_4-
Rioolheffing (C.D.A.)
Hiervan zegt U dat het college het probleem wellicht realistisch benaderd,
maar dat Uw fraktie het natte-vinger-werk vindt.
Dat is Uw standpunt, wij vinden de benadering zeer realistisch. Nogmaals,
we kunnen niet ongestraft de levensduur van de riolering in tweeën splitsen
en dan voor elk deel apart de kosten toerekenen, want dan reken je jezelf
rijk of arm.
De voorzitter geeft thans het woord aan wethouder Damen.
De wethouder gaat in op de algemene beschouwingen van het Algemeen Belang en
V.V.D.
Verkeer, vervoer en wajterstaa.t
M.b.t. de verkeersveiligheid op de nieuwe rotonde merkt de wethouder op, dat
hierdoor de verkeersonveiligheid zeker niet is toegenomen. Er is wel sprake
van enige onwennigheid bij de weggebruiker. Blijkens de -mutatierapporten
van de controlerende rijkspolitie heeft er zich tot op heden slechts één
ongeval voorgedaan. Dit ongeval was te wijten aan een dronken automobilist.
We mogen in dit geval aannemen, dat dit ongeval wellicht veel ernstiger
was geweest als de rotonde er niet geweest was.
Wij denken dat de rotonde - zeker wanneer iedereen de verkeersvoorschriften
ook daadwerkelijk naleeft - bijdraagt aan de verkeersveiligheid voor alle
weggebruikers
De totale kosten van de reconstructie volgens de meest recente gegevens
worden nog steeds geraamd op 1.400.000, Zoals U bekend zitten de
aanbestedingen binnen de geraamde bedragen. Wij verwachten dus, dat de
geraamde kosten op geen enkele wijze zullen worden overschreden.
De vraag hoe hoog de te verwachten subsidies voor dit project zullen zijn,
kan slechts ten dele beantwoord worden. Bij overdracht van de weg ontvingen
wij van de provincie 320.000, De W.SDS—subsidie zal hoogstwaarschijnlijk
175.000,bedragen. Het P.O.N. heeft een subsidie verstrekt van 35.000,
Al deze subsidies zijn reeds verwerkt in de 7e begrotingswijziging 1989,
die in Uw raad uitvoerig behandeld is.Hiernaast bestaat nog de goede ver
wachting dat ook nog een subsidie beschikbaar zal worden gesteld door het
Ministerie van V.R.O.M. afd. geluid. Omtrent de hoogte van de laatste subsidie
kunnen nog geen mededelingen worden gedaan. Deze subsidie is o.m. afhankelijk
van de mate waarin de geluidsbelasting op de woningen zal worden teruggedrQngen.
Alle extra middelen die nodig waren om die 1.4 miljoen rond te maken komen
uit de reserves en voorzieningen. Alle kosten zijn dus gedekt door beschikbare
financieringsmiddelen, dan wel door financieringsmiddelen die naar alle waar-
schijnlijkheid beschikbaar gesteld zullen worden.
C.A.Jt.
Er zijn opmerkingen gemaakt over Sky- en Superchannel
Skychannel zal op korte termijn van de buis verdwijnen. In plaats van deze
zender komt vermoedelijk Eurosport. Hieraan kleven echter nog wat juridische
en financiële problemen en die moeten nog uitgeprocedeerd worden.
Wij zullen in goed overleg met de gemeente Wouw bezien, welke zenders bij
geplaatst kunnen worden bijv. T.V. 10 of Veronique of één van de andere
ontspanningszenders. Wij verwachten dat T.V. Veronique op korte termijn als
eerste op de kabel zal komen. De keuze van de zenders is en zal worden ge
maakt in overleg met de gemeente Wouw. De opmerkingen vanuit Uw raad zullen
hierbij uiteraard in overweging worden genomen.
De kosten van bijplaatsing van de twee zenders bedragen 35.000, vermeer
derd met 0,80 per kanaal per jaar in de exploitatiesfeer.
Dit betekent 1,60 voor twee kanalen. De totale extra kosten voor onze
gemeente bedragen 4.300,per jaar in de exploitatie. Deze ruimte is er
echter niet.
Er is gevraagd wat de installatie van de volgende commerciële zenders kost.
De investeringskosten die gemaakt moeten worden bedragen 216.000,voor
5 gemeenten. Deze kosten voorzien in de technische middelen voor T.V. 10 en
RTL Veronique. Het bijplaatsen van T.V. 10 zal tot gevolg hebben dat het
abonnementsgeld per jaar met 3,-- wordt verhoogd. In de exploitatie betekent
dit 1.500,extra kosten.
