivoo betekent, dat de huur wordt verhoogd van f 6.000,=
naar f 39.000,= en voor de tennisclub van f 20.000,= naar
f 50.000,=. Je kunt dat natuurlijk in de subsidie-sfeer wederom
gelijk strijken.
Uit de gegevens van de diverse omliggende gemeenten blijkt, dat
de sportcomplexen bijna altijd sluiten met een nadelig saldo.
Tevens blijkt dit nadelig saldo nooit verhaald te worden via
verhoging van de huurprijzen. Alle sportcomplexen kosten in
principe geld. Wil je dit nu wegwerken middels huuraanpassingen
gerelateerd aan de kosten van de kapitaallasten en de kosten^van
de verdeelstaat, dan zou het gevolg zijn, dat er in het hoofdstuk
"subsidie sportverenigingen" vreemde bedragen zouden terugkomen.
De subsidie voor de voetbal- en de tennisvereniging zou dan ca.
f. 40.000,= per vereniging gaan bedragen.
Het college acht het juist om goed aan te geven, dat de
sportcomplexen geld kosten en dit bedrag dan daarom toonbaar te
maken
Hiernaast is_ ook gesproken over huuraanpassingen van de
bibliotheek. Hiervoor gelden dezelfde argumenten.
Overigens benadrukt de wethouder, dat de subsidies voor alle
verenigingen sedert 1981 bevroren zijn. Ook hier moeten we
rekening mee houden.
9
Afvalverwi jdering
De voortgang met betrekking tot het inzamelen van het G.F.T.-
afval is Uw bekend. Alle correspondentie het het Streekgewest
terzake wordt U ter kennisname aangeboden. Het wordt uiteraard
een Streekgewestelijke project. Wij kunnen hierop niet vooruit
lopen, omdat de Kragge II nog geen composteringsmogelijkheden
heeft. Zelf composteren is ook niet mogelijk. We kunnen hier-voor
niet de vereiste provinciale vergunning verkrijgen.
We moeten ook rekening houden met de H.O.P. We kunnen niet zo
maar afzonderlijk deze samenwerking doorbreken. De G.F.T.-
inzameling is in principe een taak voor de H.O.P.
M.b.t. de manier waarop dit zal gaan, merkt de wethouder op, dat
onlangs de demo-bak aan de gemeenten is gepresenteerd. Deze
presentatie heeft in Bergen op Zoom plaatsgevonden. Mogelijk zal
het Streekgewest voor dit systeem van inzameling kiezen. Wij
zullen dus het Streekgewest hierin volgen en wachten hun voor
stellen en aanbevelingen hieromtrent af. Uiteraard doen wij in
HOP-verband hieraan mee en zullen wij pogen de ontwikkelingen
zo positief mogelijk te beïnvloeden.
De voorzitter gaat vervolgens in op de vragen inzake het
bestemmingsplan (pag. 14).
Het is teleurstellend, dat we niet verder zijn gekomen. Wij
hebben U hieromtrent regelmatig geïnformeerd. Het is niet zo
gegaan, zoals we gehoopt en verwacht hadden. Het is wel zo, dat
het oude bestemmingsplan pas afliep op 31.12.1991 en dat dus het
nieuwe niet eerder dan 1992 kan worden ingetreden. Wat de
woningbouw betreft is er dus nog steeds geen enkele achterst and
ontstaan
We hopen in 1992 nog tot realisering van de woningbouwplannen te
komen, zodat we geen achterstand hierin krijgen. Het is wel zo
dat het groeiklasse-beleid bepalend blijft voor de omvang van de
woningbouw. Zoals U bekend zijn deze aantallen voor onze gemeente
zeer gering.
Naast het zoeken naar een tussentijdse oplossing voor de woning
bouw blijven wij verplaatsing van het sportcomplex nastreven.
De ontwikkelingen aangaande de vliegbasis zal geen invloed hebben
op het groeiklasse-beleid in onze gemeente. De provincie zal deze
cijfers stringent blijven hanteren voor onze gemeente. Dit
betekent, dat wij in principe alleen de autochtone bevolking aan
een woning zullen kunnen helpen. Mensen van buiten onze gemeente
zullen in onze gemeente weinig of geen kans maken op het kopen
van bouwpercelen of op het huren van een woning.
Gemeentelijke belastingen (pag. 15).
De voorzitter stelt in dit verband, dat de wetgeving nog geen
gecombineerde aanslag mogelijk maakt. In de beleidsvoornemens
hebben wij wel gesteld, dat de lasten zoveel mogelijk verdeeld en
verspreid zullen worden. Zodra de mogelijkheid zich hiertoe
voordoet, zullen wij pogen tot combinaties van heffingen te
komen