ALGEMEEN BELANG HUIJBERGEN
ALGEMENE BESCHOUWINGEN 1990
blz. - 2 -
26/11/90
Een woord van dank aan degenen die het voor elkaar kregen hiervoor
ongeveer f. 715.000,- subsidie op te strijken is hier zeker op zijn
plaats
Tot zover enige algemene opmerkingen. Ik wil nu overgaan tot een
hoofdstuksgewijze behandeling van de voorliggende begroting.
Hoofdfunctie 0; ALGEMEEN BESTUUR
Streekgewest
Vorig jaar in de Algemene Beschouwingen en 2 maanden geleden nog, heeft
onze i-racLie gewaarschuwd tegen de steeds verder toenemende uitgaven
aan het Streekgewest. Ook voor het jaar 1991 zien we weer een stijging
van f. 60.000,- naar f. 70.000,-.
Indien het Streekgewest taken overneemt van de gemeentes waardoor die
minder uitgaven krijgen, is hiertegen geen bezwaar. Wij blijven er
echter op hameren dat het gewest geen stille voorbode mag worden van de
komende gemeentelijke herindeling noch dat zij een 4e bestuurlaag mag
worden waardoor taken dubbel of ondoelmatig gedaan worden. Voor de
argeloze waarnemer lijkt het soms wel of men elkaar alleen maar aan het
werk houdt door dikke boekwerken en nota's met ambtelijke taal te
produceren om op anderen indruk te maken, terwijl die ander niet eens
fatsoenlijk de tijd krijgt de stukken te lezen.
De bureaucratie bij de overheid is allang bekend. Er wordt veel over
bodig werk gedaan. Bij ministeries werken zoveel mensen dat velen niet
eens weten wat met het werk, dat zij gedaan hebben, verder gebeurt.
Andere zaken worden weer tot het oneindige gecontroleerd. Desondanks
constateert de Algemene Rekenkamer keer op keer dat het vaak een grote
puinhoop is. Het ontstaan van zo'n bureaucratie is één van de argumen
ten die gebruikt kan worden tegen de voorstanders van de gemeentelijke
herindeling, waaraan Huijbergen ook niet lijkt te ontkomen. Grote
bestuursorganisaties geven helemaal geen waarborgen voor efficiënter
werken. Het tegendeel is waar.
Een samenwerkingsverband waar specialisten werken, die moeilijke zaken
voor de individuele gemeentes in opdracht behandelen, is juist. De
kleinere gemeentes zijn echter zeer goed in staat om de normale werk
zaamheden te verrichten. Het blijkt zelfs dat kleinere gemeentes beter
functioneren en er financieel vaak beter voorstaan dan hun grotere
broeders
Opbouw foto-archief
Wij hebben kennis genomen van Uw voornemen om 425 oude aanzichtkaarten
van onze gemeente te kopen voor f. 2.500,- tot f. 3.000,-. Enige
twijfel bestaat er bij ons of de waarde van oude aanzichtkaarten wel zo
hoog is. De één kent er een hoge waarde aan toe, de ander geen enkele.
U moet ook niet vergeten dat dit een luxe-uitgave is. Men kan zoiets
alleen doen als men zich dat kan permitteren.
Verzamelaars zijn rijke mensen. U kunt zich niet veroorloven om als een
rijke te leven en even later lastenverzwaringen voor te stellen. De
bevolking zal u dan terecht verwijten maken.
ALGEMEEN BELANG HUIJBERGEN
ALGEMENE BESCHOUWINGEN 1990
blz. - 3 -
26/11/90
Informatiebulletin
Wij juichen het toe dat U voornemens bent om periodiek een informatie
bulletin uit te geven. Wij vragen ons echter af wie deze taak op zich
gaat nemen. Als dit een uitgave wordt die volledig door B&W geredigeerd
wordt ontstaat het gevaar dat partijen die besturen hun mening te pas
en te onpas kunnen propageren en de oppositie benadeeld wordt. Het
lijkt ons daarom een goede zaak dat de partijen die aan de verkiezingen
hebben deelgenomen vertegenwoordigd kunnen worden in de redactie.
Voorts bevelen wij aan om in het informatiebulletin ruimte te reser
veren voor bijdragen van de politieke partijen. Het informatiebulletin
zal daarmee naar onze overtuiging veel aan levendigheid kunnen winnen.
Beveiliging van het gemeentehuis
U wilt de kluis vervangen door een, zoals u dat noemt, brandwerend
exemplaar. U wilt twee vliegen in één klap vangen. U wilt een kluis
voor het opbergen van blanco documenten en een brandwerende kast voor
het opbergen van electronische gegevensdragers en software.
Vele gemeenten huren een kluis bij een bank en halen 1 s morgens de
documenten op die zij die dag denken nodig te hebben. Hier doemt
blijkbaar het spook van overvallen op wanneer men in 30 seconden van de
bank naar het gemeentehuis loopt. Wij vinden echter dat u de investe-
ringslasten van een eigen brandwerende kluis moet afwegen tegen het
huren van een soortgelijke kluis bij de bank. U mag de beveiliging van
een eigen brandwerend kluisje ook niet onderschatten. Dit soort
kluisjes worden bij diefstal eenvoudig uitgehakt en meegenomen. Een
tijdklok helpt in dat geval ook niet.
Wij bevelen u daarom van harte aan het huren van een kluis bij de bank
te heroverwegen.
Een goed alarmeringssysteem is geen overbodige luxe. Er wordt zoveel
gebruik gemaakt van het gemeentehuis, ook in de avonduren, dat je bijna
kunt spreken van een tweede gemeenschapshuis. Vele vergaderingen en
besprekingen vinden ook na de kantooruren en in da weekenden plaats.
Dit is een goed teken. Het zal echter een grote discipline vragen
wanneer u wilt beveiligen. Wij vragen ons af wie, op welke tijd, de
dagelijkse sluitronde doet. Is dat de burgemeester die s nachts in
plaats van te Dommelen om twaalf uur voor Nachtwacht gaat spelen? Het
valt ons trouwens op dat vaak ramen van de bovenverdieping aan de
oostzijde van dit gebouw, dat is die (wijzen) kamer, s nachts open
staan. Een eenvoudige trapleer is zo al voldoende om alle dure bevei
ligingsmaatregelen zinloos te laten zijn.
U zult moeten onderzoeken of U een sleutel met certificaat aan moet
schaffen. Er moet een bewijs zijn dat iemand tekent die een sleutel in
zijn bezit heeft. Indien U met infrarood werkt, moet degene die het
gemeentehuis opent of sluit, de werking hiervan kennen.
Wij bevelen U aan of door eenvoudige bouwkundige voorzieningen wellicht
volstaan kan worden met het beveiligen van bepaalde ruimtes.
Voor wat betreft deze hoofdgroep leggen wij U de volgende vragen voor:
- Verloopt de invoering van de automatisering nog steeds naar wens?
- Zijn er de komende tijd nog investeringen op automatiseringsgebied te
verwachten? En zo ja welke en wordt daar de werkgroep Automatisering
dan bij betrokken?