Ook de aansluiting van de woningen in het buitengebied is ter sprake gebracht.
Bij de huidige opzet en de daarbij gemaakte keuze is er momenteel geen ruimte
om reserves te vormen voor het buitengebied. Als er dus ruimte gecreëerd moet
worden zal Uw raad moeten aangeven op welke wijze dat dan moet gebeuren.
Het bijplaatsen van schotels is uiteraard mogelijk. Hiermee kunnen echter alleen
satelietzenders ontvangen worden. Wij zouden dit nader kunnen onderzoeken.
De gemeente zou medewerking kunnen verlenen aan het plaatsen van satelietantennes
in het buitengebied. Het uigangspunt zal moeten zijn dat kosten van e.e.a. door
de bewoners zullen moeten worden betaald, evenals dit bij de kabel het geval is.
De kabel is een bedrijfsmatige exploitatie, hetgeen betekent dat alle investeringen
en lasten die hieruit voortvloeien opgebracht moeten worden door de abonnees.
Een eventuele medewerking tot plaatsing van schotels in het buitengebied, dient
derhalve eveneens kostendekkend te geschieden.
Sociale voorzieningen.
M.b.t. vragen aangaande het gebruik van de diensten van het maatschappelijk werk.
In Huijbergen zijn er een 10-tal cliënten geregistreerd. Hiernaast zijn er ook
inwoners van onze gemeente die direkt naar het maatschappelijk werk te Bergen op
Zoom gaan. Deze aantallen zijn niet bekend. In het jaarverslag van het maatschap
pelijk werk 1988 is alle nodige informatie opgenomen. Alle informatie m.b.t. het
gebruik vindt U hierin terug.
Uittreden uit de regeling is niet mogelijk. Dit betekent dat we dan zelf een
specialistische beroepskracht moeten aantrekken. Nu kunnen we gebruik maken van
de aanwezige specialistische kennis, die bij de verschillende medewerkers voor
handen is. Uiteraard is het bedrag relatief zeer hoog voor onze gemeente.
Het is voor onze gemeente een voorziening waarvan we zo nodig gebruik kunnen
maken. Voor dit eventuele gebruik moeten we met z'n allen een behoorlijk bedrag
opbrengen. Wij zijn hiermede echter "verzekerd" van de deskundige hulp en bij
stand van het maatschappelijk werk, in geval dit nodig mocht zijn.
Volgend jaar zullen de subsidiënten een discussie opstarten over de wijze van
financiering. Afstemming van de financiering op het daadwerkelijke gebruik zal
dan zeker ter sprake komen.
Indicatie-commissie
De kosten hiervan worden betaald per uitgebracht advies.
In de begroting was uitgegaan van 14 adviezen voor het komende jaar.
Dit getal is -na overleg- teruggebracht naar een meer realistisch aantal van 8.
De raming kan hierdoor met ruim 3.000,verlaagd worden. Het gemiddeld
aantal indicaties in de afgelopen jaren bedroeg 4. Hier komen dan de verpleeg-
indicaties bij, welke wij eveneens ramen op 4. Dus tesamen een raming van 8.
Het Gecoördineerd Ouderenwerk.
De omvang van de dienstverlening aan anderen neemt zodanige vormen aan dat samen
werking in regionaal verband noodzakelijk is geworden. De overheid heeft hierin
via de algemene uitkering gelden ter beschikking gesteld. Dit is geen doeluit
kering meer, die voorheen direkt zichtbaar was.
In ruil hiervoor stelt de overheid ook bepaalde eisen t.a.v. het te verrichten
takenpakket. Dit takenpakket oppakken op lokaal niveau is niet mogelijk.
Hiervoor dient de nodige kennis in huis te worden gehaald d.w.z. professionalisering
van het werk. De taken die reeds aangepakt zijn, zoals o.a. maaltijden, diensten,
sociale alarmering, dagopvang enz. vragen professionale begeleiding van de daarbij
betrokken vrijwilligers. Er is dus nog steeds is grote mate sprake van vrijwilligers
werk. Deze vrijwilligers zijn nog steeds bereid om belangenloos diensten voor de
ouderen te verrichten. Professionele organisatie van een en ander is nood
zakelijk. Ook de administratieve afwikkeling van een aantal zaken gebeuren door
deze organisatie.