-5-
Concreet echter worden we nu geconfronteerd met de grondoverdracht en het feit dat
we straks juridisch eigenaar zijn de de grond en mogelijkerwijs ook aansprakelijk
voor de verontreiniging c.q. de afgraving c.q. schoning van de grond.
Dhr. Verstraeten wil namens zijn fractie een voorstel indienen, luidende:
"De gemeenteraad bijeen in haar vergadering van dinsdag 23 juli 1987 besluit tot
overname van de ondergrond van standplaatsen en sloopterreinen gelegen aan de
Westerstraat om niet. Voor de feitelijke (juridische) overdracht dient vast te staan:
- cf er voorwat betreft de sloopterreinen -mede gelet op de ligging in een waterwin
gebied- sprake is van bodemverontreiniging;
- indien bevestigend in welke mate de verontreiniging aanwezig is;
- wie juridisch aansprakelijk gesteld kan worden voor de eventuele kosten van af
graving c.q. schoning."
De voorzitter vraagt of er iemand bezwaar tegen dit voorstel heeft.
Dhr. P. Damen stelt, dat zijn fractie het voorstel volledig ondersteunt.
De voorzitter stelt vast, dat het voorstel derhalve niet in stemming gebracht hoeft
te worden. Het voorstel wordt overgenomen c.q. aangevuld op het voorstel van het
dagelijks bestuur.
Na deze beraadslaging besluit de raad zonder hoofdelijke stemming conform het voor
stel van het dagelijks bestuur, aangevuld met het amendement van de C.D.A.-fractie
8. Aanbieding gemeenterekening en rekening grondbedrijf 1985.
Zonder beraadslaging en zonder .hoofdelijke stemming besluit de raad conform het
voorstel van het dagelijks bestuur.
9. Verordening op het gebruik van het woonwagencentrum.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad conform het
voorstel van het dagelijks bestuur.
10. Verordening heffing staangeld voor woonwagens op centrum te Huijbergen.
De voorzitter zegt, dat in de redactie van het voorstel een fout staat, n.l.
"verlaging van 25,moet uiteraard zijn "verhoging van 25,
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad conform het
voorstel van het dagelijks bestuur.
11. Liquidatie Woonwagenschap Westelijk Noord-Brabant.
De voorzitter ligt toe, dat het hier een wijziging betreft van een eerder door Uw
raad vastgesteld raadsbesluit. Met dit nieuwe voorstel kunnen alle deelnemende
gemeenten het eens zijn. Dit was niet het geval met de eerder door ons gesteunde
regeling
Dhr. P. Damen merkt op, dat solidariteit geld kost. In het nieuwe voorstel kost het
onze gemeente 11.500,meer dan oorspronkelijk. Nu echter stemmen alle deelnemende
gemeenten met het voorstel in. Was dit niet het geval geweest, dan was het heel
moeilijk geweest om het liquidatieplan uit te voeren.
Dhr. Damen vraagt nu hoeveel het in totaal gaat kosten. In het voorstel wordt namelijk
alleen gesproken over de meerkosten van 11.500,
De voorzitter antwoordt hierop, dat het voorstel van 14.10.1986 bij de stukken ter
inzage heeft gelegen en dat de kosten op dat moment 53.333,bedroegen, hier komt
dus 11.500,bij. Of dit nu alles is, is nog niet duidelijk. In september a.s.
zal de liquidatievergadering plaatsvinden waar het officiële en volledig bijge
werkte liquidatieplan aan de orde zal komen. Er wordt namelijk nog meer in de
liquidatie gestopt, dan alleen de overname van terreinen en standplaatsen.
In de bestuursvergadering van september wordt deze zaak in zijn totaliteit besproken
en vervolgens komt het dan weer bij de gemeenteraden aan de orde.
Dhr. Verstraeten zegt dat solidariteit heel mooi is, maar dat een en ander toch wel
wat genuanceerder moet worden gezien. In het schrijven van de gewestraad van
6 januari 1987 lezen we de uitslagen van de standpunten van de verschillende gemeenten
en wij constateren dan tot onze verbazing m.b.t. de standplaatsen: 15 gemeenten
methode C, 3 gemeente voor A en m.b.t. de sloopterreinen: 10 gemeenten voor C, 5 ge
meenten voor A, 2 gemeenten voor E en 1 gemeente voor A; deze laatste kiest ook voor C
als daar de meerderheid voor is