-6- Dit is toch een duidelijke zaak; er wordt gekozen voor methode C. Eén gemeente gaat echter dwars liggen en daar moeten wij dan 11.500,voor betalen. We begrijpen wel veel, maar dit niet. De voorzitter zegt hierop, dat het niet één gemeente is geweest, die deze zaak op nieuw aangekaart heeft. Er moest terzake een driekwart meerderheid zijn en die was er niet, voor geen enkele methode. Dit had een impasse tot gevolg en de gemeenten moesten wederom met elkaar aan tafel gaan zitten. Dan blijkt, dat de gemeente Roosen daal tegen de opheffing in zijn geheel is. Deze keuze is mede bepaald door de financiële consequenties die verbonden zijn aan de opheffing. Het zijn met name de sloopterreinen die oorzaak zijn van de verschillen. Het blijkt, dat Bergen op Zoom voor de sloopterreinen geld ontvangen heeft toen die verkocht werden aan het Woonwagenschap. Nu blijkt in de terugdeling, dat Bergen op Zoom de sloopterreinen terugkrijgt voor een lager bedrag dan destijds werd ontvangen. Dit werd als onbillijk ervaren en mede daarom heeft een herrekening plaatsgevonden. Als je bij de liquidatie grond krijgt dan heeft die een boekwaarde. Bij de berekening van de te betalen bijdrage door de gemeenten wordt hiermede thans rekening gehouden. Dit houdt in dat Bergen op Zoom en Huijbergen meer betalen dan bij de eerste bereke ningsmethode Na deze beraadslaging besluit de raad zonder hoofdelijke stemming conform het voor stel van het dagelijks bestuur. 12. Aanvullende bijdrage Woonwagenschap Westelijk Noord-Brabant. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad conform het voorstel van het dagelijks bestuur 13. Beleidsbepaling speelautomaten. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad conform het voor stel van het dagelijks bestuur. 14. Instelling van een regionale volkshuisvestingscommissie. De voorzitter vult aan, dat er zich inmiddels 4 gemeenten uitgesproken hebben tegen de instelling van de commissie. Het aan de orde stellen van dit agendapunt is dus alleen nog maar een kwestie voor de historie en de statistiek. Niettegenstaande vinden wij, dat Uw raad zijn vóór of tegen moet uitspreken, zodat ook het Streekgewest weet wie vóór of tegen zijn. Mogelijk dat men ook in de toe komst hier nog op terug wil komen bij de gemeentenwaar instemming betuigd is. Wij stellen dan ook voor om in te stemmen met de instelling. Dhr. P. Damen stelt, dat hij in de gewestraad reeds een uitvoerig pleidooi heeft gehouden voor de komst van de r.v.c. Ondanks het feit, dat we vanavond eventueel akkoord gaan met het voorstel - en dat was zijn fractie wel van plan - zal de r.v.c. voorlopig wel niet tot stand komen. Er is namelijk een driekwart meerderheid nodig in de gewestraad en die zal wel niet gehaald worden, omdat al 4 gemeenten hebben tegengestemd. Kanttekening die hierbij gemaakt moet worden is, dat dit tot gevolg heeft dat het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant het enige streekgewest is, dat niet beschikt over een r.v.c. Dit zou tot gevolg kunnen hebben, dat wij straks niet bepaald meer als volwaardige partner in het volkshuisvestingsoverleg met de provincie kunnen participeren. Alle 17 gemeenten zullen individueel het overleg moeten volgen, omdat er voor hen geen vertegenwoordiger is namens het streekgewest, terwijl de overige 7 streekgewesten als gesprekspartner fungeren. Volgens dhr. Damen zal deze constructie tot gevolg hebben dat er meer verdeeldheid ontstaat onder de 17 gemeenten. Bij de instelling van een r.v.c. zouden volgens hem veel problemen binnenskamers blijven en zou dit als resultaat hebben dat je met één standpunt naar het provinciaal overleg zou kunnen gaan. In het verleden zijn meer dere malen woningcontingenten verloren gegaan, hiervan zijn voorbeelden bekend. Door goed overleg had dit vermeden kunnen worden, dan waren die woningen niet terug gegaan naar de provincie, maar hadden in onze regio verdeeld kunnen worden. Dhr. Damen stelt tenslotte het jammer te vinden dat de instelling van de r.v.c. niet doorgaat.

Raadsnotulen

Huijbergen: 1935-1996 | 1987 | | pagina 35