8 Het bedrag van f 16.000,= voor de organisatiekosten van het G.O.W. is erg hoog. Wij hopen, dat deze investering ook de nodige resultaten zal afwerpen. De vermoedelijke winst bedraagt f 167.000,= en in de reserve voor de riolering stoppen zou zeker een goede aanzet zijn. Wat de eventuele gevolgen hiervan zouden zijn voor de rioolbelasting komt niet helemaal uit de verf. Bovendien is het niet duidelijk wanneer de rioolbelasting nu wordt ingevoerd. Ditonderzoek zou als resultaat hebben, dat de jaarlijkse uit kering met ca. f 10.000,= verhoogd gaat worden. Dit onderzoek valt dus positief uit voor de algemene uitkering in de toekomst. Wij hopen dit resultaat spoedig in werkelijke cijfers terug te zien. M.b.t. de belastingverhoging juichen wij toe, dat U voorshands toezegt dat deze verhogingen - onvoorziene omstandigheden voor behouden - niet meer als het trendmatige zullen bedragen. Wethouder Verstraeten De winst van de C.A.I. is minimaal. Bedragen van f 1.500,= tot f. 2.000,= leiden niet tot spectaculaire daling van de kapitaal- lasten. Wij hebben regelmatig overleg met het bestuur. Het Vivoo-bestuur geeft de nodige aandacht aan het kostenaspect. De accommodatie is slecht en bij strenge winters wordt er veel energie gebruikt. Door het aanleggen van bepaalde gebruiksnormen ben je dan min of meer oneigenlijk bezig. Dit kun je pas doen als de zaak geoptimaliseerd is en hiervoor zijn investeringen nodig. Op korte termijn kunnen we geen investeringen doen om de U bekende redenen. Tegen alle verwachtingen in is het aantal jeugdleden toegenomen. Dit kun je alleen maar bereiken, wanneer een vereniging creatief bezig is met de jeugd. Dit is op zich zelf een compliment waard. De bijdrage van f 16.000,= is inderdaad vrij hoog te noemen. Het is toch zinvol om eens contact te leggen met het bestuur van het G.O.W.dan kunt U namelijk zelf vaststellen wat er met dit geld zoal gedaan wordt. Persoonlijk neem ik deel aan het subsidiënten- overleg en ben er zo achter gekomen wat hun aktiviteiten zijn. Dit is geen vrijwilligerswerk meer, maar een professionele aanpak van het ouderenbeleid. De toenemende vergrijzing maakt een derge lijke aanpak meer dan nodig. Het bedrag van f 16.000,= is hieraan goed besteed en dit vormt in het licht gezien van de gehele begroting slechts een bescheiden bedrag. De voorzitter stelt hieromtrent, dat in de beleidsvoornemens is aangegeven, dat er een rioolbeheerplan is ontwikkeld. Dit plan moet ingevolge de provinciale richtlijnen nog verder uitgewerkt worden. Een financieel plaatje zal hier dan weer op volgen en eerst dan kan pas vastgesteld worden hoe hoog de bij drage gaat worden. Er zullen dan ook keuzemogelijkheden zijn in de zin van de duur van de afschrijvingstermijn enz. Het is te prematuur om nu te zeggen wat het effect zal zijn van het reserveren van die f 167.000,=. Hiervoor dient het financiële last-bedrag bekend te zijn en de gegevens om dit vast te stellen ontbreken nog. Voor de begroting 1992 moeten deze cijfers bekend zijn en zullen wij uw Raad hiervoor een verordening ter vast stelling aanbieden. Na deze beraadslaging besluit de raad zonder hoofdelijke stemming tot vaststelling van de gemeentebegroting 1991. 4. Vaststelling tarieven onroerend-goedbelastingen 1991. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad conform het voorstel van het dagelijks bestuur. 5. 6e Wijziging "Verordening reinigingsheffingen Huiibergen 1981" Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad conform het voorstel van het dagelijks bestuur. 6. Subsidiëring kinderopvang. Dhr. Buijsse stelt, dat tijdelijke huisvesting is gevonden bij Fokker. Dit in afwachting van het ter beschikking komen van de kleuterschool. De verbouwingskosten ad f 146.000,= zijn geen kleinigheid. Zeker in relatie tot de tijdelijkheid van deze zaak, lijkt het ons weinig zinvol om deze kosten te maken. Het huurcontract wordt voor onbepaalde tijd om niet afgesloten. De huur moet 1 jaar van te voren worden opgezegd, waarbij de voorwaarde is opgenomen, dat indien de huur binnen 4 jaar wordt opgezegd, er van de investeringen in het gebouw f 100.000,= aan de gemeenten vergoed moet worden. De overheid heeft de mond vol over bezuinigingen, maar waar het kinderopvang betreft is er een nieuwe subsidiemogelijkheid geschapen. Wij zijn er bang voor, dat na verloop van tijd - nadat de kinderopvang van de grond is gekomen - de subsidiekraan weer dichtgedraaid zal worden. Er bestaat dus de kans, dat dan de gemeenschap weer voor de kosten opdraait in de vorm van een onderdeel van de gemeentebegroting. Dit kan de gemeenschap wederom vele tienduizenden guldens gaan kosten. Er moet voor gewaakt worden dat wij niet voor deze kosten opdraaien. Wethouder Verstraeten deelt mede, dat de optie "de kleuterschool aan de Putseweg" m.b.t. kinderopvang is afgevallen. Het gaat dus uitsluitend om het gebouw van Fokker. De investeringen moesten in 1990 plaatsvinden. Indien dit niet mogelijk was had dit tot gevolg dat alle investeringsbijdragen kwamen te vervallen. Ouderenwerk Exploitatie bestemmingsplan Demerstraat—Noord Onderzoek t.b.v. algemene uitkering De Kabel—TV. Energieverbruik voetbal Ouderenzorg Rioolbelasting

Raadsnotulen

Huijbergen: 1935-1996 | 1990 | | pagina 39