HOOFDFUNCTIE 1 OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID Met de openbare orde en veiligheid is het in Huijbergen gelukkig goed gesteld. Vergeleken met vele andere plaatsen heerst hier nog een rust en veiligheid waarvan men elders alleen maar kan dromen en zeggen: "Das war einmal." Hier kan men nog rustig over straat lopen, ook 's avonds. Hier worden ieders eigendommen meestal met rust gelaten. Wanneer er een keer iets gebeurt dat niet door de beugel kan, reageert de sociale controle direct. Even snel als het komt is het ook weer verdwenen. Het moet een heerlijkheid zijn om hier de orde te handhaven. In onze vorige beschouwingen hebben wij nog gesproken over de vervanging van de Landrover. Al vele jaren is hierover veel te doen geweest, doch het laatste jaar is het opvallend rustig. Is de behoefte aan vervanging verdwenen, of is het de stilte voor de storm Misschien komt het, omdat wij het afgelopen jaar niet met grote branden geconfronteerd zijn. Indien echter, om welke reden dan ook, tot vervanging overgegaan dient te worden, moet ook met de dubbele bestemming rekening worden gehouden. Naast de bestemming als tweede auto voor de brandweer, wilt u immers dit voertuig ook voor gemeentewerken inzetten. Kunt u ons zeggen: le. is de vervanging nu niet meer urgent 2e. wanneer denkt u dan wel dat vervanging aan de orde komt 3e. vergeet u onze suggestie niet om zowel de leden van de brandweer als de mensen van gemeentewerken in de besluitvorming te betrekken HOOFDFUNCTIE 2 VERKEER, VERVOER EN WATERSTAAT Reconstructie dorpskern Momenteel is deze in volle gang. De hoorzitting begin dit jaar werd druk bezocht en vele mensen kwamen met goede suggesties en opmerkingen. Hierdoor is bereikt dat u nog goede veranderingen aan het plan heeft kunnen aanbrengen. Bij de uitvoering van het eerste gedeelte kwamen wij echter voor onaangename verrassingen te staan.Weggebruikers waren het niet eens met de genomen verkeersmaatregelen en reden dwars door de afzettingen en het werk in uitvoering heen. Men is zo dom om niet te beseften dat radicalere beperkingen moeten volgen en het werk langer gaat duren. Vervolgens klaagden enkele middenstanders over omzetverlies en anderen over bereikbaarheid en omrijden. Wij denken, dat het uitvoeren van werkzaamheden niet zonder hinder kan geschieden. Als iemand zijn huis verbouwt staat de boel toch ook overhoop, kookt men op een kampeerstelletje of woont men tijdelijk in een caravan. In goed overleg moeten zowel de ondernemers als de bewoners zoveel mogelijk gespaard worden alsook de werkzaamheden doorgang kunnen vinden. Het optreden van een enkeling vonden wij zeer ongepast en wij zijn van mening dat u tot nu toe alles heeft gedaan om soms zelfs 's nachts of in het week-end de problemen van ieder zo goed mogelijk op te lossen. Zoals inmiddels al is gebleken, is echter elke verandering geen verbetering. In het verleden waren er op het punt waar de Abdijlaan op de Westerstraat uitkomt, aanrijdingen. Men weet dit aan het feit dat het verkeer komende uit Ossendrecht geen voorrang gaf aan het verkeer komende uit Hoogerheide, dat op de voorrangsweg reed. De CDA-fractie meende de problemen op dit punt te kunnen oplossen. Toch gaan de aanrijdingen in de nieuwe situatie gewoon door. Velen zien niet dat er borden staan aangevende dat het verkeer op de rotonde voorrang heeft en nemen van rechts komende zonder meer zelf voorrang met het van oudsher bekende gevolg. Anderen doen het nog slimmer en snijden 3/4 rondje-rijden af door 1/4 tegen de rijrichting in te rijden. U ziet, het is erg maar waar. Deze rotondes zijn een modeverschijnsel. Zij remmen de snelheid van de automobilist goedschiks of kwaadschiks af, doch geven op geen enkele wijze een grotere veiligheid voor de weggebruiker. Inmiddels gaat het werk in de Westerstraat door. Wij hebben moeten wennen aan het gegeven dat de containers niet meer door het dorp denderen. De rust is weergekeerd.Het is eigenlijk nu te rustig ineens. Het is alsof je uit een discotent op straat komt. De stilte hoor je. Het was echter ook één van de doelstellingen. Dit is al bereikt, maar het is voor velen nog vreemd en wennen. Wij verwachten dat Huijbergen hierdoor meer een toeristische attractie gaat worden. Hopelijk zullen de fietsende passanten meer in het laatje brengen bij de middenstand dan de bestuurders van de containers, die met grote snelheid door het dorp denderden, de weg vernielden en niets besteedden. Wij weten echter dat aan ieder werk een prijskaartje hangt. Bij het voorstel is een overzicht van de kosten gegeven naar de toen bekende gegevens. Kunt u nu aangeven hoe het verloop op dit moment is Te weten: le. wat worden de totale kosten van de reconstructie volgens de nu bekende gegevens 2e. welke subsidies worden ontvangen en hoe groot zijn die 3e. welke gedeelte van dat verschil tussen le en 2e wordt uit de reserves en de voorzieningen gehaald? 4e. hoe wordt het restant verwerkt

Raadsnotulen

Huijbergen: 1935-1996 | 1989 | | pagina 57