deheri vSrreLf:^óbaus"L~r% irsr1 rseen "ezeniijk °nder- had dLr ™n draagrrhaerco?LgT::„ntBe8wuoibtTvn bidrn rde verdaaering 13 -4- eerst het advies^n ^t^ V°°rstel aan te houden en wij e.e.a. verwoorden door het indienen van eeT^ie"135"'ZUllen De voorzitter guatin op de gemaakte opn|e n> b.t. automatiseringscommissie weet n a +- a betrokken zou worden bij de evaluatie va 113 Verloo]D van eni5e tijd diensten van deze commissie neen n-eb -v 0"e*a- Verder zouden wij van de die voortvloeide uit de reeds verstrekte m0Br maken aangaande de aanpassingen in de praktijk. Destijds heeftrealise^g ven e.e.a. dat alleen de evaluatie van het s„t +-commissie ermee ingestemd, de orde zou komen. automatiseringsproject nog in de commissie aan bij Sfbehandeling^an ÏTegrótina d^ V°°rStel past in hetgeea is besproken vulling van apparatuur en S^he^n T en aan- anders voor dan toe is afgesproken Z t W±j Stellen nu niets sluiting van het project ScSefg^1ÏÏd?ValUi'tlebSÏSPreki^ da" *1= af- Het college heef t^éer^eker Z±jdS hebben willen schuiven, verricht. yeel ^5 voor het werk dat de commissie heeft ^^P^oken^maar^atbdit^ét'college "^toch^^t ~^k van de commissie te vragen. De commissie is 7 beletten om toch het advies automatisering betrokken en ™de"TJ b±j 06 hierover een advies dienen uit te brencren wit" bl3 alle voorstellen zou komen, welke en hoeveel was bi i b *- Wlsten' dat er no? een investering derhalve was het verstandig geweest begr°tingsbehandeling niet bekend en Brin9 Hat is een beetje sneu voor de emissie1™0"" t0°h C°™issig raadplegen. werk voor Je rekening mag „e»e„ o7 7' "Sl de gr°te bulk wan het terzijde geschoven te worden. De co»isIie zafT 31168 dilaIM k°mt in dank afnemen. mmissie zal deze gang van zaken zeker niet De voorzitter stelt mot- a +- i inderdaad gesproken is over he/feit ^atV^ M3 begrotingsbehandeling en aanpassingen zouden dienen plaats'te vi a °P een aantal punten aanvullingen da ooMnissie nog eenbaai Mlêen^Sen Zï! tO0" afgesP™ken, dat bet De raad heeft toen niet de claim nel a a W°r en om e-e*a* te evalueren, betrokken zou dienen te b°k bp d" P™t tieven in het voorstel d.w z het is dit^f COmmissie' alsmede alterna- een andere werkwijze gehantelrd Er ziïn COmmiSSie heeft altijd waarna op basis van prijs kwaliteit alternatieven naast elkaar gelegd, genomen is. D kwallteit en mogelijkheden e.d. een beslissing behandeling^an^de^begrotin^is'^aanb0^ V°°rStelConform hetgeen is wat bij de gegaan op de weg die de commissie destijds^inaeblBrmede uiteraard voort- of meer afgerond is. Wij vraaen de h aangegeven heeft en welke nu min wij vragen derhalve instemming met dit voorstel. "Ue'rIadS™rden "e"St 16 volgende in te dienen: tisering eerst het advies onderhavige voorstel inzake de autoba- commissie tot op heden het hele r 3n automatlseringscobmissie welke Dhr. Verstraeten wenst Ize lïie begel"d bdg""- Na stemming blijkt de motie met 4 têgenT'st9 b"ngen' voorstel van het dagelijks bestuur hiermede ZvaardVerW°rpe° e" is hdt 7. Aanvrage rijksbijdrage in de kosten van uitvoering van gemeentelijke milieutaken Dhr. Verstraeten stelt, dat dit punt zijn fraktie ernstige zorgen baart. Het is niet zo dat wij de milieu-aktiviteiten niet steunen, integendeel, hoe beter de milieutaken worden uitgeoefend hoe beter dat het is. Het verhaal is echter dusdanig technisch, dat het bijna niet te volgen is. De onderliggende rapporten zijn van een dusdanige omvang, dat het meer dan een paar avonden studie vergt. Onze fraktie heeft te weinig