-10- Wel, ik heb gezegd dat er geen kapitaalsuitgaven gepleegd zijn, geen strucutrele lasten, maar er worden toch wel degelijk uitgaven gedaan, ook al worden ze dan bekostigd vanuit de reserves en ik denk, dat ik daarom toch eens wil ingaan op de begroting zelf en de hoofdfuncties. De begrotingspositie is - op langere termijn gezien - helemaal niet slecht. Daarbij springt het negatieve saldo van 1986 er wel uit. Je moet oppassen met die getallen, want er zijn nogal wat begrotingswijzigingen die best wel een behoorlijke invloed kunnen hebben op het uiteindelijke resultaat. Ik ben met U eens dat dat natuurlijk ook positief kan zijn. Niettemin: voorlopig wordt voor 1986 een tekort begroot, dus je kunt je afvragen, of je niet een spaarpotje van een overschot van 1985 kunt benutten om dat tekort van 1986 te compenseren, en denk ik, dat is niets anders dan een huismoeder doet, als zij spaart voor eventuele tegenvallers in een volgend jaar. Dat kan, dat hoeft niet. Het zou in ieder geval een verkeerde zaak zijn wanneer we in 1986 gedwongen zouden worden om een belastingverhoging in het leven te roepen. Dat zou erg jammer zijn en als je dan achteraf de mogelijkheden uit de voor gaande jaren dient te compenseren. Een ander punt om dat negatieve saldo om te buigen is gelegen in het punt van de personeelsvoorziening en in een verandering van de personeelsuitbreiding. Uiteindelijk, als ik dit goed heb uitgecijferd, dan is er in 1988 een halve minder dan dat er nu is. Ondanks de grote druk dus, denk ik, dat er nog best wat te wachten staat. In feite betekent dat dan, dat er voor 2 jaar een extra kracht wordt aange trokken en we daarna een halve kracht minder nodig hebben. En ik denk, dat dit helemaal niet logisch is omdat je tijdens die 2 jaar met een overschot aan man kracht zit. Overwogen kan ook worden een parttimer in dienst te nemen. Als opvangsmogelijkheden voor bezuinigingen zijn privatisering en in eigen beheer uitvoeren van werken te overwegen. Naar aanleiding van de reservepositie wordt opgemerkt dat het fonds onderhoud voor malige ambtswoning een andere bestemming kan krijgen. Gedacht wordt aan de biblio theek, het politiebureau of eventueel t.b.v. het fietspad naar Bergen op Zoom kan worden aangewend. Naar aanleiding van de belastingen vraagt spreker zich af, of de daling van de opbrengst van de toeristenbelasting het begin van een trend is. Verheugd wordt vastgesteld dat er geen voorstel is tot het verhogen van belasting. Vervolgens wil ik overgaan tot de bespreking van de hoofdfuncties. Bij HF 0 wordt gevraagd t.z.t. het herziene plan gemeentehuis weer in de raad te brengen. Er is door de financiële verandering ineens sprake van een geheel nieuw plan. Met medeleven wordt kennis genomen van de negatieve ontwikkelingen in het inkomen van de gemeentebestuurders. Bij HF 2 wordt een vraagteken gezet bij de verhoging van alle uitgaven voor wegen. Mogelijk kunnen de afschrijvingstermijnen worden herzien? De vrijgekomen middelen zouden t.b.v. het fietspad naar Bergen op Zoom kunnen worden aangewend. De noodzaak van het bestraten van het Eiland wordt in twijfel getrokken. Beter lijkt het ons het voetpad langs de Westerstraat tot voorbij de tandarts door te trekken. Ik hoop dat B W dit zullen overwegen en t.z.t. in een voorstel willen neerleggen. Mocht dit niet haalbaar zijn dan kunnen de middelen eventueel worden aangewend ten behoeve van het fietspad naar Bergen op Zoom. Bij HF 4. In magere jaren moet afbouwen van luxe voorzieningen mogelijk zijn, ook op onderwijsgebied. Gezien o„a. het veiligheidsaspect wordt bepleit, indien binnen de aangegeven bezuinigingsmogelijkheid, het zwemonderricht te handhaven. Bij HF 5 wordt door mijn fractie de post van 137.000,voor het openbaar groen opvallend genoemd. Mogelijk is deze post te verminderen door gemeenschappelijke regelingen, privatisering of andere keuze van het groen. Ook de hoge energierekening springt in het oog en gevraagd wordt de redenen daarvan te bezien om tot lagere uitgaven te komen. De medewerking wordt, gevraagd van B W om de aanleg van verlichting op de tennisbanen mogelijk te maken. Overigens zonder dat de gemeente financieel bijspringt.

Raadsnotulen

Huijbergen: 1935-1996 | 1984 | | pagina 59