-5-
Op dat moment n.l. worden de andere gemeenten in feite opgezadeld met de kosten,
die eigenlijk voor rekening van de gemeente Putte behoren te komen.
Want als deze gemeente terzake een nalatig beleid voert door de desbetreffende
posten zo lang open te laten staan, dat ze oninbaar verklaard moeten worden,
dan moeten de twee andere gemeenten daar later mede voor opdraaien. Dit kan nooit
de bedoeling zijn en dhr. Damen vraagt zich hierbij af wat de gevolgen hiervan
kunnen zijn voor het functioneren van de H.O.P. op langere termijn.
- Wethouder Pelzers antwoordt hierop, dat het best mogelijk is, dat er door de
gemeente Putte een soort afscheidingspolitiek wordt gevoerd. Dit is zeer moeilijk
te geloven, omdat dit eigenlijk in niemands belang is. We zullen hier proberen
achter te komen. Voor wat betreft de oninbare posten kan er nauwelijks een
misverstand bestaan. Vorig jaar is in een H.0P-vergadering dit probleem be
hoorlijk doorgesproken. De democratische meerderheid in deze vergadering
was van mening, dat deze kosten voor de gemeente Putte waren en dat deze
niet konden worden afgewenteld op de andere H.0.P.-gemeenten
Een heel duidelijk standpunt dis, hetwelk niet door de gemeente Putte in dank
werd aanvaard.
Dhr. Verstraeten merkt op, dat de raad kennis heeft genomen van het standpunt
van het college t.a.v. de opvang van eventuele asielzoekers e.e.a. verwoord in
Uw schrijven aan W.V.C. van d.d. 25.9.1987.
Mede gelet op het door de gemeenteraad terzake ingenomen standpunt kan worden
gesteld, dat wij hier bepaald niet gelukkig mee zijn. Zowel door het C.D.A.,
alsmede door de combinatie Algemeen Belang/V.V.Dis gesteld, dat we uit
humane overwegingen in principe akkoord waren met de opvang van asielzoekers.
Het is echter wel zo, dat de bepalingen van de R.O.A. voor een kleine gemeente
als Huijbergen onuitvoerbaar zijn. Door de gemeenteraad is gesteld, dat aan de
principe-bereidheid de volgende voorwaarden dienen te worden toegevoegd:
- de toewijziging van asielzoekers voor opvang binnen de gemeente moet centraal
gebeuren
- het woningcontingent voor deze gemeente dient ten behoeve van de opvang te
worden uitgebreid, met andere woorden, opvang mag niet ten laste komen van het
voor de eigen inwoners bestaande contingent,-
- het contract met W.V.C. moet zonder kosten opzegbaar zijn in geval van het weg
vallen van begeleiding door vrijwilligers in de sociaal-culturele sector;
- aan de opvangregeling mogen voor de gemeente geen kosten verbonden zijn.
Met name deze duidelijke stellingsname van de gemeenteraad met de nadere argumen
tatie misten wij totaal in Uw schrijven aan het Ministerie van W.V.C.
Bovendien wordt door Uw schrijven de deur voor asielzoekers in onze gemeente
volledig gesloten, terwijl de gemeenteraad dit zeker niet wilde alvorens de
reactie van het Ministerie van W.V.C. op de gestelde voorwaarden bekend was.
Wij stellen dan ook voor om een aanvullend schrijven te zenden aan het Ministerie
van W.V.C. teneinde de mening van de gemeenteraad op correcte wijze te verwoorden.
- De voorzitter antwoordt hierop, dat dhr. Verstraeten heel correct heeft ge
citeerd, hetgeen is besproken met de raad en het college, terzake de asiel
zoekers. Het college had de behoefte hierover met U in overleg te treden
in informele zin. Dit getuigt ervan, dat het ook voor ons een moeilijke zaak
was en daarom ook hebben wij hierover in een breder kader van gedachten gewisseld.
Tot tweemaal toe hebben wij met U daarover gesproken. In het eerste gesprek
hadden we niet de informatie die we in het tweede gesprek hadden, met daarbij
de conclusie, dat naar mening van het college niet meer aan de gestelde voor
waarden kon worden voldaan. U heeft correct gesteld, dat een gemeente als
Huijbergen onmogelijk op adequate wijze opvang, begeleiding kan verzorgen.
Ook de andere gemeenten in de Zuidwesthoek zijn die mening toegedaan.
Met name ging het echter om geen extra geldmiddelen en geen aantasting van het
woningbestand. Een volledig kostendekkend plaatje dus. Ook bij het wegvallen
van hetzij de huisvesting, hetzij de begeleiding in de vorm van vrijwilligers,
zou ontbinding van het contract met W.V.C. mogelijk moeten zijn. De gemeente
sluit echter de overeenkomst met W.V.C. en deze kan niet tussentijds beëindigd
worden. Het Ministerie van W.V.C. laat hier geen ruimte voor. De overeenkomst
vervalt pas bij intrekking van de R.O.A. en nooit eerder. Het is zelfs zo, dat
wanprestaties gestraft zullen worden, d.w.z. dan niet nakomen van de overeenkomst
vervolging als sanctie heeft.