ALGEMEEN BELANG HUIJBERGEN ALGEMENE BESCHOUWINGEN 1990 blz. - 4 - 26/11/90 Wat is uw mening over het door de werkgroep Automatisering laten opstellen van een evaluatie van de gedane keuzes? - Is de uitbreiding van het foto-archief U echt f. 3.000,- waard? - Onderkent U dat de uitbreiding van het foto-archief op gespannen voet staat met de voorgenomen lastenverzwaringen? - Worden de partijen die aan de verkiezingen hebben deelgenomen in de redaktie van het informatiebulletin vertegenwoordigd? - Wordt de partijen die aan de verkiezingen hebben deelgenomen de mogelijkheid geboden om in het informatiebulletin te publiceren? - Wat zijn Uw argumenten tegen het huren van een kluis bij de bank? - Wat is uw reactie op onze vragen en suggesties met betrekking tot de organisatorische beveiligingsmaatregelen? Hoofdfunctie 01; OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID Wij willen de mensen van onze vrijwillige brandweer een pluim geven voor het vele werk dat zij ondanks grote gevaren hebben verricht tijdens en na de januaristormen van dit jaar. Wij prijzen ons meer dan gelukkig dat wij zoveel enthousiaste vrijwilligers bij de brandweer hebben. Onlangs hebben wij besloten om een multifunctioneel voertuig aan te schaffen nadat de landrover 30 jaar trouwe dienst had bewezen. Wij wensen onze brandweer veel succes toe met het nieuwe voertuig. Hoofdfunctie 02; VERKEER. VERVOER EN WATERSTAAT Reconstructie Wij staan er om bekend dat wij onze toezeggingen nakomen. Ook nu doen wij dat. Zoals ik reeds aan het begin van mijn betoog aangaf kom ik dan nu terug op de reconstructie van de dorpskern. De verkeersveiligheid is door de veranderingen in de Westerstraat, de Boomstraat en de Bergsestraat in sommige opzichten verbeterd terwijl er in een aantal gevallen als gevolg van de veranderingen nieuwe onveilige situaties zijn ontstaan. Over de chicanes is al veel te doen geweest. Het resultaat van de reconstructie zoals wij die nu aanschouwen is niet datgene, dat wij bij de presentatie en de instemming van de Raad voorgeschoteld kregen. De plannen zijn tijdens de uitvoering blijkbaar verder uitgekristalliseerd en aangepast. Zelfs de chicanes remmen de snelheidsduivels niet af. Integendeel. Waaghalzen, wegpiraten of mensen die iets tegen elkaar hebben geven zelfs extra gas om als eerste bij de chicanes te zijn. Hoge snelheden ziet men nog dagelijks. Het milieu wordt nu nog meer belast door vele remmende en weer optrekkende auto's. Veel geluid- en stankoverlast is het gevolg. Het beoogde doel is bereikt maar nieuwe problemen zijn ontstaan. De veronderstelde discipline is bij vele automobilisten aanwezig. Bij wie dat niet het geval is zal dat er ook nu niet uitkomen. Toch hebben wij deze grote uitgave voor een klein gedeelte van de weggebruikers gedaan. Ironisch is het lot. De fietsers zijn in de huidige situatie vogelvrij verklaard. De paaltjes zijn gezet ter bescherming van de voetgangers en ALGEMEEN BELANG HUIJBERGEN ALGEMENE BESCHOUWINGEN 1990 blz. - 5 - 26/11/90 ook daar is een welbekende middenstander niet gelukkig mee. Maar ja de één heeft last van de dooi en de ander van de Vorst. De fietsers hebben een strook die door de kleur van de bestrating is aangegeven. Tussen deze strook en de stoepbanden bevindt zich echter een gootje waar fietsers verplicht zijn in te duiken als twee auto's elkaar tegemoetkomen. Als alles volgens plan inklinkt dan zal dit gootje op gelijke hoogte komen met de weg en de fietsstrook. Nu echter is het levensgevaarlijk als je met je fietswiel in zo'n gootje terecht komt. Ook het neervallen bij een op een chicane afstormende auto is niet denkbeeldig. De gevaren en schades die door de chicanes ontstaan bij mist, sneeuw of ijzei hoeven wij u hopelijk niet te voorspellen. Een ander gevolg van de huidige situatie is dat vele automobilisten, en met name bussen, de Wilhelmietenstraat nemen. Dit is geen gelukkige ontwikkeling maar wel het gevolg van de veranderingen in de eerder genoemde straten. Gelukkig behoort niet iedereen tot het gilde van snelheidsmaniakken. De mensen die rust zoeken kunnen nu volop genieten en zullen de verande ringen waarderen. Men kan nu op zijn gemak door het dorp wandelen en fietsen of op de mooi aangelegde terrassen zitten. Zij moeten echter wel uitkijken voor de gevaren die wij hiervoor vermeldden. Ro1stoelvriendeli ikheid Wij prijzen ons gelukkig dat u voor wat betreft de rolstoelvriendelijk heid van ons dorp uitvoering geeft aan de voornemens van het vorige CollegeMomenteel zijn er vermoedelij k slechts weinig gebruikers maar na de ingebruikname van het nieuwe bejaardenhuis, tijdens activiteiten van de stichting Zonnebloem en door de aantrekkingskracht van ons dorp voor dagjesmensen zal het aantal rolstoelgebruikers deze maatregelen zeker rechtvaardigen. Verfraaiing dorpskern Het bloembakkenprojeet heeft u waarschijnlijk afgekeken van de gemeente Wouw, waar een dergelijk project al jaren bestaat. U hoeft voor ons niet moeilijk te doen met een subsidie van 50% met een maximum. U kunt wat ons aangaat volstaan met de in aanmerking komende bewoners een aantal planten om niet te verstrekken. Zo doen ze dat in Wouw ook en het werkt daar prima. Voor wat betreft deze hoofdgroep leggen wij U de volgende vragen voor: - Overweegt u de huidige opstelling van de chicanes zodanig aan te passen dat zij weer voldoen aan de oorspronkelijke plannen? Of bent u voornemens de huidige chicanes te verwijderen? - Komt er voor de chicanes een voorrangsregeling waarbij het uitgaande verkeer voorrang heeft op het inkomende verkeer? - Erkent u de gevaren die door de reconstructie voor de fietsers zijn ontstaan? En zo ja welke maatregelen denkt u daarvoor dan te treffen? - Hoe lang duurt het totdat de weg zover is ingeklonken dat de gootjes op gelijke hoogte komen met het wegdek? - Is de door u voorgestane rolstoelvriendelijkheid van Huijbergen gerealiseerd voor de zomer 1991? - Neemt u ons wijzigingsvoorstel voor het bloembakkenprojeet over? En zo nee waarom niet?

Raadsnotulen

Huijbergen: 1935-1996 | 1990 | | pagina 42