11. Vaststelling van eeen nieuw Rampenplan.
Dhr. van Gastel stelt voor om bij de Zuidwesthoekgemeenten het volgende voor te
stellen:
1) voldoende informatie te verstrekken aan de inwoners m.b.t. het rampenplan en
rampenbestrijding;
2) het plan te toetsen aan de praktijk door middel van oefeningen e.d.
De voorzitter antwoordt hierop, dat m.b.t. het gevraagde door dhr. van Gastel reeds
overleg is gepleegd in Zuidwesthoek-verband. De personele invulling van de diverse
teams moet nog nader bekeken worden. Het is zeer zeker de bedoeling om de paraat
heid van de diverse geledingen, genoemd in het Rampenplan aan de praktijk in regio
naal verband te toetsen. Een aantal mensen zal t.b.v. het vervullen van een
bepaalde functie binnen het kader van de rampenbestrijding een opleiding dienen te
volgen. Ook hierover zal met de Zuidwesthoek-gemeenten overleg worden gepleegd en
zo mogelijk zal dit uiteraard regionaal aangepakt worden.
Na deze beraadslaging besluit de raad zonder hoofdelijke stemming conform het
voorstel van het dagelijks bestuur.
12. Reconstructie trainingsveld voetbalcomplex.
Dhr. van Gastel stelt dat het zijn fraktie te ver gaat wanneer het college reeds
werken gaat uitvoeren, die naderhand nog aan de raad ter goedkeuring moeten worden
aangeboden. Dit is nu ook weer het geval met de reconstructie van het trainingsveld.
Blijkbaar ziet het college behandeling van dit raadsvoorstel slechts als formaliteit.
De C.D.A.-fraktie is zeer verbolgen over deze handelwijze en daarom zal de C.D.A.-
fraktie bij wijze van protest tegen dit voorstel stemmen, aldus van Gastel.
T.a.v. de inhoudelijkheid van het voorstel merkt dhr. van Gastel op, dat er wederom
niet gedacht is aan de plaatselijke aannemers. Ook is er geen tweede-prijs-vergelijkende
offerte om te zien of er hier sprake is van een acceptabele prijsstelling.
Blijkens informatie bij diverse aannemers is bovendien de prijs 30 a 40% te hoog.
Volgens dhr. van Gastel is het ook niet mogelijk om het trainingsveld tijdig voor de
aanvang van de voetbalcompetitie gereed te hebben.
Dhr. van Gastel vermoedt dat de voetbalvereniging binnen de kortste keren weer in
dezelfde problemen zal verzeild raken en dat dit voorstel dus vergelijkbaar is met
water naar de zee dragen. Overigens is de C.D.A.-fraktie wel vóór een goede accomo-
datie voor de voetbalvereniging. Om eerder genoemde redenen zijn wij echter tegen
het voorstel.
Wethouder Pelzers stelt vast, dat de CDA-fraktie om principiële redenen tegen het
voorstel is. U bent gepasseerd en daarom wil U niet met het voorstel instemmen.
Als U het voorstel leest, dan kun je vaststellen, dat de aannemer die het werk uit
voert is begonnen op eigen risico en zonder opdracht van het college.
Uiteraard heeft het college wel ingestemd met deze werkwijze. Ook als Uw raad het
voorstel niet aanneemt, dan is het financiële risico voor de aannemer. Het is natuur
lijk jammer, dat U alleen om een principiële reden tegen het voorstel bent.
Voor wat betreft het prijs vragen bij plaatselijke aannemers stelt de wethouder, dat
hij het betwijfelt of deze aannemers de nodige "know how" en speciale apparatuur in
huis hebben om dit werk goed af te leveren. Wij hebben voor een deskundige aannemer
gekozen. Dit is uiteraard niet goedkoop, maar dit geeft wel waarborgen voor de kwali
teit van het werk. Goedkoper uitvoeren van het werk is wellicht mogelijk, maar zal
ten koste gaan van de kwaliteit.
De wethouder stelt, dat het inhoudelijk een goed voorstel is, waarbij vooral de
voetbalvereniging bijzonder gebaat is. Door snel met het werk te beginnen, zal het
veld eerder bespeelbaar zijn. Zouden wij in dit geval de hele procedure afwachten
d.w.z. tot en met de goedkeuring van de begrotingswijziging door G.S. dan hadden we
zoveel tijd verloren, dat het veld zeker niet tijdig bespeelbaar zou zijn geweest.
Mede dus hierom heeft het college ingestemd met genoemde werkwijze en wenst wethouder
Pelzers het voorstel ongewijzigd te handhaven. De wethouder vraagt derhalve om het
voorstel vooral op zijn inhoudelijkheid te beoordelen.