Deze bron boren wij niet aan maar is wel een mogelijkheid. Uw raad is echter vrij om deze mogelijkheid wel te benutten. De consequenties die hieraan verbonden zijn moeten we dan echter ook accepteren. Wij denken echter conform het voorstel, aan een procentuele verhoging van de o.g.b. Je kunt echter ook denken aan hetgeen Minister Nijpels heeft gezegd, n.l. dat de gemeenten dienen te beschikken over een sluitende reinigings- en rioleringsdienst. Er moet een rioleringsplan opgesteld worden. De provincie heeft bij de goedkeuring van de begroting daar reeds op gewezen. Wij zien hier reeds mee doende en Uw raad heeft hiervoor een krediet vastgesteld. Bij dit rioleringsplan kun je ook een dekkingsplan voegen in de sfeer van de reinigingsrechten, dan is dat ook een moge lijkheid. Wanneer je dit zo doet, dan ontlast je de gewone dienst. Wij lopen op deze zaken echter niet vooruit, wij hebben dit alleen willen signaleren en U uitvoerig willen informeren over alle eventuele mogelijkheden. N.a.v. de vraag m.b.t. de geldlening stelt de voorzitter, dat het niet-zichtbare vermogen van de gemeente voor een gedeelte de reserve bepaalt. Wij hebben aangegeven, dat afschrijvingen naar ons toekomen. Als de geldlening wordt aangetrokken, dan doen wij dat pas als vaststaat hoeveel het exacte bedrag moet zijn. Wat wij hier vragen is het maximum. Bij aanbesteding zal mogelijk blijken, dat het bedrag lager is en dan wordt er uiteraard minder geld geleend dan het aangegeven maximum.Wij vragen van U het mandaat om binnen deze marge geld te lenen op het moment dat dit het meest gunstig is bijv bij een lage rentestand of bij het bekend worden van de exacte lasten. Wethouder Damen gaat vervolgens in op de vraag m.b.t. de wijze van aanbesteding. Het college heeft de voorkeur om te werken met een beperkt aantal geselecteerde bedrijven. Wij overwegen dus geen openbare aanbesteding. De genoemde werkwijze heeft in het verleden geleid tot goede kostenbeheersing van projecten en hieraan willen wij in deze zeker bijzonder aandacht schenken. De voorzitter stelt thans de discussie aangaande dit voorstel te willen afronden. Dhr. Verstraeten stelt namens zijn fraktiedat na deze toelichting met het voorstel kan worden ingestemd. De voorzitter stelt vast, dat hiermede een gedenkwaardige beslissing is genomen in een gedenkwaardig jaar, n.l. het 725-jarig bestaan van Huijbergen. De voorzitter dankt de raadsleden voor de inbreng en instemming in deze. 9. Verdagen verzoek om voorziening i.v.m. weigering aanlegvergunning t.b.v. van Gastel Transport b.v. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad conform het voorstel van het dagelijks bestuur. 10. Projekt-voorstel intergemeentelijke W.C.A.-specialist. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad conform het voorstel van het dagelijks bestuur. 11. Ie Wijziging Verordening leerlingenvervoer. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad conform het voorstel van het dagelijks bestuur. 12. Rondvraag. Dhr. Verstraeten merkt op dat m.b.t. c.a.i. waarin de gemeente Huijbergen samen werkt met Wouw, dat er in Wouw zenderverwisselingen hebben plaatsgevonden. De minder bekeken zenders zouden vervangen zijn door Sky- en Superchannel Aangezien wij dus samenwerken met Wouw moet thans doorstraling van deze zenders geen problemen meer geven. Wethouder Damen antwoordt hierop, dat heden middag een gesprek heeft plaatsgevonden met de wethouder van Wouw en hierbij is vastgesteld, dat datgene wat U veronderstelt op dit moment nog maar in overweging wordt genomen. Er is dus nog geen sprake van daadwerkelijke zenderverwisselingen. Op korte termijn wordt hierover met de gemeente Wouw en ook met de andere gemeenten besprekingen gevoerd. Wij hopen hieromtrent z.s.m mededelingen te doen.

Raadsnotulen

Huijbergen: 1935-1996 | 1989 | | pagina 16