tijd gehad om dit punt naar behoren te kunnen bestuderen. De hoeveelheid enerzijds en de complexiteit van het onderwerp anderzijds, zijn daarvan de oorzaak. De rode draad in het verhaal kunnen we ondersteunen en kunnen we volgen. Echter de voorwaarden waaronder, alsmede de financiële gevolgen die aan het voorstel kleven blijven voor onze fraktie vooralsnog onduidelijk. Wij vragen U derhalve - indien mogelijk - dit voorstel aan te houden voor een volgende vergadering teneinde hierover een beter oordeel te kunnen vormen en zodoende op een reële basis voor of tegen het voorstel te kunnen stemmen. De voorzitter antwoordt hierop, dat er in ieder geval niet de tijd is om dit voorstel aan te houden voor een volgende vergadering. Wij hebben U hieromtrent vorige vergadering reeds geïnformeerd. Eigenlijk had dit voorstel reeds vorige vergadering afgehandeld dienen te worden. Wij hadden echter wel bedenkingen tegen de berekeningen van een aantal uren, welke naar onze gemeente werden toegeschoven. Om deze reden hebben wij om een nader onderzoek gevraagd en dit kostte uiteraard tijd,waardoor wij nu wat minder tijd hebben dan er anders zou zijn geweest. Willen wij dus participeren in het project en de beschikbare subsidies hiervoor kunnen toucheren, dan zullen wij nu de beslissing hieromtrent moeten nemen. Zo niet, dan gaat de bijdrage en de regeling voor ons voorbij Wethouder Pelzers zegt wel begrip te hebben voor het standpunt van de C.D.A.- fraktie. In het voorstel spiegelen wij U echter niets voor wat niet juist is. Dat er op een gegeven moment een adequaat milieubeleid moet worden gevoerd, daar zult U beslist achter staan. Dat er ook voornemens zijn die niet of niet geheel worden uitgevoerd, dat weten we allemaal. In ons geval is het echter allemaal wat moeilijker. Er is namelijk een brief gekomen van de Inspecteur Volksgezondheid, waarin gesteld staat dat onze gemeente met nog 10 a 15 andere gemeenten, is aangewezen om "bijzonder aandacht" te krijgen m.b.t. het gehele milieubeleid. De ligging van onze gemeente in een grondwaterbeschermingsgebied zal hieraan niet vreemd zijn. Dit betekent regelmatig overleg over en toezicht op de uitvoering van al onze milieutaken c.q. het uitgestippelde beleid terzake. Indien wij straks het adequate niveau niet bereiken, betekent dit dat wij geconfronteerd zullen kunnen worden met een door de overheid opgelegde uit voering van het milieubeleid. Het is een slechte zaak om dit af te wachten. Er zijn uiteraard kosten mee gemoeid. Deze worden berekend op basis van benodigde mensjaren. Wij verwachten, dat het niet zo erg is dan dat het er uit ziet, want er spelen twee zaken n.l. enerzijds het krijgen van een stuk subsidie in de kosten en anderzijds zijn de legeskosten gebaseerd op een kostendekking van 50% van de werkelijke kosten. De legeskosten zijn uiteraard alleen van toepassing bij ver gunningsprocedures. Dit alles zal er waarschijnlijk toe leiden, dat we redelijk schadeloos uit het verhaal zullen komen. De financiële gevolgen zijn niet te overzien, als we straks niet aan het adequate uitvoeringsniveau van onze milieu taken voldoen. U kunt uiteraard kennis nemen van de brief van VROM. Ik hoop dat de samenhang van e.e.a. bij U duidelijk is geworden en dat U zich niet blind staart op de grote hoeveelheid cijfers, welke zijn vermeld in de diverse rapporten. De hoofdlijn in het voorstel, daar gaat het in principe om, aldus wethouder Pelzers.

Raadsnotulen

Huijbergen: 1935-1996 | 1990 | | pagina 5