2
5. Verordening onroerend-goedbelasting 1992.
6. Automatisering.
7. Verordening reinigingsheffingen 1992 Huijbergen.
8. Onttrekking aan het openbaar verkeer van een gedeelte
(onverhard) van de Vossenholstraat.
9. Rondvraag.
10. Sluiting.
1Opening
Nadat alle aanwezige raadsleden de presentielijst hebben getekend
en deze door de voorzitter is afgesloten opent de voorzitter de
vergadering met gebed.
2. Ingekomen stukken.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de
raad de ingekomen stukken voor kennisgeving aan te nemen.
Begrotingen 1992 algemene dienst en grondbedrijf.
De voorzitter vraagt of er raadsleden zijn die namens hun fraktie
algemene beschouwingen wensen te houden.
Dhr. Maas wenst namens de fraktie Algemeen Belang algemene
beschouwingen te houden en mevr. v.d. Elshout-Gommers meldt zich
eveneens hiervoor namens de CDA-fraktie
De algemene beschouwingen van de twee genoemde frakties zijn als
bijlagen bij deze notulen gevoegd.
Na de algemene beschouwingen schorst de voorzitter de vergadering
voor beraad van het college van burgemeester en wethouders.
Na een tijdsbestek van ca. 1 uur heropent de voorzitter de
vergadering en gaat in op de algemene beschouwingen van het
Algemeen Belang en het C.D.A., voor zover dit uiteraard nodig is
geoordeeld
Evenals de frakties stelt de voorzitter, dat het college zeer
verheugd is met het resultaat dat deze begroting te zien geeft.
Voor het vele werk hieraan verricht dankt de voorzitter de mede
werkers ter secretarie bijzonder. De voorzitter dankt ook de twee
frakties voor het gedegen werk dat door hen geproduceerd is.
Hiermede heeft U vanuit uw optiek een goede visie op de begroting
weergegeven. Waardering hiervoor is zeker op zijn plaats.
Hierna gaan de voorzitter en de wethouders in op de
hoofdfunctiegewijs door de frakties gemaakte opmerkingen.
Aandacht voor de middelstand (C.D.A.).
Wethouder Verstraeten stelt, dat de aandacht voor de plaatselijke
middenstand terecht is. Een nader onderzoek instellen is gewenst.
Uiteraard zal e.e.a. dan dienen te geschieden in overleg met de
plaatselijke middenstanders. Onderwerpen zoals wijziging van de
openingstijden (bijv. op zondag) kunnen dan aan de orde worden
gesteld. In gezamenlijk overleg hopen wij dan de juiste
oplossingen te vinden.
Woningbouw (C.D.A. en Algemeen Belang).
De voorzitter stelt t.a.v. dit onderwerp, der er nog niets
zichtbaar is. Wij hebben hieromtrent regelmatig informeel overleg
hierover met U gevoerd.
3
Afgesproken is dat alles in het werk zal worden gesteld om zo
mogelijk een aantal problemen tegelijk op te lossen.
Wij denken hierbij dan aan het sportpark en de woningbouw. Tot op
heden zijn wij hierin niet geslaagd. Voor wat betreft woningbouw
is nog geen sprake van achterstand. Het oude bestemmingsplan liep
tot en met 1991 en een eventueel nieuw bestemmingsplangebied kan
dus op zijn vroegst in 1992 ingetreden worden.
De ontwikkelingen terzake zijn echter van dien aard, dat wij U
binnen nu en enkele maanden nader kunnen informeren omtrent een
mogelijke tijdelijke oplossing, in die zin, dat we ons
mogelijkheden kunnen verschaffen om voor enkele jaren woningen te
bouwen conform de richtgetallen, die behoren bij het groeiklasse-
model van onze gemeente.
Rampenplannen
Ten aanzien hiervan stelt de voorzitter, dat het rampenplan
"Doel" zich bevindt in de fase van de afronding. De
deelrapporten zijn vastgesteld door de beleidsgroep.
De deelrapporten zullen worden samengevoegd tot een rampenplan.
Hierna volgt de ontwikkeling van de rampenbestrijdingsplannen. De
regionale brandweer vervult hierin de hoofdfunctie. De taak van
de gemeenten is enigszins beperkt, omdat het hier
grensoverschrijdende rampenplannen betreft.
T.a.v. de gemeentelijke rampenplannen kan echter worden gesteld,
dat deze - niet meer zoals voorheen - puur en alleen gelden voor
iedere gemeente afzonderlijk, maar meer van toepassing behoren te
zijn voor een hele regio. De rampenplannen zijn derhalve onder
coördinatie van de regionale brandweer op elkaar afgestemd.
De rampenplannen behoeven goedkeuring van de Provincie. Deze
goedkeuring zal eerst dan plaatsvinden, wanneer voldoende
afstemming van de plannen onderling is bewerkstelligd. Zolang
niet alle plannen in de regio zijn ingediend vindt deze toetsing
door het provinciaal bestuur niet plaats.
Individueel oefeningen uitschrijven is in feite hierom niet
mogelijk. De teams zijn bemand met mensen uit de regio.
Oefeningen zijn dus alleen in regionaal verband mogelijk. Dit
sluit uiteraard goed aan op het functioneren van de regionale
brandweer in dit zelfde verband.
De rijksoverheid heeft aangeboden om bij oefeningen in dit
verband de gemeente te adviseren en te ondersteunen middels een
speciaal hiervoor in het leven geroepen team van deskundigen.
Wij hebben deze ondersteuning aangevraagd en wij wachten de
verdere ontwikkelingen af.
Voorwat de communicatie betreft tussen België en Nederland
aangaande mogelijke grensoverschrijdende calamiteiten, is het de
bedoeling, dat er een "hot-line" komt tussen de gouverneur van
Antwerpen en de Commissaris van de Koningin in de provincie
Noord-Brabant. Het tot stand komen van deze verbindingen zou een
stap in de goede richting zijn. Het z.s.m. over en weer melden
van grensoverschrijdende calamiteiten is van essentieel belang
voor de rampenbestrijding.