-2- Na een tijdsbestek van 1 uur heropent de voorzitter de vergadering en gaat in op de algemene beschouwingen van het Algemeen Belang en V.V.D.voor zover dit nodig is geoordeeld. Evenals de frakties stelt de voorzitter, dat het college erg verheugd is met het resultaat dat deze begroting te zien geeft. Voor het vele werk hieraan verricht, dankt de voorzitter de medewerkers van de afdeling financiën bijzonder. Automatisering (Algemeen Belang) De automatisering is nog niet helemaal voltooid, d.w.z. dat al datgene wat aangeschaft is, nog niet in gebruik is genomen en ook de oude apparatuur is nog niet geheel afgestoten. Er blijven dus gedurende de overgangsfase twee soorten van administratieve verwerking van de gegevens, hetgeen uiteraard-extra kosten met zich meebrengt. Rekening houdend met de toekomstige ontwikkelingen en uit gaande van hetgeen we voornemens zijn te doen met de geautomatiseerde administratie verwachten wij een zekere stabiliteit in de kostenontwikkeling. Nieuwe ontwikke lingen en nieuwe taken brengen uiteraard een kostenplaatje met zich mee. Normaal wordt de apparatuur in 5 jaar afgeschreven. Er zijn echter een aantal zaken die langer meegaan zoals o.a. kabels, beeldschermen enz. Die behoeven niet om de 5 jaar vervangen te worden. De investeringen, die wij de komende jaren verwachten, hebben wij al aangekondigd. Het eerstkomende jaar zal hiermee 20.000,- gemoeid zijn. Voor verdere uit breidingen in de toekomst zal wederom een beroep op de raad moeten worden gedaan. Dit is echter nog niet te voorzien, want de eventuele nieuwe taken zijn nog niet bekend. Wij verwachten dat we met het nieuwe systeem een aantal jaren uit de voeten kunnen. Voor de vervanging van de apparatuur zullen wij ieder jaar reser veren. Welke investeringen bij vervanging noodzakelijk kunnen zijn is nu niet aangegeven. Factoren als kostenontwikkelingen zijn niet bekend en niet alles behoeft vervangen te worden, zoals reeds eerder is aangegeven. Vervanging van de landrover (Algemeen Belang) De urgentie hiervan is nog steeds onveranderd. Zowel van de zijde van gemeentewerken als van de brandweer is een programma van eisen opgesteld,en zijn er offertes opgevraagd. Wij hopen binnen niet al te lange tijd - in overleg met de brand weer en gemeentewerken - tot besluitvorming terzake te komen en U het voorstel tot aanschaf te kunnen aanbieden. Ruimtelijke Ordenirig (Algemeen Belang) Evenemententerrein Er zijn hieromtrent wel gedachten op papier gezet zonder hierbij reeds een concreet plan aan te geven. Er is ook met de stedebouwkundige overleg hierover gepleegd. Hier betrof het niet het functionele gedeelte, maar uiteraard de stedebouwkundige aspecten, het aanzien en inpassen van het terrein in het algemeen. Het plan moet nog verder uitgewerkt worden. Wij hopen dit plan wel binnen afzienbare tijd aan U te presenteren. De bekostiging dient plaats te vinden binnen het kader van de exploitatie van het bestemmingsplan. Hiervoor behoeft dus geen aanspraak op andere fondsen te worden gedaan. Financiering en algemene dekkingsmiddelenhoojfdfunctie _9 (Algemeen Belang) De voorzitter stelt dat het college enige moeite heeft met benadering hiervan. Het is wat al te gemakkelijk om te zeggen, dat de uitgaven verder ver minderd kunnen worden. Sedert 1982 zijn geen verdere lastenverzwaringen meer doorgevoerd. Niettegenstaande zijn toch een aantal uitgaven en investeringen mogelijk geweest. Dit was alleen mogelijk door op andere terreinen in de uit- gavensfeer te bezuinigen. Wij denken nu dat in de uitgavensfeer de grens bereikt is. Indien de raad of Uw fraktie van mening is, dat dit niet het geval is, dan houden wij ons aanbevolen voor eventuele suggesties m.b.t. de punten waarop nog bezuinigd zou kunnen worden. -3- M.b.t. de rioolbelasting en de opvoering daarvan tot 95,wordt gesteld, dat het beheersplan uitkomt op een