6
De uitgaven hiervoor moesten in latere fase toch gebeuren, maar
e.e.a. wordt dus nu alleen naar voren gebracht. Extra kosten
worden hierdoor dus vermeden.
Een grootschalig onderzoek achten wij niet nodig. Het probleem
spitst zich voornamelijk toe in wijziging van de service
verlening. De gevolgen zijn te overzien, omdat Philips hiervoor
bepaalde garanties heeft afgegeven.
Wij hebben afgelopen jaar overleg gepleegd met de commissie die
aestijds de advisering terzake de invoering van de automatisering
ter hand heeft genomen. Deze evaluatie heeft niet geleid tot
herziening van het destijds uitgebrachte advies. Geconcludeerd is
dat het alleen een wisseling van de wacht betreft.
5) De open dag.
Inderdaad zal deze dag kosten met zich meebrengen. Op dit moment
kunnen wij dit nog niet gedetailleerd aangeven. Er moeten die dag
(zaterdag) in ieder geval een aantal mensen beschikbaar zijn
zoals bijv. secretariepersoneelbuitendienstmedewerkers, brand
weerpersoneel enz. Uiteraard zullen wij de kosten zoveel mogelijk
beperkt houden.
6) T.a.v. de beveiliging van het gemeentehuis stelt de
voorzitter, dat in de beleidsnota volledige opening van zaken is
gegeven, kortheidshalve wordt hiernaar verwezen.
7) De criminaliteit.
Het is volkomen juist dat, als van gepleegde criminaliteit geen
aangiftewordt gedaan, er een vertekend beeld ontstaat.
De statistieken geven dan geen goed inzicht in de juiste
situatie, evenzoveel gaat het wat te ver om dit op deze gemeente
te betrekken. De omgang en de politie-mutaties sluiten goed op
elkaar aanMen hoort toch immers snel van gepleegde criminele
daden m onze kleine dorpsgemeenschap.
Wij blijven aktief op dit terrein met dien verstande dat in het
info-bulletin regelmatig^ aandacht hiervoor gevraagd zal worden.
_esamen met de rijkspolitie zal een informatie-avond voor de
inwoners worden georganiseerd. Met name het voorkomen van
misdaden (b.v. inbraken) zal dan als een van de onderwerpen
gepresenteerd worden.
Wat de bereikbaarheid van het politie-apparaat betreft stelt de
voorzitter, dat het hier^ geen gemeente-politie betreft en dat
.erhalve de bereikbaarheid, de inzet enz. een zorg van de politie
zelf is en dit dus niet door de gemeente geregeld kan worden.
Wij pogen uiteraard hiervoor aandacht te vragen in het reguliere
driehoeksoverleg justitie-politie-gemeenten)
Voor de vragen op pagina 9 geeft de voorzitter het woord aan
wethouder van Gastel.
7
De voorzitter gaat vervolgens in op de vraag m.b.t. de
akoestische rapportage, verband houdende met de reconstructie van
de dorpskern.
Bij de VR0M-subsidie-aanvraagverband houdende met de
reconstructie, hebben wij een akoestisch rapport gevoegd. Dit
rapport, opgemaakt door de dienst technische milieuzorg van het
Streekgewestgaf aan hoe hoog de geluidsbelasting op de gevels
was (aan d.b.a.'s) voor de reconstructie, alsmede hoe hoog die
zou zijn na de reconstructie. Dit was dus een prognose van de
toekomstige geluidsbelasting op de desbetreffende woningen.
Hierbij werd rekening gehouden met verlegging van de as van de
weg en de vermindering van het doorgaande verkeer (vrachtverkeer)
door de dorpskern. De verkeersbewegingen blijken na de
reconstructie conform de prognose te zijn uitgevallen, zodat de
gemaakte ramingen nagenoeg overeenkomen met hetgeen in realiteit
is gemeten. Het is zelfs zo, dat de geluidsreductie hoger is uit
gevallen dan geraamd. Op grond hiervan heeft het Ministerie van
V.R.O.M. de subsidie definitief vastgesteld. De akoestische
rapportage behoeft dus niet meer te worden overgedaan.
Hiernaast echter bestaat er nog een saneringsplan. Dit plan is
destijds door het Streekgewest opgesteld met als doelstelling om
de geluidsbelasting op de woningen terug te dringen. De
saneringsplannen van alle Streekgewest-gemeenten zijn aan
V.R.O.M. voorgelegd. Het Ministerie kent vervolgens jaarlijks aan
het Streekgewest budgetten toe om in enige of meerdere gemeenten
een saneringsproject uit te voeren. De plannen van de diverse
gemeenten zullen dus in enig jaar tot uitvoering komen. Deze
uitvoering is mede afhankelijk van bepaalde prioriteit d.w.z. in
de hoogte van de geluidsbelastingen.
Wat onze gemeente betreft, heeft er zich door de reconstructie
een daling in prioriteit voorgedaan. De sanering hier zal dus nog
wel plaatsvinden, maar deze is echter in prioriteit naar achter
geschoven om genoemde redenen.
T.a.v. de bemerkingen aangaande pagina's 123 en 124 zegt de
voorzitter, dat daar niets tekstueel verkeerd staat. Wij hebben
daar ronduit en duidelijk gesteld, dat we daar uitgaven voor 100%
opnemen en dat we voor 75% in de dekking hiervan voorzien. We
hebben ook aangegeven dat er ook nog een rentebijschrijving
plaats zal vinden.
Het interen wordt dus hiermede aangegeven.
Vervolgens geeft de voorzitter het woord aan wethouder
Verstraeten voor de beantwoording van de vragen zijn portefeuille
betreffende
Subsidieverordening
De bibliotheek krijgt een budget-subsidie van f 40.000,=, terwijl
daarnaast de exploitatie van het onroerend-goed verantwoord is op
de verdeeldienstWij laten hiermede zien, dat de exploitatie van
het onroerend goed een nadelig saldo heeft. Dit is volgens het
college een inzichtelijke weergave.