-4-
Dhr. van Gastel merkt nog op, dat de Heemkundekring binnen de subsidieverordening op
dezelfde manier behandeld zou kunnen worden als de K.V.O. Dit zou voor de Heemkunde
kring al gunstiger uitvallen.
Wethouder Pelzers zegt toe de volgende vergadering hierop terug te zullen komen.
Na deze mededelingen besluit de raad zonder hoofdelijke stemming tot het vaststellen
van de notulen van de openbare vergadering van 27 november 1986.
Vervolgens vraagt de voorzitter of er op- of aanmerkingen zijn m.b.t. de notulen
van de vergadering van 11 december 1986.
Dhr. Verstraeten zegt, dat is afgesproken dat het probleem van vervanging van het
hoofd gemeentewerken bij vakantie, ziekte enz. gelijktijdig geregeld zou worden.
Hij zegt hierover nog steeds niets vernomen te hebben.
De voorzitter antwoordt hierop, dat hierover recentelijk nog in B W is gesproken.
Wij hopen hieromtrent binnen nu en één maand uit te zijn en dat is nog op tijd n.l.
vóór 1 april 1987.
Dhr. Verstraeten zegt, dat zijn fraktie toch wat ontstemd is over het feit dat de
benoeming van het hoofd gemeentewerken bij zijn fraktie bekend is geworden via de
regionale bladen. Naar zijn mening was het beter geweest als B W de officiële be
noeming aan de fraktievoorzitter kenbaar hadden gemaakt.
De voorzitter antwoordt hierop, dat dit wel degelijk gebeurd is. De fraktievoorzitters
zijn hierover persoonlijk door hem geïnformeerd.
Dhr. P. Damen vraagt of er nog maatregelen genomen zijn m.b.t. materiële samenwerking
©et andere gemeenten.
De voorzitter antwoordt hierop, dat zowel de samenwerking op gebied van personeel
els materieel gelijktijdig ter sprake zullen worden gebracht.
Na deze mededelingen besluit de raad zonder hoofdelijke stemming tot vaststelling
van de notulen van de openbare vergadering van 11 december 1986.
.3Ingekomen stukken
Dhr. van Gastel vraagt m.b.t. ingekomen stuk nr. 2 of er mede gelet op de uitspraak
van de Raad van State en de nieuwe Kampeerwet er nog wijziging gaat komen in de
legeskosten, die mevr. v.d. Berg moet betalen.
De voorzitter antwoordt hierop, dat het bestemmingsplan "Buitengebied" onherroepelijk
zal zijn na publicatie in de Staatscourant. Hier is sprake van twee zaken, n.l.
het kamperen en het geplaatst mogen hebben van een kampeermiddel op grond van het
bestemmingsplan. Wanneer er nu alleen maar gekampeerd wordt, d,w.z. dat het kampeer
middel elke keer bij het kamperen geplaatst wordt en na het kamperen verwijderd wordt,
dan zou er per keer betaald moeten worden. Het bestemmingsplan zegt, dat er alleen
dan een kampeermiddel geplaatst mag zijn, als dat gedekt wordt door een geldige
kampeervergunning, nodig voor een heel jaar, want het desbetreffende kampeermiddel
hlijft constant op hun terrein geplaatst. Er wijzigt dus niets in vergelijking met de
situatie vóór invoering van de Kampeerwet of vóór de goedkeuring van het bestemmings
plan "Buitengebied". Het is wel zo, dat de legesverordening op zich zelf aan de orde
zal komen binnen niet al te lange termijn. Met name de milieuwetgeving en de Kampeer
vet maken dit noodzakelijk. M.b.t. de Kampeerwet sluit de redactie van de legesver
ordening niet meer aan. Vroeger was alleen sprake van een vergunning, nu echter ook
van ontheffingen en vrijstellingen. Het zijn verschillende begrippen voor eigenlijk
hetzelfde n.l. er moet telkens iets gevraagd worden aan de gemeente en iets toegestaan
door de gemeente. De legesverordening dient te worden aangepast aan deze begrippen.
De hoogte van de leges wordt dan uiteraard opnieuw bekeken. Er is dus geen sprake
«"■an, dat er al die jaren door mevr. v.d. Berg teveel betaald zou zijn.
Mevr. v.d. Berg heeft hierover van ons bericht ontvangen. Ook de Provincie heeft
©evr. v.d. Berg hierover bericht, dat leges en bestemmingsplannen een onderdeel vormen
van de gemeentelijke autonomie, en dat het vaststellen in deze een verantwoordelijkheid
Van Uw raad is.