-4- De aanvraag moet nu officieel ingediend worden en de beschikking met argumenten van het streekgewest dient afgewacht te worden. Zolang dit niet is gebeurd, is het wat prematuur om de weg van het quartair wegenplan af te doen halen. Bovendien lopen we dan het risico dat we dan voor de normale onderhoudskosten aan genoemde weg geen beroep meer kunnen doen op uitkering op grond van de Wet Uitkeringen Wegen. Dhr. Damen zegt hierop, dat hij niet gevraagd heeft om de weg af te voeren van het quartair wegenplan, maar de vraag was, wat de consequenties zijn voor het niet in aanmerking komen voor subsidie binnen het kader van het recreatie-fietspadenplan en of Bergen op Zoom ook bereid is genoegen te nemen met 50% subsidie i.p.v. 75%. De voorzitter antwoordt hierop, dat daar ook over gesproken is. Elke andere regeling is minder gunstig. Die 50% - die U aanhaalt - is ook niet juist. Door het doorvoeren van de kortingen op de uitkeringen wegen van de afgelopen jaren is het percentage van 50, genoemd in de desbetreffende wet wellicht nog maar 30, mogelijk nog minder. Die 50% is dus alleen maar het wettelijke uitgangspunt, waarop de kortingen nog toegepast moeten worden. Zonder nu vooruit te lopen, welke mogelijkheden er nog in de toekomst zullen ontstaan, bestaat er reële hoop dat er een nieuwe subsidie regeling komt. De voorzitter hoopt in oktober a.s. - wanneer ook het bestek er is - inzicht te hebben in de nieuwe subsidieregeling, die bij wet moet worden vastgesteld. Naar verwachting zal deze wet op 1 januari 1988 in werking treden. We zullen in ieder geval alle mogelijkheden bestuurlijk onderzoeken. Prioriteit wordt echter gegeven aan het eerst indienen van een aanvraag om subsidie en doorvoor dient eerst het bestek klaar te zijn en daar wordt aan gewerkt. Dhr. Verstraeten zegt zich grotendeels te conformeren aan hetgeen dhr. Damen heeft gezegd. M.b.t. de gehouden metingen, stelt dhr. Verstraeten dat de desbetreffende cijfers reeds een aantal jaren oud zijn. De voorzitter zegt hierop de cijfers te hebben gezien, maar niet te weten wanneer de meting heeft plaats gevonden. Op het tijdstip van de meting was er sprake van sterke overheersing van het utilitaire verkeer, boven het recreatieve verkeer. Dhr. Verstraeten stelt dat er nu mogelijk een andere situatie ontstaan zou kunnen zijn en vraagt of er nog nieuwe metingen volgen. De voorzitter antwoordt hierop, dat dit in de planning is opgenomen. Recente cijfers zijn noodzakelijk bij de subsidie-aanvraag. Dhr. Verstraeten vraagt wanneer er dan gemeten gaat worden, in de zomer of in de winter, want dat maakt nogal een groot verschil. De voorzitter antwoordt hierop, dat dit inderdaad een groot verschil geeft, maar dat toch gewerkt wordt met gemiddelde cijfers. Er zullen dus de nodige metingen plaats vinden voor het vaststellen van de gemiddelde cijfers. Na deze beraadslaging besluit de raad de ingekomen stukken voor kennisgeving aan te nemen 4. Bouw en verhuur garage t.b.t. rijkspolitie. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad conform het voorstel van het dagelijks bestuur. 5. Grondoverdracht Huijbergse Kruisvereniging. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad conform het voorstel van het dagelijks bestuur. 6. Grondverkopen bestemmingsplan "Demerstraat-Noord" Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besluit de raad conform het voorstel van het dagelijks bestuur. 7. Grondovername Woonwagencentrum Huijbergen. Dhr. Verstraeten zegt hierover, dat er opgepast moet worden, dat er geen grond over genomen wordtwaarvan achteraf zou kunnen blijken, dat deze sterk verontreinigd is. Dit door gebruik van de grond als sloopterreinOm deze reden is het niet ondenkbaar dat er olie, bezine, vetten enz. in de ondergrond aanwezig zullen zijn. De ligging van de grond in het waterwingebied legt nog een extra accent op dit probleem. Het probleem van de bodemverontreiniging is ook opgenomen in het autowrakkenplan

Raadsnotulen

Huijbergen: 1935-1996 | 1987 | | pagina 33