8
Het bedrag van f 16.000,= voor de organisatiekosten van het
G.O.W. is erg hoog. Wij hopen, dat deze investering ook de nodige
resultaten zal afwerpen.
De vermoedelijke winst bedraagt f 167.000,= en in de reserve voor
de riolering stoppen zou zeker een goede aanzet zijn. Wat de
eventuele gevolgen hiervan zouden zijn voor de rioolbelasting
komt niet helemaal uit de verf.
Bovendien is het niet duidelijk wanneer de rioolbelasting nu
wordt ingevoerd.
Ditonderzoek zou als resultaat hebben, dat de jaarlijkse uit
kering met ca. f 10.000,= verhoogd gaat worden. Dit onderzoek
valt dus positief uit voor de algemene uitkering in de toekomst.
Wij hopen dit resultaat spoedig in werkelijke cijfers terug te
zien.
M.b.t. de belastingverhoging juichen wij toe, dat U voorshands
toezegt dat deze verhogingen - onvoorziene omstandigheden voor
behouden - niet meer als het trendmatige zullen bedragen.
Wethouder Verstraeten
De winst van de C.A.I. is minimaal. Bedragen van f 1.500,= tot
f. 2.000,= leiden niet tot spectaculaire daling van de kapitaal-
lasten.
Wij hebben regelmatig overleg met het bestuur. Het Vivoo-bestuur
geeft de nodige aandacht aan het kostenaspect.
De accommodatie is slecht en bij strenge winters wordt er veel
energie gebruikt. Door het aanleggen van bepaalde gebruiksnormen
ben je dan min of meer oneigenlijk bezig. Dit kun je pas doen als
de zaak geoptimaliseerd is en hiervoor zijn investeringen nodig.
Op korte termijn kunnen we geen investeringen doen om de U
bekende redenen.
Tegen alle verwachtingen in is het aantal jeugdleden toegenomen.
Dit kun je alleen maar bereiken, wanneer een vereniging creatief
bezig is met de jeugd. Dit is op zich zelf een compliment waard.
De bijdrage van f 16.000,= is inderdaad vrij hoog te noemen. Het
is toch zinvol om eens contact te leggen met het bestuur van het
G.O.W.dan kunt U namelijk zelf vaststellen wat er met dit geld
zoal gedaan wordt. Persoonlijk neem ik deel aan het subsidiënten-
overleg en ben er zo achter gekomen wat hun aktiviteiten zijn.
Dit is geen vrijwilligerswerk meer, maar een professionele aanpak
van het ouderenbeleid. De toenemende vergrijzing maakt een derge
lijke aanpak meer dan nodig. Het bedrag van f 16.000,= is hieraan
goed besteed en dit vormt in het licht gezien van de gehele
begroting slechts een bescheiden bedrag.
De voorzitter stelt hieromtrent, dat in de beleidsvoornemens is
aangegeven, dat er een rioolbeheerplan is ontwikkeld.
Dit plan moet ingevolge de provinciale richtlijnen nog verder
uitgewerkt worden. Een financieel plaatje zal hier dan weer op
volgen en eerst dan kan pas vastgesteld worden hoe hoog de bij
drage gaat worden. Er zullen dan ook keuzemogelijkheden zijn in
de zin van de duur van de afschrijvingstermijn enz.
Het is te prematuur om nu te zeggen wat het effect zal zijn van
het reserveren van die f 167.000,=. Hiervoor dient het financiële
last-bedrag bekend te zijn en de gegevens om dit vast te stellen
ontbreken nog. Voor de begroting 1992 moeten deze cijfers bekend
zijn en zullen wij uw Raad hiervoor een verordening ter vast
stelling aanbieden.
Na deze beraadslaging besluit de raad zonder hoofdelijke stemming
tot vaststelling van de gemeentebegroting 1991.
4. Vaststelling tarieven onroerend-goedbelastingen 1991.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de
raad conform het voorstel van het dagelijks bestuur.
5. 6e Wijziging "Verordening reinigingsheffingen Huiibergen
1981"
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de
raad conform het voorstel van het dagelijks bestuur.
6. Subsidiëring kinderopvang.
Dhr. Buijsse stelt, dat tijdelijke huisvesting is gevonden bij
Fokker. Dit in afwachting van het ter beschikking komen van de
kleuterschool. De verbouwingskosten ad f 146.000,= zijn geen
kleinigheid. Zeker in relatie tot de tijdelijkheid van deze zaak,
lijkt het ons weinig zinvol om deze kosten te maken.
Het huurcontract wordt voor onbepaalde tijd om niet afgesloten.
De huur moet 1 jaar van te voren worden opgezegd, waarbij de
voorwaarde is opgenomen, dat indien de huur binnen 4 jaar wordt
opgezegd, er van de investeringen in het gebouw f 100.000,= aan
de gemeenten vergoed moet worden.
De overheid heeft de mond vol over bezuinigingen, maar waar het
kinderopvang betreft is er een nieuwe subsidiemogelijkheid
geschapen. Wij zijn er bang voor, dat na verloop van tijd - nadat
de kinderopvang van de grond is gekomen - de subsidiekraan weer
dichtgedraaid zal worden. Er bestaat dus de kans, dat dan de
gemeenschap weer voor de kosten opdraait in de vorm van een
onderdeel van de gemeentebegroting. Dit kan de gemeenschap
wederom vele tienduizenden guldens gaan kosten. Er moet voor
gewaakt worden dat wij niet voor deze kosten opdraaien.
Wethouder Verstraeten deelt mede, dat de optie "de kleuterschool
aan de Putseweg" m.b.t. kinderopvang is afgevallen. Het gaat dus
uitsluitend om het gebouw van Fokker. De investeringen moesten in
1990 plaatsvinden. Indien dit niet mogelijk was had dit tot
gevolg dat alle investeringsbijdragen kwamen te vervallen.
Ouderenwerk
Exploitatie bestemmingsplan Demerstraat—Noord
Onderzoek t.b.v. algemene uitkering
De Kabel—TV.
Energieverbruik voetbal
Ouderenzorg
Rioolbelasting