Deze bron boren wij niet aan maar is wel een mogelijkheid. Uw raad is echter vrij
om deze mogelijkheid wel te benutten. De consequenties die hieraan verbonden zijn
moeten we dan echter ook accepteren.
Wij denken echter conform het voorstel, aan een procentuele verhoging van de o.g.b.
Je kunt echter ook denken aan hetgeen Minister Nijpels heeft gezegd, n.l. dat de
gemeenten dienen te beschikken over een sluitende reinigings- en rioleringsdienst.
Er moet een rioleringsplan opgesteld worden. De provincie heeft bij de goedkeuring
van de begroting daar reeds op gewezen. Wij zien hier reeds mee doende en Uw raad
heeft hiervoor een krediet vastgesteld. Bij dit rioleringsplan kun je ook een
dekkingsplan voegen in de sfeer van de reinigingsrechten, dan is dat ook een moge
lijkheid. Wanneer je dit zo doet, dan ontlast je de gewone dienst.
Wij lopen op deze zaken echter niet vooruit, wij hebben dit alleen willen signaleren
en U uitvoerig willen informeren over alle eventuele mogelijkheden.
N.a.v. de vraag m.b.t. de geldlening stelt de voorzitter, dat het niet-zichtbare
vermogen van de gemeente voor een gedeelte de reserve bepaalt.
Wij hebben aangegeven, dat afschrijvingen naar ons toekomen. Als de geldlening
wordt aangetrokken, dan doen wij dat pas als vaststaat hoeveel het exacte bedrag
moet zijn. Wat wij hier vragen is het maximum. Bij aanbesteding zal mogelijk
blijken, dat het bedrag lager is en dan wordt er uiteraard minder geld geleend dan
het aangegeven maximum.Wij vragen van U het mandaat om binnen deze marge geld te
lenen op het moment dat dit het meest gunstig is bijv bij een lage rentestand of
bij het bekend worden van de exacte lasten.
Wethouder Damen gaat vervolgens in op de vraag m.b.t. de wijze van aanbesteding.
Het college heeft de voorkeur om te werken met een beperkt aantal geselecteerde
bedrijven. Wij overwegen dus geen openbare aanbesteding. De genoemde werkwijze heeft
in het verleden geleid tot goede kostenbeheersing van projecten en hieraan willen
wij in deze zeker bijzonder aandacht schenken.
De voorzitter stelt thans de discussie aangaande dit voorstel te willen afronden.
Dhr. Verstraeten stelt namens zijn fraktiedat na deze toelichting met het voorstel
kan worden ingestemd.
De voorzitter stelt vast, dat hiermede een gedenkwaardige beslissing is genomen in
een gedenkwaardig jaar, n.l. het 725-jarig bestaan van Huijbergen.
De voorzitter dankt de raadsleden voor de inbreng en instemming in deze.
9. Verdagen verzoek om voorziening i.v.m. weigering aanlegvergunning t.b.v. van
Gastel Transport b.v.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad conform het
voorstel van het dagelijks bestuur.
10. Projekt-voorstel intergemeentelijke W.C.A.-specialist.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad conform het
voorstel van het dagelijks bestuur.
11. Ie Wijziging Verordening leerlingenvervoer.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad conform het
voorstel van het dagelijks bestuur.
12. Rondvraag.
Dhr. Verstraeten merkt op dat m.b.t. c.a.i. waarin de gemeente Huijbergen samen
werkt met Wouw, dat er in Wouw zenderverwisselingen hebben plaatsgevonden.
De minder bekeken zenders zouden vervangen zijn door Sky- en Superchannel
Aangezien wij dus samenwerken met Wouw moet thans doorstraling van deze zenders geen
problemen meer geven.
Wethouder Damen antwoordt hierop, dat heden middag een gesprek heeft plaatsgevonden
met de wethouder van Wouw en hierbij is vastgesteld, dat datgene wat U veronderstelt
op dit moment nog maar in overweging wordt genomen. Er is dus nog geen sprake van
daadwerkelijke zenderverwisselingen. Op korte termijn wordt hierover met de gemeente
Wouw en ook met de andere gemeenten besprekingen gevoerd. Wij hopen hieromtrent z.s.m
mededelingen te doen.