4. Vervroegde aflossing geldlening.
Dhr. Buijsse merkt op, dat thans niet voorzien kan worden, welke besparing straks
in december behaalt kan worden. Het feit dat het rentepercentage thans 1\% is,
wil niet zeggen dat dit =straks in december ook zo is. Wat de besparing betreft
blijven we dus afhankelijk van de ontwikkeling van rentepercentages.
Niettegenstaande deze onzekerheid acht zijn fraktie het een goed voorstel, hetwelk
volledig ondersteund kan worden.
Na deze beraadslaging besluit de raad zonderhoofdelijke stemming conform het
voorstel van het dagelijks bestuur.
5Aanvraag voorziening bij gemeenteraad i.v.m. weigering aanlegvergunning door
van Gastel Transport b.v.
Dhr. Verstraeten merkt op, dat uit het verslag van de hoorzitting is vastgesteld,
dat een containeroverslagplaats een noodzaak is voor wat betreft de bedrijfs-
continuïteit. Ook voor behoud van de werkgelegenheid in het bedrijf is de gevraagde
aktiviteit van essentieel belang. Ondanks herhaalde waarschuwingen heeft van Gastel
Transport b.v. weinig ondernomen om het terrein aan de Bredestraat in oorspronke
lijke staat te herstellen.
Uit de bij dit voorstel behorende stukken, waaronder o.a. foto's, wijzen zelfs
op het tegenovergestelde. Hiermede heeft het bedrijf zijn eigen ruiten ingegooid.
De C.D.A.-fraktie had gehoopt, dat nog voor deze vergadering de gemeente en van
Gastel Transport b.v. tot overeenstemming zouden zijn gekomen, d.w.z, dat van
Gastel Transport b.v. de ontruiming van het terrein ter hand zou hebben genomen.
Onze kriuiek treft echter niet alleen het bedrijf maar ook het provinciaal bestuur.
De provincie heeft namelijk in de achterliggende jaren verschillende brieven ge
schreven; de een nog dreigender dan de andere. Aktie werd echter niet ondernomen.
Je zou dan ook kunnen stellen dat de continuïteit van de bedrijfsaktiviteit aldaar
min of meer gedoogd werd. Mogelijk is dit de aanleiding waarom van Gastel Transport
b.v. een afwachtende houding heeft aangenomen en niets heeft ondernomen.
Ook de gemeente had meer druk op de provincie moeten uitoefenen. Ook de behandeling
van een aanvraag om aanlegvergunning heeft wellicht valse hoop doen ontstaan.
Dit was zoeken naar een niet aanwezig alternatief.
Onze fraktie heeft bij de behandeling van dit agendapunt de volgende aspecten
aan de orde gesteld:
1) behoud van de werkgelegenheid in het bedrijf
2) de milieu-aspecten.
Onze fraktie is van mening, dat Uw voorstel noodgedwongen moet worden ondersteund.
De C.D.A.-fraktie verzoekt het college om in deze verder overleg met van Gastel
Transport b.v. en het provinciaal bestuur niet te staken, maar te activeren.
Hierbij denken wij aan de mogelijkheid tot realisatie van een containeroverslag
plaats op bescheiden niveau. Wij verzoeken U te bezien of elders de realisatie
mogelijk is of indien mogelijk op de huidige lokatie. Dat van Gastel Transport
b.v. het terrein aan de Bredestraat in de oorspronkelijke staat zal moeten her-
stellen, blijft buiten kijf. Van Gastel Transport b.v. zal hierin zijn verant
woordelijkheid dienen te nemen.
De voorzitter stelt, dat de CD.A.-fraktie een juiste voorstelling van zake geeft.
Wat het gedogen betreft kan e.e.a. worden aangevuld met het mededogen, dat men
met het bedrijf heeft gehad. De financiële positie van het bedrijf en het behoud
van de werkgelegenheid lag hieraan ten grondslag. De werkgelegenheidsaspecten
hebben altijd bijzondere aandacht gekregen. Het is echter niet zo, dat bij het
in geding komen van de werkgelegenheid er dan ineens alles mogelijk moet worden
gemaakt. De onderhandelingen met diverse instanties worden uiteraard voortgezet.
Zelfs deze morgen is er nog een gesprek gevoerd. De voortzetting van een be
perkte aktiviteit bij het bedrijf of elders is toen reeds besproken. Uiteraard
is dan een van de voorwaarden en volledig herstel van het terrein aan de Brede-
suraat. Op 12 mei a.s. is er wederom een vervolgbespreking met de provincie
en van Gastel Transport b.v.
Na deze beraadslaging besluit de raad zonder hoofdelijke stemming conform het
voorstel van het dagelijks bestuur.