ALGEMEEN BELANG HUIJBERGEN
ALGEMENE BESCHOUWINGEN 1990
blz. - 8 -
26/11/90
gebracht kunnen worden. Zoals wij U al eerder hebben gezegd, worden
deze instellingen met de beste bedoelingen opgericht. De eerste tijd is
een onzekere. Sommigen bloeien al snel dood, andere krijgen vaste voet
aan de grond en wanneer het zover is zijn ze geprofessionaliseerd en
gaan ze geld kosten. Vooral de organisatorische kanten slokken dan veel
tijd en geld op.
Voor wat betreft deze hoofdgroep leggen wij U de volgende vragen voor:
- Hoeveel maaltijden verzorgt de Stichting Gecoördineerd Ouderenwerk in
Huij bergen?
Hoeveel inwoners van Huijbergen maken gebruik van de sociale alarme
ring?
Welke andere van de door de Stichting Gecoördineerd Ouderenwerk
aangeboden diensten worden door inwoners van Huijbergen benut?
- Voor welk bedrag maken de inwoners van Huijbergen in 1991 naar
verwachting gebruik van de gemeentelijke bijdrage van biina
f. 24.000,-?
Hoofdfunctie 07; VOLKSGEZONDHEID
Reinig ine
De rainigmgskosten stijgen dit jaar en de komende jaren fors. Dit
wordt ondermeer veroorzaakt door het feit dat een ondernemer blijkbaar
het vuil goedkoper op kan halen dan een overheidsdienst Dit laatste
is de reden dat de twee grootste klanten van de HOP, te weten de
Wilhelminakazerne en het MBA, hun vuil niet meer door de HOP laten
ophalen.
De lasten moeten nu over de overige klanten verdeeld worden. De over
stap, van 2 overheidsinstellingen nog wel, is natuurlijk een teken aan
de wand. Het blijkt dat die ondernemer goedkoper kan werken dan een
overheidsinstelling. Deze kan hierin natuurlijk berusten en zijn ogen
sluiten of alles eens goed bekijken en onderzoeken hoe men met die
ondernemer in concurrentie kan treden. Doet zij dat niet dan wordt de
ramp nog veel groter. Ondernemers zullen de overheidsinstellingen die
het voorbeeld gaven volgen en voor het ophalen van hun vuil ook naar
die ondernemer overstappen. Het gelag wordt dan door de huishoudens
betaald omdat die door middel van verordeningen voor het ophalen van
hun vuil moeten betalen.
Rioolbeheersplan
In de vorige begroting maakte u ons al bang dat er een rioolrecht
geheven zou gaan worden met ingang van 1 januari 1991, te beginnen met
f. 95,- per jaar. Wij hebben toen al geprobeerd U daarvan te weerhou
den. Zelf geeft U op bladzijde 66 van de beleidsbegroting aan dat er
vermoedelijk winst uit het bestemmingsplan Demerstraat-Noord voor
aangewend kan worden.tenzij deze winst opgaat aan een nieuw sportcom
plex. Even eerder in ons verhaal hebben wij over dit laatste al vragen
gesteld. Wij menen dat de winst die U hier noemt, niet aangewend mag
worden voor ca. 100 inwoners, doch beter tot zijn recht komt in een
fonds waaruit het onderhoud en de vervanging van de riolering betaald
ALGEMEEN BELANG HUIJBERGEN
ALGEMENE BESCHOUWINGEN 1990
blz. - 9 -
26/11/90
kan worden. Dan komt het geld ten goede aan de gehele bevolking en kan
de heffing van rioolrecht geheel of gedeeltelijk achterwege blijven.
Voor wat betreft deze hoofdgroep leggen wij U de volgende vragen voor:
- Onderkent u de oorzaak waarom de twee grootste klanten bij de HOP
zijn weggegaan?
- Deelt U onze bezorgdheid dat alle ondernemers geen gebruik meer
zullen maken van de HOP? En zo ja welke maatregelen denkt u daartegen
te kunnen treffen?
- Hoe groot is de winst uit het bestemmingsplan Demerstraat-Noord?
- Wordt deze winst, zoals wij aanraden, bestemd voor het onderhoud en
de vervanging van de riolering? En zo ja wat zijn hiervan dan de
gevolgen voor de invoering en hoogte van een rioolbelasting?
Hoofdfunctie 09; FINANCIERING EN ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
Algemene inkomsten
In de uitkering komen wij de posten 7 'Uitkering grondoppervlakte
bebouwing' en 8 'uitkering hoogte bebouwing' tegen. In de raadsverga
dering van 14 november 1989 hebben wij een bedrag van f. 3.235,-
beschikbaar gesteld dat diende om deze gegevens te controleren. Nader
onderzoek zou daarbij uitwij zen dat deze uitkeringen met de verkregen
gegevens omhoog zouden gaan. Toch zien wij nog geen verassingen.
Jaarlijks stijgen deze posten. Het verschil tussen 1988 en 1989 is
f. 5.624,- meer, tussen 1989 en 1990 f. 3.542,- meer, tussen 1990 en
1991 f. 4.462,- meer en vervolgens f. 6.306,-, f. 5.008,- en f. 417,-.
Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat de resultaten van het
onderzoek hier niets mee te maken hebben.
Wij zien ook dit jaar weer een sluitende begroting voor ons, en ook
voor de komende jaren verwacht U hetzelfde. Dit geeft de burger moed.
Vorig jaar hebben wij als fractie Algemeen Belang samen met de WD aan
het slot van de Algemene Beschouwingen er op gewezen dat U de begroting
sluitend dient te houden zonder noemenswaardige lastenverhogingen voor
de burger. U kunt dit bereiken door:
- de uitgaven kritisch te bekijken;
- zuinig om te springen met het gemeenschapsgeld;
- indien mogelijk, wanneer een lastenverhoging onontkoombaar is, bezien
of die door de veroorzakers opgebracht kan worden.
Voor wat betreft deze hoofdgroep leggen wij U de volgende vragen voor:
- Wat is het resultaat van het onderzoek naar de posten 7 en 8 In de
algemene uitkering?
- Zijn er de komende jaren lastenverzwaringen voor de inwoners te
verwachten?
Dames en Heren, hierbij willen wij het laten. De fractie van Algemeen
Belang wil allen die hebben meegewerkt aan de totstandkoming van de
begroting bedanken voor hun inzet en goed verzorgd werk. Wij complimen
teren U voor Uw inspanning die ertoe heeft geleid, zoals U in de
begroting uiteenzet, dat ook in 1990 goed met het gemeenschapsgeld is