ALGEMEEN BELANG HUIJBERGEN
ALGEMENE BESCHOUWINGEN 1990
blz. - 4 -
26/11/90
- Wat is uw mening over het door de werkgroep Automatisering laten
opstellen van een evaluatie van de gedane keuzes?
- Is de uitbreiding van het foto-archief U echt f. 3.000,- waard?
- Onderkent U dat de uitbreiding van het foto-archief op gespannen voet
staat met de voorgenomen lastenverzwaringen?
- Worden de partijen die aan de verkiezingen hebben deelgenomen in de
redaktie van het informatiebulletin vertegenwoordigd?
- Wordt de partijen die aan de verkiezingen hebben deelgenomen de
mogelijkheid geboden om in het informatiebulletin te publiceren?
- Wat zijn Uw argumenten tegen het huren van een kluis bij de bank?
- Wat is uw reactie op onze vragen en suggesties met betrekking tot de
organisatorische beveiligingsmaatregelen?
Hoofdfunctie 01; OPENBARE ORDE EN VEILIGHETT)
Wij willen de mensen van onze vrijwillige brandweer een pluim geven
voor het vele werk dat zij ondanks grote gevaren hebben verricht
tijdens en na de januaristormen van dit jaar. Wij prijzen ons meer dan
gelukkig dat wij zoveel enthousiaste vrijwilligers bij de brandweer
hebben. Onlangs hebben wij besloten om een multifunctioneel voertuig
aan te schaffen nadat de landrover 30 jaar trouwe dienst had bewezen.
Wij wensen onze brandweer veel succes toe met het nieuwe voertuig.
Hoofdfunctie 02; VERKEER. VERVOER EN WATERSTAAT
Reconstructie
Wij staan er om bekend dat wij onze toezeggingen nakomen. Ook nu doen
wij dat. Zoals ik reeds aan het begin van mijn betoog aangaf kom ik dan
nu terug op de reconstructie van de dorpskern.
De verkeersveiligheid is door de veranderingen in de Westerstraat, de
Boomstraat en de Bergsestraat in sommige opzichten verbeterd terwijl er
in een aantal gevallen als gevolg van de veranderingen nieuwe onveilige
situaties zijn ontstaan.
Over de chicanes is al veel te doen geweest. Het resultaat van de
reconstructie zoals wij die nu aanschouwen is niet datgene, dat wij bij
de presentatie en de instemming van de Raad voorgeschoteld kregen. De
plannen zijn tijdens de uitvoering blijkbaar verder uitgekristalliseerd
en aangepast. Zelfs de chicanes remmen de snelheidsduivels niet af.
Integendeel. Waaghalzen, wegpiraten of mensen die iets tegen elkaar
hebben geven zelfs extra gas om als eerste bij de chicanes te zijn.
Hoge snelheden ziet men nog dagelijks. Het milieu wordt nu nog meer
belast door vele remmende en weer optrekkende auto's. Veel geluid- en
stankoverlast is het gevolg.
Het beoogde doel is bereikt maar nieuwe problemen zijn ontstaan. De
veronderstelde discipline is bij vele automobilisten aanwezig. Bij wie
dat niet het geval is zal dat er ook nu niet uitkomen. Toch hebben wij
deze grote uitgave voor een klein gedeelte van de weggebruikers gedaan.
Ironisch is het lot. De fietsers zijn in de huidige situatie vogelvrij
verklaard. De paaltjes zijn gezet ter bescherming van de voetgangers en
ALGEMEEN BELANG HUIJBERGEN
ALGEMENE BESCHOUWINGEN 1990
blz. - 5 -
26/11/90
ook daar is een welbekende middenstander niet gelukkig mee. Maar ja de
één heeft last van de dooi en de ander van de Vorst.
De fietsers hebben een strook die door de kleur van de bestrating is
aangegeven. Tussen deze strook en de stoepbanden bevindt zich echter
een gootje waar fietsers verplicht zijn in te duiken als twee auto's
elkaar tegemoetkomen. Als alles volgens plan inklinkt dan zal dit
gootje op gelijke hoogte komen met de weg en de fietsstrook. Nu echter
is het levensgevaarlijk als je met je fietswiel in zo'n gootje terecht
komt. Ook het neervallen bij een op een chicane afstormende auto is
niet denkbeeldig. De gevaren en schades die door de chicanes ontstaan
bij mist, sneeuw of ij zei hoeven wij u hopelijk niet te voorspellen.
Een ander gevolg van de huidigs situatie is dat vele automobilisten, en
met name bussen, de Wilhelmietenstraat nemen. Dit is geen gelukkige
ontwikkeling maar wel het gevolg van de veranderingen in de eerder
genoemde straten.
Gelukkig behoort niet iedereen tot het gilde van snelheidsmaniakken. De
mensen die rust zoeken kunnen nu volop genieten en zullen de verande
ringen waarderen. Men kan nu op zijn gemak door het dorp wandelen en
fietsen of op de mooi aangelegde terrassen zitten. Zij moeten echter
wel uitkijken voor de gevaren die wij hiervoor vermeldden.
Rolstoelvriendeli ikheid
Wij prijzen ons gelukkig dat u voor wat betreft de rolstoelvriendelijk
heid van ons dorp uitvoering geeft aan de voornemens van het vorige
College. Momenteel zijn er vermoedelijk slechts weinig gebruikers maar
na de ingebruikname van het nieuwe bejaardenhuis, tijdens activiteiten
van de stichting Zonnebloem en door de aantrekkingskracht van ons dorp
voor dagjesmensen zal het aantal rolstoelgebruikers deze maatregelen
zeker rechtvaardigen.
Verfraaiing dorpskern
Het bloembakkenprojeet heeft u waarschijnlijk afgekeken van de gemeente
Wouw, waar een dergelijk project al jaren bestaat. U hoeft voor ons
niet moeilijk te doen met een subsidie van 50% met een maximum. U kunt
wat ons aangaat volstaan met de in aanmerking komende bewoners een
aantal planten om niet te verstrekken. Zo doen ze dat in Wouw ook en
het werkt daar prima.
Voor wat betreft deze hoofdgroep leggen wij U de volgende vragen voor:
- Overweegt u de huidige opstelling van de chicanes zodanig aan te
passen dat zij weer voldoen aan de oorspronkelijke plannen? Of bent u
voornemens de huidige chicanes te verwijderen?
- Komt er voor de chicanes een voorrangsregeling waarbij het uitgaande
verkeer voorrang heeft op het inkomende verkeer?
- Erkent u de gevaren die door de reconstructie voor de fietsers zijn
ontstaan? En zo ja welke maatregelen denkt u daarvoor dan te treffen?
- Hoe lang duurt het totdat de weg zover is ingeklonken dat de gootjes
op gelijke hoogte komen met het wegdek?
- Is de door u voorgestane rolstoelvriendelijkheid van Huijbergen
gerealiseerd voor de zomer 1991?
- Neemt u ons wijzigingsvoorstel voor het bloembakkenprojeet over? En
zo nee waarom niet?