6 De uitgaven hiervoor moesten in latere fase toch gebeuren, maar e.e.a. wordt dus nu alleen naar voren gebracht. Extra kosten worden hierdoor dus vermeden. Een grootschalig onderzoek achten wij niet nodig. Het probleem spitst zich voornamelijk toe in wijziging van de service verlening. De gevolgen zijn te overzien, omdat Philips hiervoor bepaalde garanties heeft afgegeven. Wij hebben afgelopen jaar overleg gepleegd met de commissie die aestijds de advisering terzake de invoering van de automatisering ter hand heeft genomen. Deze evaluatie heeft niet geleid tot herziening van het destijds uitgebrachte advies. Geconcludeerd is dat het alleen een wisseling van de wacht betreft. 5) De open dag. Inderdaad zal deze dag kosten met zich meebrengen. Op dit moment kunnen wij dit nog niet gedetailleerd aangeven. Er moeten die dag (zaterdag) in ieder geval een aantal mensen beschikbaar zijn zoals bijv. secretariepersoneelbuitendienstmedewerkers, brand weerpersoneel enz. Uiteraard zullen wij de kosten zoveel mogelijk beperkt houden. 6) T.a.v. de beveiliging van het gemeentehuis stelt de voorzitter, dat in de beleidsnota volledige opening van zaken is gegeven, kortheidshalve wordt hiernaar verwezen. 7) De criminaliteit. Het is volkomen juist dat, als van gepleegde criminaliteit geen aangiftewordt gedaan, er een vertekend beeld ontstaat. De statistieken geven dan geen goed inzicht in de juiste situatie, evenzoveel gaat het wat te ver om dit op deze gemeente te betrekken. De omgang en de politie-mutaties sluiten goed op elkaar aanMen hoort toch immers snel van gepleegde criminele daden m onze kleine dorpsgemeenschap. Wij blijven aktief op dit terrein met dien verstande dat in het info-bulletin regelmatig^ aandacht hiervoor gevraagd zal worden. _esamen met de rijkspolitie zal een informatie-avond voor de inwoners worden georganiseerd. Met name het voorkomen van misdaden (b.v. inbraken) zal dan als een van de onderwerpen gepresenteerd worden. Wat de bereikbaarheid van het politie-apparaat betreft stelt de voorzitter, dat het hier^ geen gemeente-politie betreft en dat .erhalve de bereikbaarheid, de inzet enz. een zorg van de politie zelf is en dit dus niet door de gemeente geregeld kan worden. Wij pogen uiteraard hiervoor aandacht te vragen in het reguliere driehoeksoverleg justitie-politie-gemeenten) Voor de vragen op pagina 9 geeft de voorzitter het woord aan wethouder van Gastel. 7 De voorzitter gaat vervolgens in op de vraag m.b.t. de akoestische rapportage, verband houdende met de reconstructie van de dorpskern. Bij de VR0M-subsidie-aanvraagverband houdende met de reconstructie, hebben wij een akoestisch rapport gevoegd. Dit rapport, opgemaakt door de dienst technische milieuzorg van het Streekgewestgaf aan hoe hoog de geluidsbelasting op de gevels was (aan d.b.a.'s) voor de reconstructie, alsmede hoe hoog die zou zijn na de reconstructie. Dit was dus een prognose van de toekomstige geluidsbelasting op de desbetreffende woningen. Hierbij werd rekening gehouden met verlegging van de as van de weg en de vermindering van het doorgaande verkeer (vrachtverkeer) door de dorpskern. De verkeersbewegingen blijken na de reconstructie conform de prognose te zijn uitgevallen, zodat de gemaakte ramingen nagenoeg overeenkomen met hetgeen in realiteit is gemeten. Het is zelfs zo, dat de geluidsreductie hoger is uit gevallen dan geraamd. Op grond hiervan heeft het Ministerie van V.R.O.M. de subsidie definitief vastgesteld. De akoestische rapportage behoeft dus niet meer te worden overgedaan. Hiernaast echter bestaat er nog een saneringsplan. Dit plan is destijds door het Streekgewest opgesteld met als doelstelling om de geluidsbelasting op de woningen terug te dringen. De saneringsplannen van alle Streekgewest-gemeenten zijn aan V.R.O.M. voorgelegd. Het Ministerie kent vervolgens jaarlijks aan het Streekgewest budgetten toe om in enige of meerdere gemeenten een saneringsproject uit te voeren. De plannen van de diverse gemeenten zullen dus in enig jaar tot uitvoering komen. Deze uitvoering is mede afhankelijk van bepaalde prioriteit d.w.z. in de hoogte van de geluidsbelastingen. Wat onze gemeente betreft, heeft er zich door de reconstructie een daling in prioriteit voorgedaan. De sanering hier zal dus nog wel plaatsvinden, maar deze is echter in prioriteit naar achter geschoven om genoemde redenen. T.a.v. de bemerkingen aangaande pagina's 123 en 124 zegt de voorzitter, dat daar niets tekstueel verkeerd staat. Wij hebben daar ronduit en duidelijk gesteld, dat we daar uitgaven voor 100% opnemen en dat we voor 75% in de dekking hiervan voorzien. We hebben ook aangegeven dat er ook nog een rentebijschrijving plaats zal vinden. Het interen wordt dus hiermede aangegeven. Vervolgens geeft de voorzitter het woord aan wethouder Verstraeten voor de beantwoording van de vragen zijn portefeuille betreffende Subsidieverordening De bibliotheek krijgt een budget-subsidie van f 40.000,=, terwijl daarnaast de exploitatie van het onroerend-goed verantwoord is op de verdeeldienstWij laten hiermede zien, dat de exploitatie van het onroerend goed een nadelig saldo heeft. Dit is volgens het college een inzichtelijke weergave.

Raadsnotulen

Huijbergen: 1935-1996 | 1991 | | pagina 31