bedrag van 95,Dit is dus iets anders dan een voorstel tot invoering van de rioolbelasting tot genoemd bedrag. Het beheerplan gaat uit van een verwachting of veronderstelling, welke gebaseerd is op de huidige gegevens. De levensduur vaststellen op 20 jaar is te eenvoudig geredeneerd. De riolering is een systeem met een veronderstelde levensduur van 50 jaar. De kosten moeten dus in totaliteit worden uitgespreid over 50 jaar. Bij uitsplitsing hiervan is geen sprake meer van evenredige verdeling in de kosten. De ene periode zal dan duurder of goedkoper zijn dan andere. Hiermede zou je eventuele kosten verschuiven naar het heden of naar de toekomst. Er moet dus worden uitgegaan van een reële levensduur van het systeem. Er is gevraagd om een nou soberder beleid te gaan voeren. Uiteraard willen we dit, maar op welke punten? Wij hebben gemeend aan Uw raad te mogen voorleggen, hoe we dachten dat een goed beleid zou moeten worden gevoerd. Als Uw raad nu hiermee ingestemd heeft, dan denken wij, dat wij geheel overeenkomstig Uw wensen gehandeld te hebben. Indien Uw raad hierin t.z.t. noodzakelijk wijziging wil, dan zullen wij hieraan uiteraard voldoen. De voorzitter gaat nu in op de algemene beschouwingen van het C.D.A. 41 Automatisering,(C.D.A. Verondersteld wordt dat dit de laatste investering zal zijn in het automatisering proces. De voorzitter verwijst naar hetgeen hierover reeds is gezegd. Er moet nog een P.C. en een aantal schermen worden bijgeplaatst, d.w.z. dat thans nog niet alle werkplekken zijn bezet. T.z.t. zal de tekstverwerker mogelijk nog uitgebreid moeten worden. Zoals we het nu zien, denken wij met de P.C. en de bijplaatsing van de schermen te kunnen volstaan, tenzij er nieuwe ontwikkelingen komen die ons zullen verplichten. Destijds is gekozen voor een minimaal pakket, e.e.a. conform het advies van de commissie. Er is altijd gezegd, dat er een doorgroei zou dienen plaats te vinden, en deze ontwikkeling zal zich aandienen. De automatiseringscommissie is volledig betrokken geweest bij de keuze van de apparatuur en de totstandkoming van de automatisering. Nadat de apparatuur een poosje zal hebben gefunctioneerd, vinden wij dat de commissie e.e.a. zou moeten evalueren. Dit om vast te stellen of e.e.a. volgens verwachting verloopt en of de apparatuur aan de verwachtingen beantwoordt. Ingekomen stukken raad (C.D.A.) Gevraagd is om stukken, gericht aan de raad, zo spoedig mogelijk ter kennis van de raad te brengen.c.q. de raad hiervan te informeren. De voorzitter stelt, dat de voor de raad ter inzage liggende besluitenlijsten van B&W van meer gegevens kunnen worden voorzien, zodat de raad hierdoor de nodige informatie zal verkrijgen. We moeten er echter wel voor waken, dat deze stukken onvoorbereid ter discussie komen. Hierdoor krijg je allerlei misverstanden, mede door opvattingen die geformuleerd worden zonder voldoende achtergrond informatie. We zullen dus voor wat betreft stukken voor de raad de besluiten lijsten van het college wat uitvoeriger opstellen. Het rgmpenplan Uw raad heeft dit jaar het plan vastgesteld. Er is destijds reeds gezegd, dat paraatheidsoefeningen geen zin hebben, wanneer diegenen,die een functie hierin moeten vervullen onvoldoende geïnstrueerd zijn. De personen die de diverse ondersteuningsgroepen bemannen zullen dus eerst behoorlijk opgeleid moeten worden. Binnen dit kader hebben wij een initiatief genomen, d.w.z. door de 4 zuidwesthoek gemeenten is bij de regionale brandweer deze zaak aangekaart. De regionale brandweer heeft n.l. in de rampenbestrijding een coördinerende functieHierover zijn be sprekingen gevoerd en de regionale brandweer zal overwegen om een opleidings oefen- en cursussenpakket samen te stellen. Wij hopen, dat de eerste opleidingen in het eerste kwartaal van 1990 opgepakt zullen worden.

Raadsnotulen

Huijbergen: 1935-1996 | 1989 | | pagina 50